0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. szeptember 13.

Nem költenek újításra az agrárcégek

Az elmúlt egy évben erőteljesen visszafogták innovációs fejlesztéseiket a mezőgazdasági cégek.
A digitalizációs folyamatok és az innovációs stratégia fontossága egyaránt tovább csökkent, ami részben érthető és magyarázható az elmúlt évek megnövekedett makrogazdasági kihívásaival

Legalábbis ez derül ki a K&H kutatásából, amely során 360, 300 millió forint éves árbevételt meghaladó magyarországi társas vállalkozás innovációs ügyekért felelős döntéshozóját kérdezték meg.

A felmérést az Impetus Research készítette szeptember 18. és október 10. között.

A megkérdezett vállalkozások több mint fele az átlagosnál kevésbé tartja magát innovatívnak, és közel 85 százalékuknál semmilyen termékfejlesztés nem történt az elmúlt két évben. Ennek legfőbb oka, hogy az eddig bevezetett és alkalmazott innovációk véleményük szerint még megfelelőek. A fenntarthatósági szemlélet viszont ennek ellenére is jelen van a szektorban:

a cégek több mint kétharmadánál történt olyan fejlesztés az elmúlt két évben, amely kedvező környezeti hatással bír, és további 41 százalék készül erre a következő egy évben is.

A vizsgálat szerint innovációs hullám a következő egy évben sem várható a mezőgazdaságban. A cégek innovációs tevékenységét félévente vizsgáló K&H innovációs index az elmúlt egy évben 9 pontos csökkenést követően jelenleg 19 ponton áll. „A mostani érték mindössze 1 ponttal haladja meg az előző félévi, az index történetében eddigi legalacsonyabb eredményt. A jelenlegi elmozdulás mögött az áll, hogy ugyan több fejlesztést terveznek a jövőben, de kevesebb megvalósult innováció történt az elmúlt két évben, valamint a digitalizációs folyamatok és az innovációs stratégia fontossága egyaránt tovább csökkent, ami részben érthető és magyarázható az elmúlt évek megnövekedett makrogazdasági kihívásaival” – mondta el Demeter Zoltán, a K&H Agrárüzletágának vezetője.

A mostani érték mindössze 1 ponttal haladja meg az előző félévi, az index történetében eddigi legalacsonyabb eredményt. Az elmozdulás mögött az áll, hogy ugyan több fejlesztést terveznek a jövőben, de kevesebb megvalósult innováció történt az elmúlt két évben (Forrás K&H)

A kutatás adatai alapján a cégek mindössze 38 százaléka tartja magát az átlagosnál innovatívabbnak, míg a többség – 60 százalék – kevésbé újítónak vallotta magát. Az elmúlt két évben csupán közel minden hetedik (16%) rukkolt elő új vagy jelentősen javított termékkel. Aki újított, elsősorban a költségek optimalizálása, a jogszabályi előírások szigorodása, a versenyelőnyhöz jutás, illetve a fogyasztói igényeknek való megfelelés érdekében tette. Az innováció elmaradásának legfőbb oka pedig, hogy a cégek véleménye szerint a korábbi innovációk még megfelelőek és nincs szükség további újításra. Ezt tízből közel 8 vállalkozás említette.

A fenntarthatósági szemlélet viszont már erőteljesen jelen van az ágazatban. A vállaltok több mint kétharmadánál történt olyan újítás, fejlesztés az elmúlt 2 évben, amely valamilyen kedvező környezeti hatással járt. Ezek főként energiamegtakarításra, illetve a környezeti terhelés csökkentésére irányuló fejlesztések voltak. A fenntarthatóság hangsúlyos is marad. A következő egy évben a cégek 41 százaléka tervez ilyen jellegű beruházást.

Forrás: K&H