A német vendéglősök arra panaszkodnak, hogy a szándékosan meg nem jelenő vendégek nem mondják le a foglalásukat, vagy az utolsó pillanatban teszik ezt meg.
Különösen a magasabb árfekvésű éttermekben okoz veszteséget, ha a vendégek bejelentkeznek, de mégis otthon maradnak. Ezért egyes vendéglátóhelyek már tettek lépéseket a fegyelmezetlen vendégekkel szemben: úgy döntöttek, hogy lemondási díjat kérnek, és lemondás esetén érvényesítik is ezt az igényüket. Azaz nem adják vissza a vendégeknek ezt az összeget, ha nem jelennek meg, vagy ha a foglalást nem mondják le legalább 24 órával korábban.
A baden-württembergi Brettenben található Saigon étteremben a tulajdonos 20 eurót számít fel a lemondás elmulasztása esetén, de a díjat csak a nyolc vagy több személyre foglalt asztalok esetében kell megfizetni. A nürnbergi Essigbrätlein étteremben viszont nagyon komolyan veszik ezt az elhatározást, ott 150 euró foglalási díjat kell fizetni, ha nem jelennek meg, vagy nem mondják le időben az asztalukat.
A német vendéglátóipari szövetség megjegyzi, hogy ez a koncepció nem minden típusú étterem esetében működik. A magas lemondási díjaknak csak a drágább éttermekben van értelme, az olcsóbb vendéglők esetében inkább elmaradnak emiatt a vendégek.