0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. október 11.

Bogyós gyümölcs ágazat Lengyelországban

Az elmúlt néhány évben megnőtt a desszertpiacra szánt gyümölcs termesztési területe Lengyelországban. Az export növekedése mellett a bogyók fogyasztása is jelentős növekedést mutat.

Agroberichten Buitenland beszámolója szerint a gazdaságokat a kertészek új generációja kezdi irányítani, akik üzleti szemszögből tekintenek az ültetvényekre. Számukra a jövedelmezőség a legfontosabb és nem a minden áron, akár a költségek alatti értékesítés. Új technológiákba fektetnek be és a kiváló gyümölcsminőségre összpontosítanak.

A bogyós gyümölcs ágazatban a termesztéstechnológia professzionálisabbá vált. A fedett ültetési területek nagysága növekszik, amely lehetővé teszi a legjobb minőségű gyümölcs előállítását és speciális tápanyag-utánpótlás alkalmazását.

Az ültetvények növekvő termelési költségei aggodalomra adnak okot a gazdák körében, hiszen nem csak a termelőeszközök (főleg a műtrágya), hanem a szállítás és a csomagolás is jelentősen drágul.

Kihívások

Az ágazat legnagyobb problémája a munkaerőköltség és az idénymunkások elérhetősége. A lengyelek nem hajlandóak ilyen jellegű munkát végezni már és hamarosan megszűnik az ukrajnai munkaerő rendelkezésre állása. A várakozások szerint a háború vége után nagy valószínűséggel visszatérnek hazájukba, ezért a világ más részeiről keresnek a szedéshez szükséges munkaerőt. A lengyel jogi szabályozásból azonban hiányoznak a munkavállalók toborzását elősegítő rendelkezések például, hogy Ázsiából (pl. India, Üzbegisztán), vagy Afrikából lehessen idénymunkásokat fogadni.

Egy másik nagyon nagy probléma a társadalom elszegényedése – válság idején nem mindenki engedheti meg magának, hogy bogyós gyümölcsöt vásároljon. A gyümölcsök népszerűsége a fogyasztók körében nő és megváltozott a lengyel gyümölcsök kiváló minőségével kapcsolatos tudatosságuk is.

Az ágazati szereplők véleménye szerint a médiának továbbra is pozitív üzenetet kell közvetítenie a hazai bogyós gyümölcsökkel kapcsolatban, és ösztönöznie kell a fogyasztókat, hogy válasszanak Lengyelországból származó termékeket.

Az összes bogyós gyümölcsöt átfogó promóciós kampányoknak köszönhetően az iparág megszilárdult. Az ágazatban tapasztalható pozitív változások folytatása és fenntartása érdekében a lengyel termelőknek elsősorban a gyümölcs minőségével kell versenyelőnyhöz jutniuk.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu