0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. július 17.

Változott a fogyasztói magatartás

A magyar zöldség-gyümölcs árakat a globális hatások mellett az idényjelleg és az időjárás is erősen befolyásolja. A kereskedelmi láncok törekednek arra, hogy minél több magyar eredetű terméket kínáljanak és kiegyenlített legyen a forgalom, derült ki a körkérdésünkre adott válaszokból.

A zöldségek-gyümölcsök árának változása több tényezőtől függ, köztük a termék életciklusától, azaz nem mindegy, hogy állandó vagy idénytermékről van szó, és az utóbbinál még az sem, hogy éppen a szezon elején, közepén vagy végén járunk, mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. Tavaly a zöldségek-gyümölcsök fogyasztói ára átlagosan 20-25%-kal emelkedett, leginkább a káposztafélék drágultak, akár 40%-kal is, részletezte Kazatsay Eszter, a PENNY Magyarország kommunikációs vezetője.

A SPAR Magyarország Kft. tapasztalatai szerint a hazai kínálatban bizonyos termékeknél visszaesett a mennyiség, ezáltal az áruk is magasabb volt, mint a korábbi években, a tavalyi súlyos aszály következményeként.

Az importtermékek pedig már akkor is drágultak, ha az euróban számolt átadói ár a korábbi évekhez képest nem emelkedett semmit, hiszen azt a forintárfolyam alakította.

A PENNY-nél is hasonlóan látják a helyzetet: az áremelkedésben nem tapasztalható számottevő különbség, az árak egységesen változnak és hasonlóképpen is mozognak a származási helytől függetlenül.

A hazait keresik, ha van

A SPAR Magyarország mindig elköte­lezett volt a hazai termelésű zöldség-gyümölcsök forgalmazását illetően. Amennyiben van elérhető hazai termék megfelelő mennyiségben, minőségben és áron, amivel a vásárlóik igényeit maradéktalanul ki tudják szolgálni, akkor amellett teszik le mindig a voksukat.

A PENNY számára évek óta kiemelt cél, hogy növelje a magyar termékek számát az üzletekben. Ebbe a körbe tartozik a zöldség-gyümölcs kínálatuk is, azaz a hazai termékeket helyezik előtérbe az importtal szemben; ezért is forgalmaznak például kizárólag Magyarországon termett almát.

Általánosságban elmondható, hogy mára a PENNY kínálatában található 2500 termék közel kétharmada magyar beszállítóktól származik, és azon dolgoznak, hogy ez az arány a jövőben még magasabb legyen.

A Lidl Magyarország kiemelten fontosnak tartja a stabil beszállítói hátteret, akikkel évek óta partneri kapcsolatban van. Ennek köszönhetően egyre több hazai termelőtől származó friss zöldség és gyümölcs kerül az áruházak polcaira, ami hozzájárul a vásárlók elégedettségéhez. A stabil partneri kapcsolatoknak köszönhetően a zöldség-gyümölcs beszerzésben folyamatos a beszállítás, nem mutatható ki jelentős különbség a hazai és az importtermékek ármozgásában. A jelenlegi gazdasági helyzetben az árak alakulását a piaci tényezők határozzák meg, így a zöldségek és gyümölcsök esetében is tapasztalható a heteken belüli ármozgás, leginkább a citrusfélék és az egzotikus gyümölcsök esetében, mondta Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője.

Az Aldi üzleteiben egy időben mintegy 120-féle friss és (évszaktól függően) többségében magyar forrásból származó zöldség és gyümölcs várja a vásárlókat,

tudtuk meg Pákolicz Attila kommunikációs munkatárstól. A széles választék mindig a szezon függvényében változik, éves szinten nagyjából 260-féle gyümölcs és zöldség jelenik meg az áruházlánc polcain. A vállalat zöldség-gyümölcs beszállítóinak háromnegyede magyar, a hazai termékek aránya a teljes választékból a nyári időszakban 66% körüli, míg januárban nagyjából 33%.

Az Aldi is arra törekszik, hogy ami magyar forrásból elérhető, azt itthon szerezze be. Ennek eredményeként a nyári időszakban kiemelkedően nőtt a magas minőségű magyar paradicsom, paprika és kígyóuborka forgalma, valamint a bogyósgyümölcsök (áfonya, málna, szeder) iránt is intenzívebb kereslet mutatkozott. Jelenleg, az őszi-téli szezonban az egzotikus gyümölcsök és a mangó iránti kereslet némileg csökken.

Jobban figyelik az árakat

Bizonyos zöldségek és gyümölcsök fogyasztását visszavetette az áremelkedés. Egyre jellemzőbb a promóciós áruk keresletének növekedése: ha egy normál árú cikket akcióssal tud helyettesíteni a vásárló, akkor azt részesíti előnyben.

A korábbiakhoz képest a gyakoribb, de kisebb vásárlások felé tolódik a zöldség-gyümölcs beszerzések zöme, és a fogyasztók tudatosabbak a napi-heti bevásárlásuk során, mondta a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője.

A PENNY megállapítása szerint a zöldség-gyümölcs kategóriára jellemző az egyik legalacsonyabb infláció, ezért ebben a termékcsoportban nem csökkent az eladott mennyiség. Általánosságban elmondható, hogy év elején felfutás tapasztalható a zöldség-gyümölcs forgalomban.

A másodosztályút is veszik

Az értékcsökkent termékek esetén több megoldást is alkalmaznak a PENNY-nél. Egyrészt bolti leárazással teszik még olcsóbbá azokat, másrészt külön márkanév alatt forgalmazzák a másodosztályú termékeket. E kisebb szépséghibás áruk értékesítésére fenntartott, Girbe-gurba névre hallgató márkájukat éppen azért hozták létre, hogy a termelőktől átvehessék az apróbb vagy szépséghibás terményeket, amelyek nem férnek be az első osztályba, de girbegurba mivoltuk mit sem ront használati értékükön. Fontos viszont hangsúlyozni, hogy elérhetőségük korlátozott, nem rendszeres, általában termelői felajánlásra szerzik be azokat, ezért nem veszélyeztetik az első osztályú termékek eladhatóságát, mondta Kazatsay Eszter.

A Lidl tavaly novemberben Budapesten indította el Mentsük meg! élelmiszermentő akcióját, melyben a külsőleg már nem tökéletes, de még fogyasztható árut egységcsomagban, kedvezményes áron kínálja vásárlóinak. A 3,5 kilogrammos, zöldségből és gyümölcsből vegyesen összeállított csomagokat rendkívül kedvező áron adják. A csomagok országszerte, az áruházlánc minden magyarországi tagjánál megtalálhatók lesznek várhatóan 2023. február végétől. A vállalat célja, hogy tovább minimalizálja a keletkező élelmiszerfelesleget, valamint ezáltal is támogassa a magyar családok egészséges táplálkozását, mondta Tőzsér Judit.

Az Aldi online akciós újságjában hetente nagyjából 10-11 gyümölcs és zöldség kínálatáról tájékozódhatnak a vevők, akik a kiemelt termékeket az üzletek zöldség-gyümölcs pultjainak elején találják meg. A kínálatban szereplő áruk egyedi leárazásáról az üzletek saját hatáskörben döntenek, ha azt szükségesnek ítélik.

Az infláció kihat a vásárlási szokások alakulására, a vásárlók egyre árérzékenyebbek és jobban nyitottak az akciókra. A Lidl ebben a helyzetben is kiemelten fontosnak tartja, hogy a lehető legjobb ár-érték arányt nyújtsa vásárlóinak, akik a zöldségek és gyümölcsök esetében elsősorban az alapvető termékeket keresik, azokból is a nagyobb kiszerelésű vagy akcióban elérhető árukat választják, mondta Tőzsér Judit.

Az áremelkedés ellenére az áruházak nem számítanak arra, hogy változás állna be a méretbeli vagy minőségi elvárásokban. Általában folyamatosan figyelik a vásárlók igényeit és szükség szerint ahhoz igazítják méretválasztékot is.

Kiszereléscsökkentés szezonális hatások miatt fordulhat elő, például a paradicsom téli forgalmazásakor.

Állandóan változó kínálathoz próbálják igazítani a megfelelő árat, hogy mindig legyen kereslet egy termék iránt. A kínálati oldalt, azaz a zöldségek-gyümölcsök elérhetőségét nagymértékben befolyásolja az időjárás, emellett az árak változása a szezonalitással függ össze. A logisztikai, munkaerő-, valamint a termelési költségek ugyancsak befolyásolják az árazást.

Forrás: Kertészet és Szőlészet