Back to top

Egy színesebb zöldség-gyümölcs ágazat a fenntartható jövő kulcsa

Sokszínűbb gondolkodásmódra, friss ötletekre van szükség, hogy a globális problémákkal kezdeni tudjunk valamit, vagyis nemcsak nőkből van többre szükség, de általában véve színesebb és összetettebb közösség kell a döntéshozatali szintre. Másodszor rendezték meg a nemzetközi zöldség- és gyümölcskereskedelmi üzletben érdekelt nők világtalálkozóját, ebből az alkalomból nyilatkozott így a téma egyik elkötelezettje.

Tavaly február 8-án, pontosan egy hónappal a nemzetközi nőnap előtt – amelyet Berlinben épp akkor nyilvánítottak hivatalos munkaszüneti nappá – rendezték meg a nemzetközi zöldség- és gyümölcskereskedelmi üzletben érdekelt nők első világtalálkozóját, természetesen nem máshol, mint a Fruit Logistica keretében.

A második Global Women’s Network
Fotó: Messe Berlin GmbH

A Global Women’s Network néven meghirdetett eseményt Viviane Schappo, Monica Bratuti és Julie Escobar szervezték, hárman összesen több mint 25 éves tapasztalattal büszkélkedhetnek a nemzetközi zöldség-gyümölcs kereskedelemben. A női vezetőknek ahhoz a generációjához tartoznak, amely részt vett ennek az üzletágnak a formálásában és folyamatos fejlesztésében, időközben pedig összegyűlt annyi tapasztalata, hogy van miből továbbadnia. „Hihetetlenül izgulunk, hogyan fogadják majd a résztvevők a rendezvényünket, mindenesetre fantasztikusan sokan biztosítottak minket már jó előre a támogatásukról, és jelezték, hogy mindenképpen eljönnek” – nyilatkozta tavaly Julie Escobar, és mivel nagyon jó volt a fogadtatás, idén újra büszkén hirdethették meg a Fruit Logistica kísérőrendezvényeként a Global Women’s Network konferenciát.

Az idei esemény moderátora és egyik gondolatébresztő előadója Michelle Redfern volt, vele olvashattunk egy miniinterjút a kiállítási napilapban.

Michelle Redfern
Fotó: Messe Berlin GmbH

• Miért kell külön hálózat a zöldség-gyümölcs bizniszben érdekelt nőknek?

– Általános stratégiai előnyünk származik belőle, ha kapcsolatba lépünk egymással és megosztjuk egymással a tapasztalatainkat. Hiszen legyünk őszinték: a legtöbb üzlet kapcsolatok révén köttetik. És bár ma már egyre több a vezető pozíciójú nő, az USA top 500 cégében még mindig csak 5 százalék az arányuk, az és az én országomban, Ausztráliában is 14 százalék alatti a top 200 cég vonatkozásában. A nők gyakran megrekednek a középvezetői szinten.

• Mi a helyzet a zöldség-gyümölcs üzletben?

– Még nagyon kevés adat áll rendelkezésünkre, de újonnan létrehozott szervezetünk, a Global Women Fresh egyik célja, hogy áttekintse, milyen arányban dolgoznak nők a mi rendkívül sokszínű ágazatunkban. Ez segíteni fog a hálózatépítésben is. Igen összetett szakmai világról beszélünk, a termesztéstől kezdve a logisztikán át a kereskedelemig nagyon sok minden tartozik ide.

• Mi fog megváltozni, ha több nő kerül döntéshozói helyzetbe?

– Sokszínűbb gondolkodásmódra, friss ötletekre van szükség, hogy a globális problémákkal kezdeni tudjunk valamit, vagyis nemcsak több nőre van szüksége az ágazatnak, de általában véve színesebb és összetettebb közösségre, több olyan döntéshozóra, akik eltérő élettapasztalattal, különböző látásmóddal rendelkeznek. Ez alapvető a fenntarthatósághoz és a sikerhez.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kimérák a kertünkben… Miért oltunk növényeket?

A növények oltása elég misztikusnak tűnhet, hiszen két külön növény összenövesztésével jön létre egy harmadik. A művelet fontos célja, hogy az így létrehozott új növény, mindkét eredeti példány jó tulajdonságait ötvözze, egymást segítve…

A Copa & Cogeca rendkívüli intézkedéseket követel a zöldség- és gyümölcságazatban

A Copa & Cogeca, tekintettel a gyümölcs- és zöldségtermelők koronavírus-járvány miatt növekvő nehézségeire, április 2-án levelet küldött az Európai Bizottságnak, amelyben felsorolja javaslatait, hogyan kellene az ágazatban a közösségi támogatási rendszert kiigazítani. A Copa & Cogeca kivételes intézkedéseket és az operatív programok igazgatási, irányítási szabályainak kiigazítását kéri.

Legendás Kerecsen

A kerecsensólyom mindig is kiemelt szerepet játszott mondavilágunkban, történelmünkben. Népünk vezetői szívesen választották erejük, hatalmuk jelképévé, Géza fejedelem koráig a magyarok hadi jelvényeként is szolgált. Az elbeszélések szerint Attila pajzsát is ez a ragadozó madár díszítette.

#maradjotthon: csíráztassunk, kertészkedjünk

Ha már az ember egész nap össze van zárva a gyermekével, nyugodtan lehet a hagyományos csíráztatási kísérletet egy kicsit másképp is végezni. Ha nem éppen a tananyaghoz, hanem a tavaszhoz igazodva kísérletezünk, bátran szót ejthetünk másról is, mint sziklevelekről, oxigénről vagy mitokondriumról.

Ez a krumpli kevésbé hizlal

A burgonya az egyik legnépszerűbb élelmiszer Németországban, sok fogyasztó számára azonban túl magas a szénhidráttartalma. A Kaufland áruházak most alternatív termékújdonságot kínálnak a diétázó burgonyakedvelőknek.

Gyógynövényipar: csökken a gyűjtés, döcög a termesztés

A gyógynövényipar az átlagosnál összetettebb, sajátos szakmai terület, hiszen más kertészeti ágazatokhoz képest nagyobb a fajgazdagság, valamint a termesztés mellett gyűjtésből is származik alapanyag. Emellett a gyógynövényeket a gyógy-, az élelmiszer-, a kozmetikai és a vegyipar is hasznosítja.

Jelentős értékesítési problémák a nyúlágazatban

A magyarországi nyúltenyésztés legnagyobb felvevőpiaca Németország, Svájc és Olaszország, ahol a járványhelyzet hatására visszaesett a kereslet. A takarmányárak növekedtek, a felvásárlási árak csökkentek, a megmaradó húst hűtve be kell tárolni, ami komoly költségtöbbletet jelent. A magyar nyúl 96 százaléka exportra kerül, de jelen helyzetben a hazai fogyasztás emelkedése is segítheti az ágazatot.

"Minden tervezett és értékesített tavaszi vetőmag rendelkezésünkre áll"

"Minden tervezett és értékesített tavaszi vetőmag rendelkezésünkre áll" – olvasható a KWS Magyarország Kft. tájékoztatásában, melyet változtatás nélkül közlünk.

Rekord paprikakivitel a spanyoloknál

Tavaly értékben és mennyiségben is csúcsot döntött a spanyolországi paprikaexport. A korábbi visszaesés után a paprikát exportáló vállalkozások száma is újból gyarapodott: amíg 2016-ban 718 spanyol cég szállított külföldre, egy évre rá 701, 2018-ban pedig csak 650, tavaly azonban a számuk 672-re nőtt.

Több nyugat-európai országban is nőttek a traktoreladások

A 2018-ban történt visszaesés után tavaly nőttek a traktoreladások Franciaországban, Németországban, Olaszországban és Ausztriában is.