Nyitnikék Obornakon: kikapcsolódás és tanulás

„Alszik a hóban a hegy, a völgy, hallgat az erdő, hallgat a föld…” Szabó Lőrinc sorairól könnyedén juthatnak eszünkbe az Obornak környéki erdők, hiszen havas téli időszakban, bármelyik dombról letekintünk, nyugalom tölt el bennünket. Ebben a harmonikus világban működik a Nyitnikék Erdészeti Erdei Iskola, ahol bármelyik évszakban garantált a kikapcsolódás, az aktív pihenés, vagy éppen a tanulás.

Fotó: Varga György

Ez utóbbiban, vagyis ismereteink bővítésében szakértő erdészek és erdőmérnökök segítenek. Örömmel, lelkesen mutatják be az erdőt, az erdő élővilágát, az erdőgazdálkodást és a vadászatot, nemcsak az iskolába érkező óvodás és iskolás csoportoknak, hanem családoknak, baráti vagy céges társaságoknak egyaránt.

Erdei iskolánk működtetésének egyik kiemelt célja, hogy tudatosítsa a gyermekekben az erdők, a környezet fontosságát, ezáltal erősítse a felnövekvő nemzedékekben a természet szeretetét és tiszteletét.

További célunk, hogy a fiatalok közelről megismerkedjenek az erdészek munkájával, mely az erdő minden életszakaszát felöleli: a csemetetermeléstől a fakitermelésig.

A zalakarosi Csiga-túra tanösvényünk kapcsán fogalmazódott meg bennünk először, hogy felhívjuk a figyelmet a Slow-life mozgalomra, aminek irányelvei bárhol a világon érvényesek, így Obornakon is. A mozgalom lényege: mai rohanó világunkban se menjünk el az élmények mellett, legyen idő pihenni, és észrevenni a „csodákat” a környezetünkben: ősszel a hulló faleveleket, télen a vadnyomokat a hóban, kikeletkor a csilingelő madárhangokat, nyáron pedig a csodás színekben pompázó mezei virágokat.

Az erdei iskola környékén is várnak ilyen „csodák”. Akár a rövidebb (2 kilométeres), akár a hosszabb (4 kilométeres) túraútvonalat választják a csoportok, találkozhatnak a természet kincseivel, termésekkel, különleges növényekkel, forrásokkal, állatokkal.

Ha az épületektől északra indulunk, nem messze vadetetőt és sószórót találunk, amelyeknek a vadgazdálkodásban van nagy szerepük. Minden gyerekcsoport szívesen időzik ott a túrák során.

Fotó: Fűrné Kinsztler Anita

Az erdei iskola szomszédságában áll a 2016-ban átadott Nyitnikék Erdei Szálló, amely iránt egyre több bakancsos turista és családi, baráti társaság érdeklődik. Akik több napra látogatnak el hozzánk, érdemes a környék távolabbi pontjait is felfedezniük. A Kéktúra-útvonal az épületegyüttes szomszédságában húzódik, így könnyedén rácsatlakozhatunk. Elgyalogolhatunk a 3 kilométerre lévő Várdomb-forráshoz, a túra tervezésekor azonban számoljunk a zalai dombok miatti szintkülönbségekkel. Ha már a környéken barangolunk, érdemes elmenni a 4 kilométerre található homokkomáromi szőlőhegyre és a kegytemplomhoz.

Messzebbről – gépjárművel – érkezőknek meleg szívvel ajánljuk a Nagykanizsai Parkerdőt és a Csónakázó-tavat, Újudvar környékén a Kőszikla-szurdokot és a Csibiti-tavat. Picit távolabb, 35 kilométerre található a Zalakarosi Parkerdő a már említett Csiga-túra tanösvénnyel, és nem utolsósorban a város méltán híres fürdőjével, de akinek ideje engedi és kedve tartja, mindenképp töltsön el pár órát a dél-zalai városkában és környékén!

Választható témakörök

Az erdei iskola programjait az adott korosztályhoz és az egyedi igényekhez igazítjuk. A gyerekekre igazi csapatmunka vár, rengeteg játékos feladattal, összegzéssel, következtetéssel, mind-mind a problémamegoldó képességüket, kreativitásukat fejleszti, emellett erősíti bennük a csapathoz tartozás érzését is.

• Mesél az erdő: bemutatjuk a fás és lágy szárú növényeket, megismerkedünk az erdei életközösséggel és az erdő szintjeivel.
  • Az aprók világa: részletesen megvizsgáljuk a növényeket, virágokat, megnézzük, hogy festenek testközelből a gombák és a talajlakók, a pókok és a rovarok. Megtanuljuk a mikroszkóp használatát.
  • Környezetünk és mi: az erdőt mint rendszert vizsgáljuk. Megfigyeljük, milyen hatásai vannak az időjárásnak. Sokat beszélgetünk arról, hogyan hatunk mi emberek a környezetre, mit lehet tenni otthon és az iskolában a környezetünk védelmében.
  • Vadak és szelídek: beazonosítjuk a vadat képről, hangról és a nyomuk alapján. Vadlest látogatunk, és találkozunk vadászokkal is, hogy megismerhessük a munkájukat.
  • A Zalai-dombság: a földrajzi jellegzetességeken kívül megismerkedünk Zala megye néprajzi értékeivel, népszokásaival, a helyi ételkülönlegességekkel, például a dödöllével. Térkép alapján tájékozódunk rövidebb-hosszabb túráinkon, majd langallósütéssel vagy agyagozással pihenjük ki a nap fáradalmait.
  • Az erdő és az ember: fontos kérdésekre keressük a választ. Kik dolgoznak az erdőben? Miért fontos az erdőgazdálkodás, egyáltalán mit jelent az, hogy gazdálkodunk az erdővel? Beszélgetünk az erdő életciklusairól, az erdész feladatairól, és bepillantunk a törvényi szabályozásba is egy picit.
  • Esőnap: ha nem tudunk kimenni az erdőbe, akkor is sokat beszélgetünk róla, és önfeledten játszunk közben. Erdőmodellt állítunk, bemutatjuk az erdő szintjeit. Két kedvenc játékunk: Amerikából jöttem és Activity – erdész módra. Mikroszkópozunk, filmezünk, próbáljuk felismerni a madárhangokat, ezúttal a CD-lejátszóból.

Sok más izgalmas és érdekes móka van még a tarsolyunkban! Szeretettel várjuk a kicsiket és nagyokat egyaránt!

További információk:

Fotók: Fűrné Kinsztler Anita, Steyer Edina, Varga György

Forrás:
A Mi Erdőnk
Ezt a cikkünket és a témában további cikkeket a A Mi Erdőnk 2019/5 számában olvashat.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Vendég a tundrákról - A kis sólyom

A kis sólyom – vagy, ahogy korábban hívták, törpe sólyom – hegyes szárnyú, gyors röptű madár. A kiszínezett öreg hím nagyon szép, fejtetője sötét palaszürke finom fekete vonalkákkal, háta, felső farkfedői, valamint válltollai palakékek, faroktollai hamvas szürkék csúcsukon keskeny fehér végszalaggal, előtte széles, fekete harántsávval.

Kutyafogat a Mátrában

Őszi színeit öltötte magára a Mátra. Az erdő sárgán hullámzik a hegyek-völgyek vonulatán, amíg a szem ellát. A megnyugtató csöndben különös hang üti meg a fülemet Mátrafüredhez közeledve. Kutyaugatás; de nem egy, nem kettő. Hamarosan kiderül, hogy harminckilenc kutya kelti a hangzavart. A kutyák körül Hering Tamás serénykedik, ugyanis túrázókat vár.

Természet- és pénztárcabarát az átgondolt téli legeltetés

A melegedő éghajlat következtében a legeltetés időszaka egyre inkább kitolódik, így különösen fontos, hogy a gazdálkodók tisztában legyenek a téma legfőbb alapvetéseivel. Ezekről beszélt lapunknak Vidra Tamás, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság (DINPI) természetvédelmi tájegységvezetője, aki nemcsak a természetvédelem, hanem a gazdálkodók szempontjából előnyös módszerekre is kitért.

Speciális kiadványokkal is segíti a szakmai szereplőket a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara speciális, ingyenes szakmai kiadványokkal is segíti a mező- és az erdőgazdálkodással foglalkozókat, valamint az élelmiszeriparban tevékenykedőket.

Átadták a Zöld Óvoda címeket – 235 intézmény kapta meg az elismerést

Már tizenharmadik alkalommal ítélték oda a Zöld Óvoda és az Örökös Zöld Óvoda címeket, idén összesen 235 intézménynek. Az okleveleket László Tibor Zoltán, az Agrárminisztérium környezetvédelemért felelős helyettes államtitkára és Kisfaludy László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős helyettes államtitkára adta át.

Komposztálható címke

A Label Pro Industries és a Fruit Label Pro által együttesen gyártott Bio-Label vezető szerepet tölt be Dél-Afrikában a komposztálható gyümölcscímkézés területén. Az élelmiszerbiztonsági kritériumoknak is megfelelő címke, amelyet a TÜV Austria „OK Compost” jelöléssel minősített, olyan cellulózból készül, amelynek alapanyaga fenntarthatóan művelt erdőgazdaságokból kerül ki.

A multifunkcionális erdők lehetnek a kulcs az EU éghajlati és biodiverzitási célkitűzéseinek eléréséhez

Négy, az EU erdésztársadalmát képviselő szervezet „Lássuk a fáktól az erdőt - az EU erdőinek multifunkcionális szerepe” címmel január 21-én szakmai napot szervezett az Európai Parlamentben. Az esemény a multifunkcionális erdőknek az EU éghajlati és biodiverzitási célkitűzéseihez való jelentős hozzájárulásával foglalkozott.

Fókuszban a generációváltás és a hatékony kommunikáció

Idén már 11. alkalommal rendezte meg a Magyar Mezőgazdaság Kft. agrármarketing és -médianapját az AGROmashEXPO - Agrárgépshow kiállítás nyitónapján. A rendezvényen a médiapiac fejlődéséről, a generációváltás hatásairól, a fiatalok médiafogyasztási szokásairól, valamint a hatékony kommunikációs trendekről szóltak az előadók.

Több lehet a mikroműanyag a természetben, mint gondoltuk

Egy most záruló K+F projekt során olyan mintavételi módszert fejlesztett ki egy független laboratórium, amellyel sokkal pontosabb és megbízhatóbb eredményeket kaphatunk a mikroműanyagok kutatása során: az eddig mért adatoknál akár 3-5-ször is nagyobb lehet a vizekben jelen lévő tényleges mikroműanyag-koncentráció.

Az ausztrálok „balkáni gerléje”

A balkáni gerle hazánkban ma az egyik leggyakoribb galambféle – úgy a városokban, mint a vidéki portákon gyakorta megtelepszik, s akár még az enyhébb teleken is nevel fiókákat.