0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Közel 200 millió euró jut az uniós élelmiszerek promóciójára

Az Európai Bizottság 2020-ban 200,9 millió eurót fog fordítani az európai agrár-élelmiszeripari termékek népszerűsítésének finanszírozására, az Unión belül és kívül egyaránt.

A Bizottság elfogadta a 2020. évi promóciós munkaprogramját, mely a támogatandó fő prioritásokat határozza meg – írja a nak.hu. Az agrár-élelmiszeripari termékek promóciójára vonatkozó uniós szakpolitika célja, hogy segítsen az ágazatnak kihasználni a bővülő és egyre dinamikusabb globális agrár-élelmiszeripari piacot, felhívja a figyelmet – többek között a biogazdálkodásban is alkalmazott – minőségrendszerekre, valamint segítsen a termelőknek, akik piaci zavarokkal néznek szembe.

Phil Hogan, a mezőgazdaságért és a vidékfejlesztésért felelős uniós biztos szerint

Európa jó hírneve páratlan az agrár-élelmiszeripari termékek piacán, nem véletlenül az Európai Unió a világ vezető agrár-élelmiszeripari exportőre.

– A megnövelt költségvetéssel rendelkező promóciós politikánk támogatja az uniós termelőket abban, hogy termékeiket megismerjék az EU-n belül és kívül egyaránt, valamint, hogy a figyelemfelkeltés révén könnyebben megküzdhessenek a piaci nehézségekkel. A fennálló kereskedelmi megállapodások megteremtik a feltételeket ahhoz, hogy a gyorsan növekvő piacokhoz alkalmazkodva növeljék exportjukat. Az EU és Kína között nemrégiben megkötött, földrajzi jelzésekről szóló kétoldalú megállapodás újabb példa arra, hogy a Bizottság igyekszik lehetőségeket teremteni a termelőknek, csakúgy, mint a minőségi uniós termékeknek – mondta.

2020-ban a költségvetés több mint felét (118 millió euró) olyan kampányokra fordítják, amelyek Unión kívüli, nagy növekedési potenciállal rendelkező piacokat céloznak, mint az Egyesült Államok, Japán, Kanada, Kína, Korea és Mexikó.

A támogatható ágazatok közé tartozik a sajt és a tejtermékek, az étkezési olajbogyó és az olívaolaj, valamint a borok szektora. A kampányok várhatóan fokozzák az uniós agrár-élelmiszeripari termékek versenyképességét és fogyasztását, növelik azok ismertségét és piaci részesedését a célországokban.

A kampányok emellett tájékoztatják az uniós és a globális fogyasztókat a különböző uniós minőségrendszerekről és címkékről, például a földrajzi jelzésekről vagy a biotermékekről. A kampányok továbbá hangsúlyt fektetnek a magas szintű biztonsági és minőségi szabványokra, valamint az uniós agrár-élelmiszeripari termékek sokszínűségére és hagyományos sajátosságaira. Végezetül

az EU-n belül a hangsúlyt az egészséges táplálkozás előmozdítására és a kiegyensúlyozott étrendek részét képező friss gyümölcs és zöldség fogyasztásának növelésére helyezik.

A 2020-as kampányokra vonatkozó pályázati felhívásokat a Bizottság 2020 januárjában teszi közzé. Kereskedelmi szervezetek, termelői szervezetek és promóciós tevékenységeket folytató agrár-élelmiszeripari szervek széles köre jogosult a támogatás megpályázására és programjavaslatok benyújtására.

Úgynevezett „egyszerű programokat” nyújthat be egy vagy több, ugyanazon tagállamban székhellyel rendelkező szervezet; „összetett programmal” legalább két tagállamból legalább két pályázó szervezet vagy egy vagy több európai szervezet pályázhat. 2020-ra 100 millió eurót különítettek el egyszerű programokra és 91,4 milliót összetett programokra.

További 9,5 millió euró fordítható a Bizottság saját kezdeményezéseire.

Ebből finanszírozhatók a vásárokon és kommunikációs kampányokban való részvételek, valamint a mezőgazdaságért és a vidékfejlesztésért felelős biztos ágazati delegációk kíséretében tett diplomáciai erőfeszítései.

Ezekre a kezdeményezésekre további 17,2 millió euró – a 2019-es promóciós programból fennmaradt összeg – fordítható. Ez további támogatást jelent a sajt,- a vaj-, az étkezésiolajbogyó- és az olívaolaj-ágazatnak a kihívásokkal teli világpiacon.

Forrás: nak.hu