0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

A legfontosabb és legveszélyesebb ételek 50 éves kor fölött

Bár az évek múlása során nem tudunk mindent befolyásolni az egészségünkkel kapcsolatban, de a megfelelő szokások kialakításával sok mindent tehetünk az egészségünk megőrzése érdekében. Ami a táplálkozást illeti, bizonyos élelmiszerek előnyösek lehetnek a szervezet számára, csökkentve mindannak a kockázatát, amire az orvosok figyelmeztetnek minket.

Az egészséges ételeken kívül sajnos bizonyos élelmiszerek negatívan befolyásolhatják az egészséget, többek között növelhetik az elhízás, a 2-es típusú cukorbetegség, a szív- és érrendszeri betegségek és más betegségek kockázatát. Ezt szem előtt tartva vannak olyan ételek és italok, amelyeket a dietetikusok szerint az 50 év felettieknek ritkán vagy egyáltalán nem szabad fogyasztaniuk.

Jenna Appel, dietetikus úgy véli, hogy egyetlen étel sem kerülhet le teljesen az asztalról. A nélkülözés nem csak kellemetlen, de az esetek túlnyomó többségében nem is működik.

Vannak azonban olyan ételek és italok, amelyeket az 50 éves és idősebb embereknek minimalizálniuk kell az étrendben, mert túlzott fogyasztásuk esetén romolhat az egészségük.

A legfontosabb az üdítőital. Ha minden nap üdítőt fogyasztunk, érdemes gyümölcsös szénsavas vízre cserélni, ugyanis már egy kis változtatás is nagyban javíthatja az egészséget. A szénsavas üdítő magas hozzáadott cukortartalma gyakorlatilag minden szempontból negatívan hat az egészségre nézve. Tanulmányok kimutatták, hogy az üdítőitalok rendszeres fogyasztása összefügg a súlygyarapodással és a cukorbetegség fokozott kockázatával. Ezek a termékek az agy egészségére is károsak lehetnek, mivel növelik a stroke és a demencia kockázatát.

Sajnos a cukor helyett mesterséges édesítőszereket használó diétás üdítők sem tesznek jót az egészségnek. A diétás üdítőitalok rendszeres fogyasztása növelheti a 2-es típusú cukorbetegség és a metabolikus szindróma kockázatát.

Az üdítőitalok fogyasztásának mellőzése mellett Jacklyn Gaylis Kirschen, dietetikus szerint az 50 év felettiek számára fontos, hogy minimalizálják az olyan erősen feldolgozott élelmiszereket, mint a cukros rágcsálnivalók, a finomított gabonafélék és a magas telített zsírtartalmú ételek.

„Az ilyen típusú élelmiszerek általában magas cukortartalommal, egészségtelen zsírokkal és nátriummal rendelkeznek” – mondja.

„Gyakran hiányoznak belőlük a rostok, vitaminok és ásványi anyagok, amelyekre a szervezetünknek szüksége van az egészséghez, és kalóriadúsak, ami azt jelenti, hogy súlygyarapodáshoz, emelkedett koleszterinszinthez, megnövekedett vérnyomáshoz és a krónikus betegségek egyéb kockázati tényezőihez vezethetnek.”

A sütemények, az édességek és a gyorséttermi ételek mind Kirschen „minimalizálandó élelmiszerek” kategóriájába tartoznak. Appel szerint az is jó ötlet, ha elolvassuk a tápértékjelölést és az összetevők listáját a fűszereknek is, amelyek a hozzáadott cukor és nátrium alattomos forrásai.

Mit együnk helyette?

Kirschen azt javasolja, hogy kövessük a mediterrán stílusú étkezési mintát – különösen, ha a szív egészségének támogatása az egyik elsődleges egészségügyi cél.

„Ez azt jelenti, hogy az étkezéseket a gyümölcsök és zöldségek, a teljes kiőrlésű gabonafélék, a sovány fehérje és az egészséges zsírok köré kell építeni” – mondja.

Appel különösen a fehérjék és az egészséges zsírok előtérbe helyezését ajánlja, amelyek segítenek a hormonháztartás kiegyensúlyozásában (kifejezetten előnyös a menopauzában lévő nők számára), a vércukorszint stabilan tartásában és a gyulladások csökkentésében. Az avokádó, a diófélék és magvak, valamint az olívaolaj mind olyan élelmiszerek, amelyeket az 50 év felettieknek ajánl.

Mindkét dietetikus hangsúlyozza, hogy az egészséges szokások fenntartásának kulcsa az, hogy az összes finom, tápanyagokban gazdag ételre összpontosítsunk, ahelyett, hogy a tápanyagszegény ételekre koncentrálnánk – de még ezeket az ételeket is fogyaszthatjuk mértékkel. Az ízekben bővelkedő ételekből, amelyek illeszkednek a mediterrán étkezési stílushoz, és jó fehérje-, egészséges zsír- és egyéb tápanyagforrások, biztosan nincs hiány.

Ha ez az étkezési mód újdonság számunkra, mindkét dietetikus azt javasolja, hogy lassan, fokozatosan változtassunk, ahelyett, hogy egyszerre próbálnánk teljesen megváltoztatni az étkezési szokásainkat.

Kezdhetjük például azzal, hogy a mindennapos üdítő fogyasztást a hét három napján gyümölcsös szénsavas vízre cseréljük.

„A diétás kultúra mindannyiunkat folyamatosan körülvesz. Ezért olyan fontos, hogy gyakoroljuk a tudatos étkezést, tűzzünk ki reális és fenntartható célokat, idővel fokozatosan változtassunk, találjunk olyan tápláló ételeket, amelyeket valóban szeretünk, tervezzünk és készüljünk úgy, hogy megkönnyítsük az életünket, és ünnepeljük a kis győzelmeket is” – mondja Kirschen.

Azzal, hogy a tányérunkat tápanyagokban gazdag ételekkel töltjük meg, és minimalizáljuk a magas cukor- és nátriumtartalmúakat, számtalan módon teszünk jót az egészségünknek.

Forrás: parade.com