0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. május 29.

A legjobb (és legrosszabb) ételek magas vérnyomás esetén

A táplálkozás a magas vérnyomás egyik nagy kockázati tényezője. A jobb egészség érdekében építsük be az alábbi élelmiszereket az étrendünkbe.

A hipertónia, vagyis a magas vérnyomás különböző kockázati tényezők miatt alakul ki, ezek között szerepel például a genetika, az életkor, a stressz, a mozgáshiány vagy a túlzott mennyiségű sófogyasztás. Bár az idősebb felnőttek körében a leggyakoribb, de a fiatalok sem immunisak a magas vérnyomásra. A Centers for Disease Control and Prevention szerint

minden negyedik 20 és 44 év közötti ember küzd magas vérnyomással, ami nagyobb kockázati tényezőt jelent az olyan súlyos egészségügyi állapotok kialakulására, mint a szívroham vagy a stroke.

Magas vérnyomásnak számít a 130-as vagy annál magasabb szisztolés nyomás (ekkora nyomást gyakorol a vér az artériák falára, amikor a szív ver), illetve a 80-as vagy annál magasabb diasztolés nyomás. Fontos, hogy tájékozottak maradjunk a vérnyomásunkkal kapcsolatban, és magas vérnyomás esetén forduljunk orvoshoz. A vényköteles gyógyszerek segíthetnek a szabályozásában, de az egészséges életmóddal és táplálóbb étrenddel természetes módon is csökkenthetjük a vérnyomásunkat. Az alábbi ételeket érdemes beépítenünk az étrendünkbe annak érdekében, hogy segítsük a magas vérnyomás szabályozását.

A legjobb élelmiszerek magas vérnyomás esetén

Gyümölcsök

A bogyós gyümölcsök magas antioxidáns-tartalmúak, beleértve az antocianinokat, a vízben oldódó pigmenteket, amelyek a piros, kék és lila színért felelősek. Ezek adják a gyümölcsök élénk színét, és segítenek csökkenteni a vérnyomást.

Az olyan citrusfélék, mint a narancs és a citrom, nagyszerű vitamin- és ásványi anyagforrások, és segíthetnek a magas vérnyomásban.

Egy öt hónapon át tartó, 101 nővel végzett vizsgálat kimutatta, hogy a napi citromfogyasztás sétákkal kombinálva hatékonyan csökkentheti a szisztolés vérnyomást.

A banán tele van káliummal, amely csökkenti a nátriumszintet a szervezetben, ami a magas vérnyomás kiváltó oka.

A gránátalmalé javíthatja a szív egészségét, és vérnyomáscsökkentő hatással van a szisztolés és diasztolés nyomásra (a nyomás, amelyet a vér az artériák falára gyakorol, amikor a szív pihen).

Zöldségek

A leveles zöldségek és a vörös cékla jelentős mennyiségű nitrátot tartalmaznak, amely nitrogén-oxiddá alakul. A nitrogén-oxid kitágítja az ereket és javítja a vérkeringést, enyhítve a magas vérnyomást. Egy tanulmány szerint a magas zöldség-nitrátbevitel összefüggésbe hozható az alacsonyabb szisztolés és diasztolés vérnyomással.

A magas nitráttartalmú leveles zöldségek közé tartozik a spenót, a mángold, a kelkáposzta, a római saláta, a káposzta és a répa is.

A sárgarépa, a zeller és a brokkoli szintén hasznosak a szív egészségének szabályozásában és a magas vérnyomás kordában tartásában. A sárgarépa és a zeller segít csökkenteni a gyulladást és megnyugtatja az ereket, míg a brokkoli tele van antioxidánsokkal, amelyek növelik a szervezet nitrogén-oxid szintjét.

Tejtermékek

Az olyan tejtermékek, mint a joghurt, bizonyítottan segítenek csökkenteni a vérnyomást, feltehetően magas tápanyagtartalmuk, például a kalcium és a kálium miatt. Egy 150 000 résztvevő bevonásával készült tanulmány a tejtermékeket a cukorbetegség és a vérnyomás alacsonyabb kockázatával hozta összefüggésbe.

Diófélék és magvak

A pisztácia magas káliumtartalommal rendelkezik, és bizonyítottan segíti az egészséges SDP és DBP kialakulását.

A sózatlan napraforgómag, a lenmag, a chia- és a tökmag szintén tele van káliummal és más alapvető tápanyagokkal, például magnéziummal és rostokkal, amelyek segíthetnek a vérnyomás csökkentésében.

Fehérje

A sovány marhahús, a sertéshús, a csirke és a zsíros halak jó fehérjék az egészséges vérnyomás elősegítésére. Az olyan zsíros halak, mint a lazac, tele vannak omega-3 zsírsavakkal, és ennek az egészséges zsírnak a magas szintje alacsonyabb SBP és DBP értékekkel jár együtt. Az egészséges zsírok csökkenthetik az ereket károsító gyulladást a szervezetben, ami segít megelőzni a magas vérnyomást.

Étcsokoládé

Az édesszájúak számára az étcsokoládéban található kakaó flavonoidokat tartalmaz, amelyek növelik a nitrogén-oxid szintjét, és segítenek csökkenteni a vérnyomást.

Extra szűz olívaolaj

Az extra szűz olívaolaj a legkevésbé feldolgozott olaj, és az egyik legjobb vérnyomáscsökkentő. Antioxidáns polifenolt és egy zsírsavat tartalmaz, amelyek segítenek az egészséges szív fenntartásában.

Kerülendő élelmiszerek

Nátrium: gyakran előfordul, hogy az orvosok korlátozzák a nátriumbevitelt, ha a páciensnek magas a vérnyomása. Ennek az az oka, hogy a nátrium elősegíti a vízvisszatartást, ami növeli a vér térfogatát, ami magasabb vérnyomást és az erek terhelését eredményezi.

Ilyenek például a fűszerek, szószok, szalonna, kolbász, csemegehúsok, konzervek, valamint a csomagolt vagy mikrózható ételek.

Sült ételek: a sült ételekben található nátrium és telített zsírok nem tesznek jót az egészséges vérnyomásnak. Az ételek párolása egy jobb, egészségesebb alternatíva lehet.

Vörös húsok: a kutatások szerint naponta legfeljebb egy tenyérnyi méretű vörös húst kellene fogyasztanunk, mivel ez a magas vérnyomás egyik ismert okozója.

Alkohol és koffein: magas vérnyomás esetében az alkoholt és a koffeint is csak mértékkel szabad fogyasztani. A túlzásba vitt alkoholfogyasztás (férfiaknál két ital, nőknél egy ital) komoly kockázatokat, például magas vérnyomást vagy stroke-ot eredményezhet. A koffein szintén hozzájárulhat a vérnyomás emelkedéséhez.

Forrás: cnet.com