0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. május 23.

A 8 legjobb ital a szervezetben lévő gyulladás fékentartására

A szervezetben lévő gyulladás egy természetes folyamat, amely valójában segíthet az egészség megőrzésében. Problémák akkor merülhetnek fel, ha krónikusan magas a gyulladás szintje, ami számos egészségi állapottal jár együtt.

Ha megpróbálunk gyulladáscsökkentő étrendet tartani, nem csak az elfogyasztott ételekre kell odafigyelnünk, hanem azt is fontos számításba vennünk, hogy milyen folyadékokat viszünk be a szervezetünkbe.

Csontleves

A csontleves egy régóta közkedvelt étel, amely csontok, zöldségek és fűszerek lassú főzéséből származik. Ennek a folyadéknak az előnyei a csontokból kiszivárgó tápanyagokból, vitaminokból és ásványi anyagokból származnak, amelyek a húslevesbe kerülnek. Mind a házilag készített, mind a boltban vásárolt csontleves tartalmaz némi kollagént (egyfajta fehérjét) és elektrolitokat (amelyek segítenek a hidratáltság megőrzésében).

Egy 2017-es kutatás szerint a csontlevesben található aminosavak, például a glicin és az arganin erős gyulladáscsökkentőként működhetnek a szervezetben.

Adjunk még több tápanyagot ehhez a leveshez olyan fűszerek segítségével, mint a gyömbér, a kurkuma, a kakukkfű, a só és a bors.

Zabital

„A zabfogyasztásnak bizonyított gyulladáscsökkentő hatásai vannak, ezért ajánlom a zabitalt azoknak, akik tejmentes tejalternatívát keresnek” – mondja Amy Gorin, dietetikus.

A Foods című szaklapban 2021 novemberében megjelent áttekintés szerint egy kutatás megállapította, hogy a béta-glükán nevű oldható rosttípus, amelyet a zabitalban találunk, összefüggésbe hozható a gyulladás és a szívbetegségek kockázatának csökkenésével, valamint a 2-es típusú cukorbetegség és a bőrbetegségek kockázatával.

Kávé

A kávé tele van antioxidánsokkal és polifenolokkal, melyeket a gyulladás és a krónikus betegségek alacsonyabb szintjéhez kötik.

A kávéfogyasztást erőteljes gyulladáscsökkentő hatással hozták összefüggésbe a Critical Review of Food Science and Nutrition című folyóiratban 2017 novemberében megjelent áttekintés szerint.

Zöld tea

Nagyon sokféle tea létezik, és mindegyiknek megvannak a maga előnyei. A zöld tea különleges vegyületekkel rendelkezik, ha a gyulladásról van szó. „Az egyik egyszerű módja a gyulladás elleni küzdelemnek és az egészségünk fokozásának ebben az időszakban a zöld tea fogyasztása” – mondja Dr. Agarwal. „Ez az ital már régóta ismert arról, hogy a benne lévő polifenoloknak köszönhetően gyulladáscsökkentő hatással van a szervezetre.”

A kutatások valóban azt sugallják, hogy a zöld tea és a benne található egyes vegyületek terápiás céllal használhatók a gyulladásos betegségek kezelésére.

„Ha nem rajongunk a teákért, érdemes kipróbálni a matchát, ami finomra őrölt zöld tealevelekből áll. Az egyetlen figyelmeztetésem, hogy a zöld tea koffeint tartalmaz, ezért kerüljük a lefekvéshez közeli fogyasztását” – mondja Dr. Agarwal.

„A zöld tea segíthet a gyulladások megfékezésében azáltal, hogy a bélrendszeren keresztül hat, ugyanis a kutatások szerint javíthatja a bélmikrobiom egészségét ” – mondja Amanda Sauceda, dietetikus. A Molecules című szaklapban 2021 júliusában megjelent kutatás szerint a zöld tea csökkenti a gyulladáskeltő anyagok termelését a bélben, és befolyásolja a gyulladásos betegségekben és rákban szenvedő emberek gyulladásos állapotát.

Gyömbér tea

„A gyömbértea egy meleg, koffeinmentes ital, amely hathat a gyulladás ellen” – mondja Kayley Myers, dietetikus.

Ennek az az oka, hogy a gyömbér olyan növényi vegyületeket tartalmaz, mint a gingerolok, amelyek antioxidáns és gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkeznek.

Valamint egy 2016 szeptemberében megjelent tanulmány szerint a térdízületi gyulladásban szenvedő embereknél, akik gyömbér-kiegészítőt szedtek, alacsonyabbak voltak a gyulladásos markerek, mint azoknál, akik placebót szedtek.

Aszaltszilvalé

A szilvalé aszalt szilvából készül, amelyet rehidratáltak. A szilvalében lévő polifenolok segíthetnek a gyulladás elleni védelemben, különösen az öregedéssel összefüggő egészségügyi állapotok esetében. „Szívesen ajánlom az aszalt szilvalevet, mert tele van antioxidánsokkal, ráadásul a fogyasztása jótékonyan hat a gyulladásos markerekre” – mondja Gorin.

A The American Journal of Clinical Nutrition című szaklap 2022. októberi tanulmánya szerint az aszalt szilva fogyasztása a csontvesztéshez vezető gyulladás elleni védelemhez is kapcsolódik.

Víz

„Bár sok izgalmas ital és elixír áll rendelkezésünkre, ne hagyjuk figyelmen kívül a víz fontosságát! A megfelelő hidratáltság hihetetlenül fontos, többek között a gyulladások elleni küzdelem miatt” – mondja Holly Larson, dietetikus.

A vízre azért van szükségünk, hogy a szervezetünkből ki tudjuk üríteni a salakanyagokat és a méreganyagokat, és ha dehidratáltak vagyunk, az gyulladáshoz, illetve az olyan gyulladásos állapotok súlyosbodásához vezethet, mint az ízületi gyulladás.

Arany tej

Ha hallottunk már az aranytejről, annak megvan az oka. „Kedvenc gyulladáscsökkentő italom a kurkumás „aranytej” latte, amelyet úgy készíthetünk el, hogy a kurkumát és a gyömbért mandula- vagy kókuszitallal főzzük” – mondja Dr. Trent Orfanos.

„A kurkuma hatóanyaga a kurkumin, amely bizonyítottan jótékony hatással van a gyulladásra”.

Egy 2021 novemberében megjelent tanulmány szerint különösen az olyan gyulladásos állapotok tüneteit javítja, mint az osteoarthritis, a gyulladásos bélbetegség (IBD) és a pikkelysömör.

Egyéb módok a gyulladás csökkentésére

Az, hogy mit iszunk, csak egy terület, amelyen javíthatunk a szervezetünkben lévő gyulladás csökkentésén. Az olyan életmódbeli változások, mint az étrend, a testmozgás és az alvás együttesen hozzájárulnak a szervezet egészségének megőrzéséhez és a gyulladás szintjének csökkentéséhez.

Fontos a megfelelő alvás, ugyanis egy 2020-ben megjelent tanulmány szerint a jó minőségű alvás segít megőrizni immunrendszerünk egészségét és csökkenti a krónikus gyulladást.

Figyeljünk oda a táplálkozásunkra és építsünk be olyan a gyulladáscsökkentő élelmiszereket az étendünkbe, mint a színes gyümölcsök és zöldségek, melyek nagy mennyiségű antioxidánst tartalmaznak.

Tornázzunk rendszeresen, hogy alacsonyan tartsuk a szervezetünkben lévő gyulladásos szinteket. Egyes mozgásformák jobban csökkentik a gyulladást a szervezetben, mint mások.

További cikkeink a témában:

A rejtélyes luteolin, amely felveszi a harcot a gyulladás és a szorongás elleni küzdelemben

Egy fűszer számtalan gyógyhatása: csökkentheti a gyulladást és javíthatja a vércukorszintet

Négy szuperélelmiszer, amelyek gyulladáscsökkentő hatásúak

Forrás: livestrong.com