Mivel a klímaválság az energiaátállás felgyorsítását követeli Európában, a fejlesztők új lehetőségeket látnak a fotovoltaikában a szokatlan felületeken.
A Sun-Ways azonban az első cég, amely a Lausanne-i Svájci Szövetségi Technológiai Intézet (EPFL) segítségével szabadalmaztatott egy eltávolítható, áttelepíthető napelem rendszert. Mivel a síneket időről-időre tisztítani kell, ezért a karbantartáshoz kulcsfontosságú a mobil rendszer, mondta Baptiste Danichert, a cég egyik alapítója.
A napelemek telepítéséhez a svájci Scheuchzer pályaépítő cég
– ismertették a fejlesztők. A speciálisan kialakított vonat egy dugattyús mechanizmust használ az egy méter széles panelek telepítéséhez, amelyeket már előzetesen összeszereltek.
A Sun-Ways szerint paneljeik tartósabbak, mint a hagyományosak, és tükröződésgátló szűrővel is felszerelhetők, hogy ne rontsák a mozdonyvezetők látását, a vonatok végére erősített kefék pedig eltávolítják a szennyeződéseket a panelek felületéről. Jelenleg pedig azon dolgoznak, hogy télen a ráfagyott csapadékot felolvassza a rendszer.
mivel a vasúti hálózatba történő visszatáplálás bonyolultabb folyamat lenne.
Az induló vállalkozásnak nagy ambíciói vannak az ökoinnovációval kapcsolatban. Elméletileg a paneleket a teljes, 5317 kilométeres svájci vasúthálózatra fel lehetne szerelni. A fotovoltaikus cellák körülbelül 760 futballpálya nagyságú területet fednének le és becslésük szerint az országos vasúthálózat évente egy terawattóra (TWh) napenergiát termelhetne, ami Svájc teljes energiafogyasztásának mintegy 2 százalékát teszi ki.