Az 544 szavazattal, 18 ellenszavazattal és 17 tartózkodás mellett elfogadott javaslat növelni akarja a fogyasztói tudatosságot, segíteni a fogyasztóknak megtalálni a valóban környezetbarát árucikkeket, valamint arra ösztönzi a vállalkozásokat, hogy tartósabb és fenntarthatóbb termékeket kínáljanak.
Az EP-képviselők azt akarják elérni, hogy csak azok használhassák a zöld jellegre utaló környezetbarát, természetes, biológiailag lebomló, klímasemleges, valamint egyéb ökohivatkozásokat a címkéken, akik ezeket az állításokat tételesen bizonyítani is tudják.
Véget vetnének annak is, hogy egyes gyártók a termék egészét környezetbarátnak tüntessék fel olyan esetben, amikor annak csak egy részére igazak az állítások. Véleményük szerint egyszerűsíteni kellene a terméktájékoztatókon is, és csak a hatóságok és hivatalos tanúsítási rendszerek ökocímkéit kellene engedélyezni.
A tartóssággal kapcsolatban az EP nem engedné meg, hogy egy adott áru használhatósága korlátozott legyen abban az esetben, ha a fogyasztó más gyártó eszközeivel, pótalkatrészeivel vagy tartozékaival, például más töltőkkel vagy tintapatronokkal használja a terméket.
A képviselők emellett külön jótállási címke bevezetését szorgalmazzák, amelyen a törvényben előírt jótállási időszak mellett az is fel lenne tüntetve, hogy meg lehet-e azt hosszabbítani, és ha igen, mennyi idővel. Ezzel nagyobb figyelmet kapnának a minőségi termékek, és a vállalkozásoknak is jobban megérné a tartósságra összpontosítani – írták.
A javaslat elfogadásával megkezdődhetnek az új szabályokat rögzítő irányelv végleges szövegével kapcsolatos egyeztetések az Európai Parlament és a tagországok között – tájékoztattak.
Tóth Edina, a Fidesz európai parlamenti (EP-) képviselője az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, a megtévesztő környezetvédelmi állítások és címkézések tiltásával foglalkozó jelentés elfogadása nagy siker a Fidesz EP-képviselőcsoportja számára, hiszen általa elkerülhető a kettős minőség káros gyakorlata és fokozni lehet a termékek és a gazdaság fenntarthatóságát.
„Nem engedünk többé teret azon vállalkozásoknak, melyek környezetbarátként tüntetik fel magukat, miközben ez egyáltalán nem mutatkozik meg működésükben, illetve a termékeikre, szolgáltatásaikra vonatkozó, ilyesfajta félrevezető állításaik nem igazolhatók”
– fogalmazott.
A fogyasztói bizalom megerősítése érdekében egy hatékony szabályozás minden valódi céges „zöldülés” hitelességét erősítheti – jelentette ki Tóth Edina, majd hozzátette: „a zöld termék legyen valóban zöld, járjunk együtt tovább a zöld úton, és szüntessük meg közösen a fogyasztókra káros rossz kereskedelmi gyakorlatot”.