0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. január 25.

Innováció sajtkészítésben: fontos, hogy megmérettesd portékádat!

A hétköznapi tennivalók mellett fontos haladni a korral, és fenntartható módon gazdálkodni. Termékeink versenyképességének megmérettetéséhez a gasztronómiai versenyeken való részvételt érdemes megfontolni.

Nem elegendő a napi rutin elvégzése, törekedni kell rá, hogy napról napra megújuljon gazdaságunk, és minél magasabb minőségű, egyedi, innovatív kézműves terméket állítsunk elő kistermelőként.

Sajtkészítőként elsődleges iránymutatás számomra a vásárlóim visszajelzése, melyet mindig szívesen fogadok. A hatékonyság érdekében és igényeik felkutatására végeztem már kérdőíves felmérést is. A visszacsatolásokat minden alkalommal megfontolom, levonom a tanulságot. Előfordul, hogy a kereslet alapján kezdek új ízek elkészítésébe, esetleg új technikával készülő sajtok megalkotásába.

Mielőtt kitérnék saját példáimra, tisztázzuk, mi az az innováció. Mit nevezünk innovatív terméknek?

Az innováció magába foglalja a szakmai fejlődést és a fejlesztést, az újítást, az új ötletek megvalósítását. Az innovatív szó tehát újszerű, újító, a korábbiaknál jobb termékre utal.

Az idei évben az orosházi Hagyományok-Ízek Versenye rendezvény keretében több versenyfelhívást is kiírtak. Első alkalommal lett kihirdetve az Orosházi Innovatív Termék Díj pályázata, amire lényegében olyan termékkel lehetett nevezni, amely valamilyen újítást rejt magában, legyen az egy új termék vagy ízesítés. Fontos szempont, hogy pályázni csak olyan termékkel szabadott, amit korábban még nem árusítottak. Összesen négy pályázatot nyújtottam be, melyekből a bírálat napján egy-egy originál, becsomagolt, felcímkézett terméket és 10-10 darab anonim mintát kellett prezentálni.

Amint elolvastam a kiírást, rögtön gon­dolkodásba kezdtem, milyen újdonságot lehetne készíteni a megmérettetésre. A hagyományos sajttextúrát édes és sós formában is szerettem volna megreformálni.

Három formációt neveztem végül, mindegyik kapott egy frappáns fantázianevet is. Mindhárom termék bronz minősítést kapott.

A „Szivárványsajt” névre keresztelt termék a verseny utáni héten az eladások 20%-át tette ki. A fogyasztóknak fontos, hogy folyamatosan újdonságokat kínáljunk számukra, így hosszú távon fenntarthatjuk az érdeklődésüket.

Az innovációs versenyre készített sajtok

Az új ízkombinációkkal való kísérletezés mellett kipróbáltam más sajtkészítési technikát is. Néhány héttel a verseny előtt felmerült a kérdés, hogyan készíthetnék mascarponet magam, ha már egyik kedvencem a tiramisu. A mascarpone Olaszországból származik, remek alapanyag és rendkívül egészséges is, hiszen tele van fehérjével, kalciummal, mag­néziummal, B- és K-vitaminnal. Köztudott tény, hogy ez a krémsajt tejszín felhasználásával készül, s mivel magyartarka teheneink vannak, melyeknek a teje igencsak magas zsírtartalmú, fellelkesültem az ötlettől.

Rákerestem az interneten, hátha találok valamiféle iránymutatást/receptet a tervemhez. Amit találtam, nagyon egyszerűnek tűnt:

Lassú tűzön felmelegítem 80 °C-ra a tejszínt (de ne forrjon!). Leveszem a tűzről, amikor majdnem forr, hozzáadok 2 deciliterenként egy evőkanálnyi citromlevet (némely forrás szerint limelevet), és hagyom kihűlni, néha kevergetem. Sűrűsödni kezd, kiválik belőle a savó. Amikor kézmelegre hűl, egy textillel kibélelt szűrőbe öntöm az elegyet, az anyag száját összekötöm, és másnapig a hűtőben hagyom.

Az elkészítése gyors és nem bonyolult, ugyanakkor fontos a kiváló alapanyag – a minőségi tejszín – az elkészítéséhez. Természetesen nem lett tökéletes elsőre, sőt másodjára sem, de nem adtam fel. A versenyre a harmadik „kísérleti terméket” adtam le mintaként, mely olyannyira elnyerte a zsűri tetszését, hogy ezt a sajtomat arany minősítéssel díjazták. Így összességében pozitívan zárult számunkra az innováció jegyében rendezett megmérettetés. A kereslet alakulására is pozitívan hatottak az elért sikerek, a vásárlókat kíváncsivá teszik az újdonságok, többen érdeklődnek az elismert termékek iránt, sőt, valamelyest növekszik az eladások száma is.

Forrás: Kistermelők Lapja

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magazin ajánló: