
A klímaváltozás a mezőgazdaságban is érezteti hatását, erre való tekintettel az erőforrások, illetve azok fenntartható felhasználása, valamint a szén-dioxid-kibocsátás minél nagyobb mértékű csökkentése állandó témája lett a szakmai találkozóknak. Nem volt ez másképp a tavaly nyári,
Sinigo–Merano térségében tartott rendezvényen sem. Ennek megfelelően egyre nagyobb szerephez jutnak a belső égésű motorokat kiváltó, akkumulátorral működő eszközök és gépek.
A kisebb láncfűrészek, sövénynyírók, fűkaszák és egyéb eszközök elérhetők már akkumulátoros változatban is, ahogyan akkumulátoros kivitelben is forgalomban vannak olyan szerszámok, például a csavarhúzók, fúrók vagy sarokcsiszolók, amelyek sok mezőgazdasági üzem alapfelszereltségéhez tartoznak.
Akkumulátoros járművek
A dél-tiroli gazdák munkáját a kisebb kéziszerszámok mellett már csaknem két évtizede segítik a különféle akkumulátoros platós járművek és ládakocsik. Ezeknek az eszközöknek a népszerűsége azért is nő, mert számos helyi fejlesztő- és gyártóvállalat rengeteg kutatómunkát végzett ezen a területen. A platós és dobozos járművek sikertörténete a tárolókapacitás jelentős továbbfejlesztésével és az akkumulátorok tömegének csökkentésével is összefügg.

Időközben lítiumakkumulátorokkal kilogrammonként akár 300 wattóra energiasűrűség is elérhető, azaz egy 100 W fogyasztású eszközt három órán át lehetne üzemeltetni mindössze egyetlen, egykilogrammos akkumulátorral.
A gyümölcs- és szőlőtermesztőnek azonban sokszor szüksége van egy személyautóra is ahhoz, hogy különféle anyagokat, berendezéseket szállíthasson az üzemen belül.
Sokszor csupán nagyon rövid, néhány kilométeres távolságokat kell megtenni például egy szaküzletig, vagy a gazdaság épületei között. Ezek a kis távolságok könnyedén áthidalhatók valamilyen elektromos meghajtású járművel.
Ha pusztán a távolság megtételéről van szó, akkor a gazdák közlekedhetnek kerékpárral, elektromos kerékpárral, amik nem bocsátanak ki üvegházhatású gázokat. Ma már azonban rendelkezésre állnak elektromos teherkerékpárok is, ezek kisebb súlyú áruk szállítására is alkalmasak, és a szakemberek szerint a jövőben a városokban és vidéken egyre nagyobb szerepet játszhatnak kis távolságok megtételéhez.
Digitalizáció, elektromos traktor
A szakmai rendezvényen az érdeklődők bepillantást nyerhettek abba, hogyan is néz majd ki a gyümölcstermesztés a közeljövőben. Kétségtelenül az egyik legfontosabb vezető téma a különféle környezeti jellemzők, mint például a hőmérséklet, a csapadék és a talajnedvesség terepi digitalizált monitorozása. Ezek az adatok a rögzítést követően elérhetők bármilyen okoseszközön, és az adatbázisra alapozva pontos, igényre szabott, ezért takarékos öntözés valósítható meg.

A rendszerhez szükséges önjáró gépek és eszközök már tesztelési fázisban vannak és a technológiai napon is megtekinthetőek voltak.
Bemutatták egy GPS-vezérelt (RTK – Realtime Kinematic Positioning) automata fűnyírórobot prototípusát is. A jövőben az önállóan közlekedő robotfűnyíró alkalmas lesz a sorok, a művelőutak, valamint a növénysávok aljnövényzetének karbantartására, kaszálására. Az alapkészülék továbbfejlesztésével akár több, cserélhető modullal ellátott többfunkciós eszközként segíti a jövőben a gazdákat a mindennapi munkában.
Különösen a traktorok alternatív hajtásrendszerei tekintetében nehéz megjósolni, hogy mit hoz a jövő. Középtávon szinte biztos, hogy a dízel üzemanyagról a biogáz, a hidrogén, a növényi olajok vagy az úgynevezett szintetikus üzemanyagok felé tolódik majd a hangsúly. Ezekkel az üzemanyagokkal nagyobb távolságokat lehet megtenni és hosszabb élettartamot is garantál a gépeknek.
Gravimetrikus (fajlagos) és térfogati energiasűrűségüket tekintve a szintetikus üzemanyagok nagyon hasonlítanak a dízelhez, ezért hatékonyságuk könnyen összehasonlítható. Egyelőre úgy tűnik, az alternatív meghajtású gépek ugyanarra a munkavégzésre képesek, mint a fosszilis tüzelőanyaggal működők.
Az viszont bizonytalan, hogy az elektromos traktorok milyen szerepet fognak betölteni a jövőben a gyümölcs- és szőlőtermesztésben. A meghajtáshoz szükséges akkumulátorblokk viszonylag nehéz, és az akkumulátor kapacitása még kicsi ahhoz, hogy nehéz vagy hosszabb ideig tartó munkát lehessen végezni.
Bár az elektromos hajtás hatásfoka lényegesen, 70-80%-kal magasabb, mint a belső égésű motoroké, nem használható ugyanúgy, mivel az akkumulátor nem tud elegendő energiát tárolni a tartós munkafolyamatokhoz.
Ezenkívül az elektromos erőgépek töltéséhez több kilowattos tápcsatlakozásra van szükség ahhoz, hogy az akkumulátort viszonylag rövid időn belül fel lehessen tölteni. Sok gazdánál ez a kapacitás nem áll rendelkezésre.
Honnan lesz energia?
A jövő egyik legnagyobb kihívása minden bizonnyal az lesz, hogyan állítsuk elő a munka- és közlekedési eszközök környezetbarát működéséhez szükséges összes energiát, és hogyan tudjuk ezt folyamatosan megoldani.

A régióban több helyen is tesztelik már a fotovoltaikus rendszereket nagyobb mezőgazdasági területeken, sőt egész gyümölcsültetvényeken. Ezek az úgynevezett agri-fotovoltaikus rendszerek többszörös hasznot hajtanak, hiszen nem csupán áramot termelnek, hanem megvédik az ültetvényt például a jégesőtől. Az így megtermelt villamos energiát is valahol tárolni kell átmenetileg a hatékony működés és a biztonságos energiaellátás érdekében.
A szakemberek azonban hangsúlyozzák, hogy célszerű lenne, ha a különböző gyártók készülékei ugyanazokkal az akkumulátorokkal működnének, hiszen így észszerűbben lehetne hasznosítani a napelemekkel megtermelt és tárolt energiát. Az akkumulátorcsatlakozásokat is szabványosítani kell a kapacitások és az erőforrások lehető legjobb kihasználása és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében.
Ám az is fontos, hogy tudatosan használják ezeket az eszközöket, csak ott, ahol arra valóban szükség van, hiszen az akkumulátorok gyártása sem klímasemleges. Az akkumulátorok veszélyes hulladékok, ártalmatlanításuk körülményes és nagy szén-dioxid-kibocsátással jár.
Christian Dallemulle és Walter Rass cikkét
az Obstbau Weinbau Fachmagazinból
Rass Krisztina fordította