A 24.hu a NielsenIQ-tól kapott adatokat tette közzé, melyből kiderül: minden élelmiszer-kategóriában a legjelentősebb forgalomnövekedés két bejelentéshez köthető, az első hosszabbításhoz, tavaly áprilisban és a harmadik hosszabbítás előtti időszakhoz, tavaly szeptemberben. A legtöbb árstopos terméket tavaly áprilisban vásárolták a fogyasztók, akkor az előző évihez képest
- 80 százalékkal több napraforgóolajat,
- 83 százalékkal több kristálycukrot és
- 85 százalékkal több 2,8%-os UHT tejet vettünk,
tehát majdnem az előző évi mennyiség dupláját. Igaz,
az árstopos tej júliusi forgalma ezt is túlszárnyalta, majdnem 140 százalékos plusszal.
A legnagyobb növekedést főként a tartósélelmiszer-kategóriáknál érzékelték, 2022. február és december között a búzafinomliszt forgalma 14 százalékkal, a kristálycukoré 27 százalékkal, míg a napraforgóolajé 22 százalékkal nőtt 2021 azonos időszakához viszonyítva, a teljes hazai kiskereskedelmi forgalmat vizsgálva.
A liszteladás így közel 9 tonnával nőtt, a napraforgóolajból 140 ezer hektoliterrel több fogyott, de kristálycukorból is 18 ezer tonnával több került le a polcokról.
A tej kategória az árstop hatására szinte teljesen átrendeződött. A 2,8%-os tartós tej hónapról hónapra egyre nagyobb volumennövekedést produkált – a vizsgált időszakban, 2022. február és december között 82 százalékkal bővült. Literben – a mért piacon – körülbelül 20 millió literrel több fogyott (a 2021-es 24,5 millió literrel szemben 2022-ben 44,5 millió liter).
A tejnél az árstopos 2,8%-as UHT és az ESL 2,8% és ESL 1,5% között az árstop kezdetén még nem volt annyira jelentős árkülönbség. Az utóbbiak inkább április-május környékén távolodtak el látványosan a befagyasztott áraktól, és ezután hónapról hónapra nyílt a szakadék az árstopos és egyéb fajták között. Ez magyarázhatja, hogy miért nyáron látszik az UHT-nél kiugrás. Az év utolsó negyedévében általánosan elmondható, hogy a megelőző hónapok rapid növekedési ütemének lassulása látszik, októberben több érintett kategória negatívba fordult.