
A Magyar Királyi Bányászati és Erdészeti Főiskola utolsó diákjai 1918 decemberében hagyták el Selmecbányát, de a felsőfokú erdészeti oktatás csak 1919 áprilisában indulhatott meg Sopronban, miután a főiskola személyzete és hallgatói birtokba vették a Károly laktanyát. A két világháború közötti időszak viharos éveinek végére az addig Sopron szabad királyi város tulajdonát képező erdők 1945-ben az állam tulajdonába kerültek.
Kezdetektől mintagazdaság

Tehát már az alapításkor megfogalmazódott az az elv, hogy a gyakorlati oktatás csak akkor lehet hatékony, ha az működő vállalati keretek között zajlik.
A másik lényeges momentum, a szervezeti és működési szabályzat egyértelműen kimondja, hogy a Tanulmányi Erdőgazdaságot – mint elsősorban gyakorló és bemutató gazdaságot – minta-erdőgazdasággá kell fejleszteni.

Az oktatás középpontjában már az 1950-es évek elején is a Soproni Erdészet hegyvidéki erdőterületei álltak, mivel könnyen elérhetőek voltak a városból, a campusból. Az 1953-ban Röjtökmuzsaj-Iváni erdőtömbbel kibővült gazdálkodási terület már Magyarország jellemző erdőállományainak többségét be tudta mutatni.
A Sopron környéki erdők földrajzi elhelyezkedésük és a termőhelyi adottságok miatt sokszínűek. Alig néhány kilométeren belül megtalálható a molyhos tölgyes karszterdő, a patakmenti ligeterdő vagy a szubmontán bükkös. A Fertő sztyepprétjeit az alpesi jellegű hegyvidéki erdőkkel összekötő táj és az azt tarkító erdők számtalan növény- és állatkülönlegességnek adnak otthont. A környezeti adottságok tehát kiválóak az elméleti tanulmányok alátámasztására.
Elismert reformAz európai erdészeti felsőoktatási intézmények munkáját koordináló nemzetközi szervezet, a Silva Network idei konferenciáján bemutatott hazai oktatási reformfolyamat nemzetközi figyelmet és elismerést kapott, kiemelve, hogy a tantervi megújulás során a Soproni Egyetem képes volt az erdész szakma gyakorlati képviselőinek széles körét megszólítani. Így nem csoda, hogy a Soproni Egyetem Erdőmérnöki Karát kérték fel a soron következő, 2023-as rendezvény megtartására Sopronban. |
Átjárható képzés
A Soproni Egyetem 2022-ben az elmúlt három évtized legátfogóbb tantervi reformját hajtotta végre. Az oktatás egymással párhuzamosan újult meg az erdőmérnöki, faipari mérnöki és kreatívipari, közgazdaságtudományi és pedagógiai karokon, a hazai felsőoktatás szinte egészére kiterjesztett, új alapítványi egyetemi struktúra bevezetéséhez kapcsolódóan. Sopronban ennek fontos lépése volt, hogy a Tanulmányi Erdőgazdaság Zrt. (TAEG) és az Erdészeti Tudományos Intézet (ERTI) is csatlakoztak a Soproni Egyetemért Alapítványhoz.

A reform célja az volt, hogy az egyetemi képzések minél jobban alkalmazkodjanak a piaci igényekhez, rugalmas, gyakorlatorientált oktatás valósuljon meg. Jelenleg az Erdőmérnöki Karon erdőmérnöki, földmérő, földrendező mérnöki, természetvédelmi mérnöki és vadgazda mérnöki szakokon tanulhatnak a hallgatók.

A reform olyan alapelveket követ, mint az óraszámok csökkentése, nagyobb hangsúlyt helyezve az önálló, kreatív gondolkodást igénylő hallgatói munkára.
A szakmai bevezetőtárgyak során a hallgatók már igen korán megismerkedhetnek az alapvető szakmai fogalmakkal. A képzés további szakaszában lehetőség nyílik bizonyos szintű szakosodásra, illetve más karok, szakok tárgyköreinek hallgatására is. Az órákat a legismertebb gyakorlati szakemberek tartják. A tantervek pedig úgy készültek, hogy elősegítsék a tanulmányok egy részének külföldön történő elvégzését.
Az egyetemen belüli együttműködés lehetőséget ad arra, hogy egyes képzési irányok erősségei beilleszthetők legyenek más karok képzéseibe. Így például az Erdőmérnöki Karon a műszaki alapozó tárgyakat és a faanyagtani ismereteket a Faipari Mérnöki és Kreatívipari Kar, a közgazdasági és specifikus erdészeti üzemgazdaságtani tárgyakat a Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar és az ERTI ökonómiai osztálya, valamint az erdőpedagógiai, kommunikációs ismereteket a Benedek Elek Pedagógiai Kar ehhez legjobban értő kollégái oktatják. Mindezek mellett kiemelt hangsúlyt kap az idegen nyelvek oktatása.
Napi szintű kapcsolat
Az Erdőmérnöki Kar hagyományosan jó együttműködést ápol a szakközépiskolákkal, folyamatos átmenetet biztosítva a felsőfokú képzésekbe.
Önálló munkát is végeznek „hetesi rendszerben”, 5-6 fős csoportokban a napi munkákhoz csatlakozva. Műszaki, ökonómiai, vadgazdálkodási, természetvédelmi, erdőművelésierdővédelmi, erdőhasználattani, erdészeti ökológiai témákban tudományos diákköri dolgozatok, szakdolgozatok és diplomamunkák kidolgozására fogadják a hallgatókat a TAEG és az ERTI munkatársai.

Terepi gyakorlatok
Napjainkban az elmúlt évtizedekhez képest még szorosabb a kapcsolat és az együttműködés a Soproni Egyetem és a Tanulmányi Erdőgazdaság között, köszönhetően a közös tulajdonos, a Soproni Egyetemért Alapítvány munkájának.
A jelenlegi oktatásban a Soproni és a Síkvidéki Erdészet mellett az erdőgazdaság igazgatósága és a fafeldolgozó üzem munkatársai is részt vesznek.
A csemetekerti gyakorlatok térségi szinten egyedülálló lehetőséget nyújtanak. Az erdőművelési, erdőhasználati és erdőrendezési terepi gyakorlatokra a Soproni-hegyvidék erdeiben és a síkvidéki erdőterületeken, változatos termőhelyi viszonyok között van lehetőség, a szakszemélyzet személyes hozzájárulásával.

Az erdőgazdaság erdei iskolai tevékenységében új fejezet nyílt a Károly-magaslati és az Erdő Háza Ökoturisztikai Látogatóközpontok átadásával. A Soproni-hegység természeti értékeit bemutató kiállítások, a vadaspark és az interaktív tantermek új lehetőséget adtak, hogy a Benedek Elek Pedagógiai és az Erdőmérnöki Kar hallgatóit be lehessen vonni az erdei iskolai oktatásba. A minősített Muck Endre Erdészeti Erdei Iskolában a hallgatók részt vehetnek a környezeti nevelésben a foglalkozásokkal, a jeles napi rendezvényekkel vagy az erdei táborozásokkal.

A gyakorlati oktatás feltételeinek biztosítása mellett a TAEG Zrt. helyet ad és aktívan részt vesz a kutatási programokban is. Ez az érintett kutatóműhelyek és a társaság számára is a gyakorlatban felhasználható eredményekkel jár.
70 éve a TAEG Zrt. legfontosabb közcélú szerepvállalása az erdészeti és faipari közép- és felsőfokú oktatás gyakorlati tevékenységének és a kutatási feladatainak széles körű támogatása. Ezek alapján fogalmazódik meg a TAEG Zrt. küldetése: Oktatással a természet oldalán.
Dr. Heil Bálint
Soproni Egyetem Erdőmérnöki kar
Bánáti László, dr. Takács Viktor
TAEG Zrt.