0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. június 19.

Mi lehet a rizs és a burgonya egészségesebb helyettesítője?

A leggyakrabban készített köret a rizs és a burgonya. Gazdagíthatjuk a sort egy egészségesebb gabonával, ami kevesebb kalóriát és hasznos tápanyagokat tartalmaz.

A bulgurt egyre többen fedezik fel nálunk is, ami eredetileg  a közel-keleti és a török konyha által kedvelt köret. A bulgur tulajdonképpen tört búza, a még éretlen vagy a meghántolt érett búzaszemeket párolják, kiszárítják, majd durvára összetörik . Mivel a bulgurt előzetesen párolják, ezért az általunk ismert búzadarától eltérően jóformán alig kell főzni, akár elég csak vízzel leforrázni. Sok benne a rost, egy csésze bulgur a napi szükséglet 25%-át fedezi.

Többféle méretben kapható: van nagyobb, rizsszem nagyságú fél-egész búzaszemekből álló, és egészen apróra tört, a búzadarához hasonlító.

Előbbit köretként fogyasztják, utóbbi saláták, főtt ételek alapanyaga és fasírtot is készítenek belőle.

A bulgur gazdag vitaminokban, különösen a B-csoportba tartozókban. Ezek segítenek az elfogyasztott ételt energiává alakítani. Mangánt, szelént, magnéziumot, vasat és foszfort is tartalmaz. Gyakran ezek az összetevők hiányoznak a napi étrendünkből. Érdemes ezen változtatni, mivel a vas segít a vérszegénység kezelésében, a magnézium pedig pozitív hatással van a vérnyomásra.

Sok rostot tartalmaz, 100 gramm termékben 4,5 gramm található, ezért fogyasztása megelőz számos keringési betegséget, csökkenti a gyulladást és szabályozza a koleszterinszintet. Ezenkívül pozitív hatással van a szívünkre és támogatja a fogyást.

Az alacsony kalóriatartalmú termékek közé tartozik, 100 gramm mindössze 83 kcal-t tartalmaz.

Egyéb összetevői: 2 gramm zsír, 5 gramm nátrium,18,5 gramm szénhidrát,0,1 gramm cukor,3 gramm fehérje.
A bulgurból készült fogások zsírtartalma attól is függ, hogyan készítik el. A fenti adatok a bulgur olaj és vaj nélküli elkészítésére vonatkoznak. A főtt bulgur jó választás a cukorbetegek számára, mert a glikémiás indexe 46, ami alacsonynak számít.

Egyre több ember szenved glutén vagy glükóz-intoleranciában. A bulgur azonban számukra nem ajánlott, mivel glutént tartalmaz.

Elkészítése egyszerű. Általában pár percig kell főzni, a szemek méretétől függően. Egyszerűen pirítsuk meg a száraz bulgurt olívaolajon, majd öntsük fel alaplével vagy  húslevessel, és főzzük puhára, majd fokozatosan adjunk hozzá zöldségeket, gombát vagy hüvelyeseket, baromfihúst vagy garnélarákot, ízlés szerint fokhagymát és zöldfűszereket. Így készíthetünk belőle változatos egytálételeket.

A közel-keleti tabbouleh saláta vagy kashotto a legismertebb bulguros fogás.

 

Forrás: magyarmezogazdasag.hu