0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. július 18.

Mit kell tenni, hogy a gyulladásokat kordában tartsuk?

Egy új, a bélrendszerünk számára jótékony hatású étrendről szóló könyv szerzője szerint elég lehet néhány napig egészségesen táplálkozni ahhoz, hogy enyhítsük a krónikus gyulladásokat.

Phil Hansbro professzor, az ausztráliai Centenary Research Institute igazgatóhelyettese elmondta, hogy „nagy mennyiségű gyulladás lehet a szervezetben, melynek okai között szerepel például az, hogy rengeteg feldolgozott élelmiszert fogyasztunk, amelyek némileg gyulladáskeltők, valamint az is közre játszhat, hogy sokat vagyunk kitéve a légszennyezésnek, ami szintén ezt idézi elő.”

A gyulladás a szervezet egy immunválaszának része, de problémává válhat, ha nem áll le, amikor kell.

 krónikus gyulladást mindenféle betegséggel összefüggésbe hozták, beleértve a szívbetegségeket, az ízületi gyulladást, a Crohn-betegséget. az asztmát, a tüdőtágulást és a cukorbetegséget.

„Most már összefüggések mutatkoznak számos különböző rákos megbetegedés és a gyulladás között is” – mondta Hansbro. Akárcsak a koronavírus hosszútávra való elhúzódása között. „A tüdőben hosszú időn keresztül gyulladásos folyamatok zajlanak, amelyek fenntartják a betegséget és a tüneteket. Valamint, ha a koronavíruson kívül más betegségben is szenved az egyén, akkor gyakran az alapbetegségek is fellángolnak, mert ugyanolyan gyulladásos ciklusok állnak a hátterükben.”

Hansbro elmondta, hogy amikor egy beteg a teste egy részén jelentkező gyulladással fordul a háziorvoshoz, az orvos gyakran arra a pontra fog összpontosítani – de szerinte a kutatások most azt sugallják, hogy a gyulladást az egész testet érintő problémaként kell kezelni, kezdve a táplálkozással.

„Ha egészséges étrendet tudunk fenntartani, amely támogatja az egészséges mikrobiomot, akkor kontrollálni tudjuk a gyulladást. Ugyanakkor nem akarjuk, hogy teljesen leálljon a gyulladás, mert továbbra is védve akarunk lenni a fertőzésekkel szemben” – mondta.

Bélrendszerünkben baktériumok trilliói élnek, jók és rosszak egyaránt, amelyek mindegyike különböző tápanyagokat igényel a túléléshez. Csak probiotikus joghurtok és hasonló élelmiszerek fogyasztása nem elég. „Ahhoz, hogy a probiotikus ételek előnyeit élvezni tudjuk, olyan élelmiszerekkel kell etetni őket, amelyekre szükségük van ahhoz, hogy növekedjenek és a gyulladáscsökkentő faktorokat termeljék annak érdekében, hogy megállítsák a gyulladásos betegségek kialakulását. Ha ezeket a jótékony baktériumokat elveszítjük a nem megfelelő táplálkozással, akkor lehet, hogy hosszú távon sem tudjuk visszanyerni őket abban a pillanatban, amint elkezdünk egészségesebben táplálkozni.”

Bár nem csodaszer, de a megfelelő étrend jelentősen segíthet a gyulladások csökkentésében. Egy magas zsírtartalmú étel elfogyasztása például már négy órával később a tüdőben lévő gyulladásos sejtek érezhető növekedését eredményezheti; míg a magas rosttartalmú ételek, a brokkoli, a piros gyümölcsök, sőt az olyan finomságok, mint az étcsokoládé, „néhány nap alatt” jobbra módosíthatják a bélmikrobiomot.

„Minél tovább tartjuk fenn az egészséges táplálkozást, annál jobb”.

De még Hansbro is, aki évtizedek óta kutatja ezt a kérdést, elismeri, hogy nem mindig találja el helyesen azt az időintervallumot, ameddig az ilyen jellegű diétát folytatni kellene.

További cikkeink a témában:

A 8 legjobb ital a szervezetben lévő gyulladás fékentartására

A rejtélyes luteolin, amely felveszi a harcot a gyulladás és a szorongás elleni küzdelemben

Egy fűszer számtalan gyógyhatása: csökkentheti a gyulladást és javíthatja a vércukorszintet

Négy szuperélelmiszer, amelyek gyulladáscsökkentő hatásúak

Forrás: rnz.co.nz