0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. május 23.

Hogyan segíthet a kevesebb kalóriafogyasztás lelassítani az öregedés folyamatát?

A kalóriabevitel korlátozása segíthet lassítani az öregedési folyamatot egy közelmúltban megjelent tanulmány szerint.

A kutatók vérmintákból vett DNS-elemzéssel mérték az öregedés ütemét, és arról számoltak be, hogy a kalóriabevitel korlátozása lelassította az öregedési folyamatot. A vizsgálatban 220 egészséges férfi és nő vett részt az Egyesült Államok három különböző helyszínén. A résztvevők vagy folytatták a szokásos étrendjüket, vagy 25%-kal csökkentették az elfogyasztott kalóriamennyiséget.

A tudósok két éven keresztül követték a résztvevők étrendjét és egészségi állapotát, valamint vérmintákat vettek a vizsgálat kezdetén, majd 12 és 24 hónap múlva is megismételték.

Mit találtak a kutatók a kalóriakorlátozási tanulmányban?

A kutatók három DNS-marker alapján az öregedési folyamat lassulásáról számoltak be. Elmondásuk szerint ezek az eredmények támpontot adhatnak ahhoz, hogy a tudósok milyen hatásokat kereshetnek, amikor konkrét testsúlycsökkentő beavatkozásokkal, például az időszakos koplalással kapcsolatos vizsgálatokat fejeznek be.

„Ez a tanulmány rámutat arra, hogy az emberek testének fitten tartása segít sejtszinten csökkenteni azokat a molekuláris változásokat, amelyek az öregedés hatására következnek be” – mondta Dr. David Selzer, floridai belgyógyász szakorvos, aki nem vett részt a tanulmányban. „Ezzel együtt figyelembe kell venni azt is, hogy az emberek multifaktoriális okok miatt öregszenek, mint például a stressz és a szorongás, nem csak a táplálkozásuk miatt.”

„Egyetértek azzal, hogy a kalóriakorlátozás molekuláris szinten szerepet játszik.

Azonban a kalóriabevitel és a napi testmozgás közötti egészséges egyensúly megtalálása nagyobb valószínűséggel vezet hosszabb élettartamhoz, mint a kalóriák számolgatása” – mondta Selzer.

Alacsony kalóriabevitel és egészséges öregedés

A kutatók jelenleg egy nyomonkövetési vizsgálatot fejeznek be, hogy kiderítsék, a kalóriacsökkentésnek van-e hosszú távú hatása az egészséges öregedésben. „Az eredményeknek számomra van értelme, azonban a táplálkozási tanulmányokat köztudottan nehéz elvégezni, különösen hosszú távon, mivel az embereknek természetszerűleg nehézséget okoz a diéták betartása” – mondta Dr. Raphael Kellman, belgyógyász.

„Figyelembe kell venni még néhány dolgot. Az egyik, hogy milyen diétát tartott a kontrollcsoport a kalóriaszegény csoporttal szemben.

Ha a kontrollcsoport túlette magát, vagy sok egészségtelen ételt fogyasztott, a kalóriaszűkítő csoport pedig egészségesebb étrendet követett, akkor az eredmények a kalóriakorlátozásnak köszönhetők, vagy csak az egészségesebb étrendnek is pozitív hatása lenne” – mondta Kellman. Hozzátette, hogy „azt is nehéz kideríteni, hogy az emberek valóban betartanak-e egy diétát, hacsak nem ellenőrzik és felügyelik szigorúan az étkezésüket. Nyilvánvaló, hogy ha ezt a vizsgálatot két éven keresztül végezték, honnan tudjuk biztosan, hogy a résztvevők egész idő alatt betartották-e a 25 százalékkal korlátozott étrendet, ha egyáltalán betartották, tekintve, hogy a legtöbb embernek mennyire nehéz az adagok méretét és a kalóriákat nyomon követni? Ettől függetlenül úgy gondolom, hogy ez a tanulmány érdekes eredményekkel rendelkezik, amelyek további vizsgálatot igényelnek.”

Hogyan étkezzünk egészségesen?

Caroline Thomason, dietetikus a kalóriacsökkentő diétákkal kapcsolatban néhány fenntartását fogalmazta meg.

„A rövid távú kalóriakorlátozás előnyös lehet, míg a hosszú távú kalóriakorlátozás árt az anyagcserénknek, az energiaszintünknek és az általános közérzetünknek.

Azok közé az emberek közé tartoznak az étkezési zavarokban vagy csontritkulásban szenvedők, az alultápláltak és a hízni próbálók, akiknek nem szabad szándékosan vagy nagyon hosszú ideig kalóriadeficitben lenniük.”

„Általánosságban elmondható, hogy a kalóriák csökkentése előtt a különböző ételekre és az egészséges egyensúlyra kell összpontosítani” – tette hozzá Thomason. „Először az alapokra összpontosítsunk: minden étkezésben egy adag fehérjét kapjunk, fogyasszunk sokféle teljes kiőrlésű gabonát, gyümölcsöt és zöldséget, valamint némi egészséges zsírt. További egészséges viselkedési formák közé tartozik az elegendő alvás, a rendszeres mozgás és a stressz kezelése. Ezek a tényezők az egészséges öregedés szempontjából is kulcsfontosságúak.”

Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma és az Egészségügyi és Emberi Szolgálatok Minisztériuma közösen adja ki az Amerikaiaknak szóló étrendi irányelveket.

A jelenlegi iránymutatások a következőket javasolják:

  • Kövesük az egészséges táplálkozási mintát.
  • Legyen testreszabott az étkezésünk a személyes preferenciáink, kulturális hagyományaink és költségvetési megfontolásaink alapján.
  • Koncentráljunk a tápanyagokban gazdag ételekre és italokra. Ezek vitaminokat és ásványi anyagokat biztosítanak hozzáadott cukor, telített zsírok és nátrium nélkül.
  • Korlátozzuk a magas hozzáadott cukor-, telített zsír- és nátriumtartalmú élelmiszereket, és az alkoholtartalmú italokat.

„A legjobb, ha alacsony szénhidráttartalmú és fokozott fehérjetartalmú ételeket fogyasztunk, hogy az izomerő és a testsúly ideális szinten maradjon” – mondta Selzer.

Egy másik lehetőség az időszakos böjtölés, jegyezte meg Kellman.

„Ez viszonylag könnyen kivitelezhető, és segíthet a fogyásban, bizonyítottan segít a vércukorszint szabályozásában, és vannak tanulmányok, amelyek szerint más egészségügyi előnyökkel is járhat, például támogathatja az egészséges öregedést” – mondta.

Forrás: healthline.com