0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. július 25.

A tavasz idén sem maradt el

Az idei ültetési szezonra, az anyák napjára, valamint a ballagásra való fölkészülést megannyi kérdés, bizonytalanság előzte meg, a növényházi kertészek, a díszfaiskolai termelők és a dísznövény-kereskedők sem voltak könnyű helyzetben. Nemcsak az elszabadult infláció, a mindenkit sújtó drágulás, hanem a hűvös, csapadékos tavasz is kiszámíthatatlanná tette, hogy milyen lesz a kereslet, a vásárlási kedv.

Körképünkben összefoglaljuk a tapasztalatokat.

Az egynyári- és balkonnövényeket, vágott virágokat termesztő hazai növényházi kertészek számára a legfőbb értékesítési idény a tavasz. Az árukínálat tavaly őszi tervezési időszaka azonban komoly töprengéssel telt, latolgatták, hogy milyen kultúrákat, milyen időzítéssel, milyen fűtéssel termeljenek, hogy még jövedelmező legyen a munkájuk, és az infláció, az energiaárak vajon mennyire befolyásolják majd a piaci keresletet. A korábbi évek megszokott, nyugodt mederben zajló termesztési időszaka helyett kiszámíthatatlan szezon elé néztek. Várható kimenetelét senki sem tudta megjósolni, ugyanakkor bizakodásra adott okot, hogy a közterületi és lakossági felhasználók körében rögzült a növények iránti igény, különösen a tavaszi időszakban.

A Covid-járvány idején felértékelődött a növények jelentősége, szerepe, sokat javult a kertkultúra, a megváltozott vásárlási szokásokban biztosabb helyük lett a dísznövényeknek.

Gazdag választék

Komoly várakozás előzte meg tehát az itthon termesztett egynyári- és balkonnövények eladási időszakát. A nagybani virágpiacon kora tavasszal megindult értékesítés megmutatta, ki miként használta ki az adottságait, milyen elhatározásra jutott. Az itthon nevelt áruválasztékban a szezon kezdetét jelző fajok (árvácska, primula, hagymás növények) mind jelen voltak. A nagy- és kiskereskedők érdeklődése erős volt a termékek iránt, nőtt a forgalom.

Ahogy azt megszokhattuk, az értékesítés menetét az időjárás idén is nagyban befolyásolta. Az április elején hidegre, fagyosra fordult idő eltántorította a vevőket, ami a húsvéti forgalom csökkenését eredményezte, az értékesített mennyiségek elmaradtak az előző évitől. Ebből fakadóan átmenetileg feltorlódott az árukészlet, ami kisebb pánikot okozott a termesztők körében: volt, aki árat csökkentett, mígnem az április végi napsütés, a melegedő idő, a közelgő ballagás és az anyák napja ismét meglódította a vásárlói kedvet. A nagyobb kereslet láttán a termelők megnyugodtak, visszarendezték az áraikat.

A kiültetésre szánt termékeknek jót tett, hogy egyes tételek – az energiatakarékoskodás miatt – egy-két héttel később kerültek cserépbe. Azok az üzemek, amelyekben így jártak el, vásárlóikat éppen ültethető, nem megnyúlt, nem túlkoros, friss áruval látták el a legmegfelelőbb időszakban, és ezzel egyfajta edukációs szerepet is betöltöttek.

A tél elmúltával a tavaszi virágzó növények után sóvárgó emberek hajlamosak idő előtt ültetni, aminek a kimenetele kockázatos. A háztól értékesítő kertészetek, kisebb kertészeti árudák forgalma is hasonlóképp alakult. A márciusi nagy lendület után számítottak az egynyári- és balkonnövények értékesítési szezonját szokásosan megindító húsvéti forgalomra, ám az a hideg miatt elmaradt a kívánttól, és csak április 20-ával lódult meg ismét a kereslet. Anyák napja után is gazdag áruválasztékot kínálnak és bíznak benne, hogy a forgalom májusban még kitart, az időjárás-előrejelzések tavaszias, de nem túl meleg napokat ígérnek. Egyes helyeken erősödött a kereslet a virágzó cserepes növények és a tartósabb, hosszabb életű, értékesebb, nagyobb kaspós balkonfajok iránt. Nagy érdeklődéssel fordultak a vásárlók a kertben és a balkonokon is nevelhető különféle fűszernövények és zöldségfélék palántái felé is. Azonos termékkörön belül, például a muskátli esetében a kisebb cserépméretből fakadóan az olcsóbb áru jobban fogyott.

A virágzó cserepes dísznövények forgalmára nem volt hatással az időjárás. Mind a húsvéti, mind az anyák napi ünnep kapcsán töretlenül népszerű volt a kiváló minőségű magyar áru (hortenzia, elatior-begónia, gloxínia, fokföldi ibolya, új-guineai nebáncsvirág).

Noha az értékesítés – részben a szakaszos termesztés miatt – még nem ért véget, az értékelésre alkalmas. A termékkör vásárlói összességében nagyon elégedettek voltak a termékpalettával, elfogadták a magas termelési költségek miatt megemelkedett árakat. A termesztők számára igazi öröm lesz, amikor kiürülnek a növényházaik, az eredményt azonban csak a kiadások és a bevételek számbavétele után tudják meg. Az enyhe tél kedvezően hatott a fűtési költségekre, de azok így is meghaladták a megszokott szintet. Van még áru, és a hűvös éjszakák miatt a növényházakat továbbra is fűteni kell, ám a végelszámolás vélhetően nem lesz rossz, és a termesztők megelégedésével zárul az idény. Közülük többen biztosan végiggondolják, értékelik majd a tapasztalataikat, levonják a következtetéseket, és azok alapján esetleg átszervezik a termesztésüket, változtatnak a termékkörön, pontosítják technológiájukat, felkészülnek a hasonlóan nehéz és váratlan helyzetekre.

Várakozáson felül teljesített

A díszfaiskoláknál szinte berobbant a tavasz, az első negyedév várakozáson felüli teljesítményt hozott, mintegy 30%-kal nőtt a forgalom az előző év azonos időszakához képest, összegezte a tapasztalatokat Rónai Gergely, a Magyar Díszfaiskolások Egyesületének elnöke, a Profi Partner nagykereskedés vezetője.

Áprilisban és főleg májusban az első negyedévhez képest visszaesés jellemezte a dísz­faiskolai piacot, azt viszont egyelőre nehéz eldönteni, hogy ez a rendkívüli esős időjárás, az építőiparhoz köthető lassuló kereslet vagy a kettő együttes hatása.

Az adatokon szerencsére ez egyelőre nem érződik, az inflációt nem számolva jelenleg is a tavalyihoz hasonló a forgalom. A szezon alapvetően korán indult, de a készlet feltöltését időben elkezdték a nagykereskedésben, ezért felkészülten tudták fogadni a vásárlókat. A tavaly őszi borús piaci hangulat, a csökkenő keresletet előrevetítő jóslatok ellenére az árukészlet mennyiségén a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan nem módosítottak, stratégiájuk alapelve, hogy a tavasz úgysem marad el, fogalmazott Rónai Gergely. Ez a hozzáállás idén is jó döntésnek bizonyult, az azonban elképzelhető, hogy a következő hónapok utánrendeléseit módosítani kényszerülnek. Ehhez nyomon követik a piaci változásokat, ugyanakkor arra is törekednek, hogy tudatos marketinggel tovább szélesítsék a vevőkört, megtartsák a törzsvásárlókat. A díszfaiskolai termelői oldalon ugyanis továbbra is a hiányos árualap okoz nagy problémát. Főleg díszfákból van hiány, de számos más növénycsoportból is lényegesen nagyobb mennyiségre lenne igény, mint amennyi rendelkezésre áll, így a keresletet sajnos importtal kell kielégíteni.

A hazai termékek számára ez mindenképpen rossz irány, hiszen piacot veszítünk, pedig külföldről is igény mutatkozna a hazai díszfaiskolai termékekre. Innen nézve a faiskolai ágazat nincs rossz helyzetben.

A termelők is jellemzően derűlátók, és bár az áruhiány a termesztéstechnológia sajátosságai miatt rövidtávon nem orvosolható, a termelők többsége nagyobb mennyiségben telepít, mint korábban. Mindenképpen fontos azonban azt megemlíteni, hogy a nagy klasszikus termesztőkörzetekben, az olasz és holland faiskolákban újból megjelentek az akciós ajánlatok, amelyek az elmúlt években egyáltalán nem voltak jellemzőek. Ez egyfajta külföldi növény-felhalmozódásra utal bizonyos tételekből, ami akár egy közelgő recesszió és keresletcsökkenés előjele is lehet.

A kertészeti árudák is elégedettek az idény forgalmával, a vásárlók keresik és megveszik a szép és jó minőségű árut. Váradi Éva, a Váradi Faiskola tulajdonosa szerint a kissé hűvös és csapadékos időjárás miatt idén elmaradt a klasszikus „roham”, viszont összességében a forgalom nem csökkent, hanem kiegyenlítettebb lett.

Egyetlen gond, hogy bizonyos növényekből, például minőségi piros 12-es cserepes muskátliból lassan kifogynak a termelők, pedig kereslet még lenne rá.

Az áruda az egynyári­palánták árait a tavalyi szinten tudta tartani, de például a muskátlit már drágábban kell adnia, mert a termelői árak is megugrottak, igaz, szerencsére nem olyan mértékben, mint ahogy ősszel jósolták. A zöldségpalánták iránt kifejezetten nagy volt az érdeklődés, de anyák napjára a drágább árkategóriát képviselő ámpolnások, virágzó rododendronok és a zanót is nagyon keresett volt.

A vágott virágokat is keresték

Móra Zoltán és felesége, Edit évtizedek óta termeszt vágott gerberát és rózsát zákányszéki, fűtött üvegházas és fóliával fedett kertészetükben. Az anyák napja és a ballagási időszak forgalmával elégedettek, az a várakozásnak megfelelően alakult, minden virágot el tudtak adni, az árak követték az inflációt. Évek óta érzik azonban, hogy csökken az érdeklődés a gerbera és általában a vágott virágok iránt, a cserepes virágzók javára. Mint mondják, a virágboltosok helyzete sem könnyű, mert nagy a verseny a virágos ünnepeken, és a nagy áruházláncok áraival szinte lehetetlen lépést tartani. A gerberának speciális a helyzete a hazai piacon, mert a korábban rendkívül népszerű virág megítélése megváltozott az évek során.

Hatalmas és állandó a vágott virágok kínálata, ezért olyan virágüzletek is vannak, amelyek már nem tartanak állandó készleten gerberát. A virág tartóssága, mérete, változatos és különleges színvilága miatt szeretnek dolgozni vele a virágkötők, sokan mégis csak rendelésre vásárolnak.

A Tatabányán működő Fleur Ami virágbolt vezetője, Farkas Mariann is arról számolt be, hogy elégedett a tavaszi forgalommal, igaz, nagyon alaposan előkészített és feltöltött árukészlettel várta az anyák napi rohamot. Kész csokrokkal, beültetésekkel, cserepes beltéri és kültéri virágos növényekkel készült fel arra, hogy a vásárlók a lehető leggyorsabban kiszolgálhatók legyenek, de sokan türelemmel várták meg az egyedi elképzelés szerint készülő csokrokat is. Bár a virágok beszerzési ára emelkedett az elmúlt időszakban, azt a taktikát választotta, hogy ezt nem terheli tovább a vásárlókra. Bizonyos termékeknél mérlegelt, mi az elfogadható lélektani határ, de inkább azt szeretné, hogy a vásárlók hűségesek maradjanak, ez hosszú távon előnyösebb üzletpolitika, fogalmazott Farkas Mariann. A minőségből nem akarnak és nem fognak lejjebb adni, ezért egy átlagos ballagási csokrot már nem igazán tudott 10 ezer forintnál kevesebbért készíteni, de ezt a vásárlók többsége megértette és elfogadta.

Az egynyáripalánták iránt mérsékeltebb az érdeklődés. Ugyanolyan széles és igényes a kínálatot tart ezekből is, de egyelőre – talán az időjárás miatt – kevesen viszik. A nyári esküvői szezon is ígéretesnek tűnik, több rendelés érkezett már csokrokra és dekorációra egyaránt.

Budapest második kerületében, a Pasaréti úton két éve nyitotta meg kapuit a Farmgirls virágda. Az idei anyák napja és ballagás sikere még a tulajdonosokat is meglepte. A tavalyinál sokkal erősebb forgalomról számolt be Kalocsai Eszter, az üzlet vezetője, aki azt is kiemelte, hogy önmagában már az is feltűnő volt, milyen körültekintéssel és szeretettel vásároltak virágot a hozzájuk betérők, akik valóban örömöt akartak szerezni szeretteiknek.

Nagy sikerük volt az előre elkészített csokroknak, virágkosaraknak, macaronos boxoknak. Az üzlet árukészletét csak óvatosan töltötték fel, ám lényegesen több virágot értékesítettek, mint amire számítottak, ezért anyák napján háromszor is újabb tétel vágott virágot kellett beszerezniük.

Népszerűek voltak a kisebb, olcsóbb készítmények, az egyszálas virágok, vagy például az ötszálas tulipáncsokor, de mindezek mellett a nagyobb és drágább csokrokat és exkluzív virágboxokat is keresték. A virágüzlet saját webáruházában és online portálon keresztül is értékesít, ezeken a felületeken szintén nagy volt a forgalom és kifejezetten nagy értékű megrendelések is érkeztek. Amíg a cserepes növényekre, virágzó növényekre folyamatos, addig például a balkonnövények és egynyáripalánták iránt nagyon kiszámíthatatlan a kereslet a kertvárosi környezet ellenére, ezért a következő hetekben elsősorban választékbővítőnek fogják készleten tartani.

Merényi Alexandra, Rass Krisztina

Forrás: Kertészet és Szőlészet