0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. július 18.

Csodaszer Ázsiából: a matcha tea számtalan egészségügyi előnye

A Reports and Data által közzétett jelentés szerint a matcha tea globális piaca 2021-ben 3,27 milliárd dollárt ért, és a népszerűsége azóta csak nőtt. De vajon tényleg beváltja az egészségre gyakorolt hatásokat?

Mi az a matcha?

A matcha árnyékban termesztett tealevelekből készül, amelyeket leszednek, gőzölnek, majd szárítanak, mielőtt finom porrá őrlik – magyarázza Dr. Raghu Kiran Appasani, integratív és addiktológiai pszichiáter.

„A matchát hagyományosan a japán teaszertartásokon használják, és élénk zöld színéről, finom ízéről és egyedülálló egészségügyi előnyeiről ismert”

– mondja. „Az árnyékos termesztési folyamat növeli a tealevelek klorofill- és aminosavtartalmát, ami a matcha jellegzetes umami ízét és táplálkozási tulajdonságait adja.”

A matcha fogyasztásának előnyei

A matcha természetesen gazdag antioxidánsokban, vitaminokban és ásványi anyagokban. Az alábbiakban bemutatjuk a matcha fogyasztásának néhány kulcsfontosságú táplálkozási előnyét:

  • Antioxidánsok: A matcha magas antioxidáns-, különösen katechintartalmú, amelyek köztudottan védenek a sejtkárosodás ellen, és segíthetnek csökkenteni bizonyos betegségek kockázatát.
  • L-theanin: A matcha L-theanint is tartalmaz, egy olyan aminosavat, amely bizonyítottan elősegíti a relaxációt, javítja a hangulatot és csökkenti a stresszt. Segít továbbá fokozni az éberséget/kognitív funkciókat, és ellensúlyozza a koffein esetleges „összeomló” hatását.
  • Rost: A matcha jó rostforrás, amely segítheti az emésztést és elősegítheti a rendszeres bélmozgást.
  • Vitaminok és ásványi anyagok: A matcha jó forrása az A- és C-vitaminoknak, valamint az olyan ásványi anyagoknak, mint a kálium és a vas.
  • Máj egészségére gyakorolt hatása: A Matcha bizonyítottan májvédő hatású, és segíthet csökkenteni a méreganyagok okozta májkárosodást.
  • A szív egészségére is pozitívan hat: A matcha bizonyítottan csökkenti a vérnyomást és javítja a koleszterinszintet.
  • Az agy egészségében is szerepet játszik: Egy tanulmány szerint napi két gramm zöldtea por három hónapon át történő fogyasztása javította az idősebb felnőttek agyműködését.
  • Súlykontroll: A matchában lévő polifenolok fokozhatják az anyagcserét, és segíthetnek a fogyásban.

Miben hasonlít a matcha a kávéhoz?

A matcha körülbelül 70 milligramm koffeint tartalmaz közel 220 grammonként, míg egy csésze kávé körülbelül 90 milligramm koffeint tartalmaz, azonban a matchában lévő koffein lassabban és egyenletesebben szabadul fel az L-theanin miatt.

„Ez azt jelenti, hogy a matchából származó energialökés tartósabb, és a kávéhoz képest kisebb valószínűséggel okoz idegességet vagy hirtelen fáradtságot”

– mondja Appasani. „Emellett a matcha más egészségügyi előnyöket is biztosít, például antioxidánsokat, rostokat és vitaminokat, míg a kávét gyakran önálló italként fogyasztják, további egészségügyi előnyök nélkül.”

Napi egy-két csésze matcha biztonságos mennyiségnek számít, de ha érzékenyek vagyunk a koffeinre, a legjobb, ha konzultálunk egy egészségügyi szakemberrel, mielőtt beillesztenénk az étrendbe.

Mire használható még a matcha?

Amellett, hogy teaként vagy tejeskávéként fogyasztható, a matcha por felhasználható ételek, például pékáruk, fagylaltok és egyéb ételek ízesítésére és színezésére. Hozzáadható turmixokhoz, gyümölcslevekhez és energiaitalokhoz is a természetes energiabomba érdekében.

Magas antioxidáns-tartalma miatt a matcha por hozzáadható arcmaszkokhoz, bőrradírokhoz és más szépségápolási termékekhez, hogy megvédjük a bőrt a károsodástól.

„A matcha előnyei a por minőségétől és tisztaságától, valamint az adott receptben felhasznált mennyiségtől függően változhatnak.”

Forrás: fortune.com