0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 18.

Digitális tananyag a mezőgazdasági iskolákban

Összesen 18, az Agrárminisztérium által fenntartott mezőgazdasági iskolában dolgoztak ki precíziós gazdálkodáshoz kapcsolódó tananyagot. Simonné Szerdai Zsuzsanna, az AM Dunántúli Agrárszakképző Központ, Csapó Dániel Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumának főigazgatója, a pilot program konzorciumvezetője adott interjút lapunknak.

Simonné Szerdai Zsuzsanna elmondta, hogy a tananyag nagy része gyakorlatorientált, és az iskolák folyamatosan integrálják a szakoktatásba. Több ezer diák sajátíthat el új, modern ismereteket – és a több száz, felnőttképzésben tanuló hallgatóról sem szabad megfeledkezni.

Hangsúlyozta: az új ismeretek nemcsak a gépésztanulók, hanem szinte az összes mezőgazdasági ágazatban tanuló diák számára hasznosak. Az újszerű technológiákat bemutató tananyag beépíthető például az állattenyész­tés, a szántóföldi növénytermesztés, a mezőgazdasági alapismeretek és a géptan tantárgyakba. A pilot programban részt vevő intézmények összesen 24 tananyagot dolgoztak ki precíziós gazdálkodás témakörben.

Cél a jövedelmezőség maximalizálása

A precíziós gazdálkodás a mezőgazdaság egy speciális megközelítése, mely szerint a termelés hatékonyságát információs technológiai eszközökkel növeljük. Célja a jövedelmezőség maximalizálása, a fenntarthatóság és a környezetvédelem szempontjait figyelembe véve, emelte ki. Simonné Szerdai Zsuzsanna úgy véli, a kidolgozott tananyagban fontos szerepet szánnak annak, hogy a nappali képzésben tanuló fiatalok és a felnőttoktatásban részt vevők naprakész, a 21. századnak megfelelő színvonalú tudásban részesüljenek. Fontos feladat hárul az iskolákra, hogy a vidék megtartó erejét szolgálják, biztosítva a fiatal generációk helyben való boldogulását.

Az agráriumban zajló generációváltás gördülékenyebbé tétele a magyar mezőgazdaság szempontjából alapvető – mondta a főigazgató. Mint hozzátette, az utóbbi évek agrotechnikai fejlődése következtében a hazai agrár-munkaerőpiacon egyre nőtt az igény a precíziós gazdálkodással kapcsolatos munkavállalói ismeretek, kompetenciák iránt. Az iskolák által kidolgozott tananyag ezzel az igénnyel is összhangban áll, továbbá az Agrárminisztérium középtávú szakképzési stratégiájával és a Szakképzés 4.0 irányelveivel is. Minden tananyag „D” körös képzési engedéllyel rendelkezik, amit a Pest Megyei Kormányhivatal állított ki, mint a felnőttképzési hatósági feladatokat ellátó szerv.

Középpontban a gyakorlat

Az iskolák legfontosabb célja, hogy a mezőgazdasági képzés iránt érdeklődőknek korszerű ismereteket nyújtó, modern képzési kínálatot és az igényeiknek megfelelő oktatási formát biztosítson. Ehhez garantálni kell a képzésben tanító kollégák, szakoktatók magas szintű szakmai képzését, valamint a korszerű precíziós technikát bemutató tananyagokat kell elérhetővé tenni, oktatók és diákok számára egyaránt.

A szekszárdi AM Dunántúli Agrárszakképző Központ, Csapó Dániel Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégiuma öt tagintézménye vesz részt a programban. Simonné Szerdai Zsuzsanna elmondta, hogy a kidolgozott tananyag nagy része gyakorlatorientált. Általában 30 órára írták, aminek 70 százaléka gyakorlat.

A precíziós növénytermesztési módszerek megismerésével és alkalmazásával új távlatok nyílhatnak a növényvédelmi kutatás és a gyakorlati növényvédelem előtt, egyebek között a precíziós gyomszabályozásban és a precíziós növénykórtani vizsgálatokban.

Szólt arról is, hogy a „Precíziós technológia a talajművelésben” című tananyag bemutatja a precíziós talajművelés gépeit, az automatikus kormányzást és a robotkormányzást. A precíziós vetés tananyag külön foglalkozik a precíziós vetőgépekkel, a vetésvezérlő rendszerekkel és a helyspecifikus vetéssel.

Mint elmondta, a tervek szerint intézményükben minden tanuló megismerkedik a most elkészült digitális tananyagokkal. A szekszárdi Csapó Dániel Középiskolában ez mintegy 400 tanulót jelent a 2019–2020-as tanévben, az AM Dunántúli Agrárszakképző Központ esetében pedig 1000–1200 főt.

A diákok fogékonyak a technológiai újításokra

Zsiros László, a baktalórántházai Vay Ádám Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium szakmai intézményvezető-helyettese a Magyar Mezőgazdaságnak hangsúlyozta: az intézmény több mint 50 éves képzési múltra tekint vissza, elsősorban a gépészképzés területén, amiben országos szinten is meghatározó szerepet töltenek be. Folyamatosan részt vesznek szakmai rendezvényeken, versenyeken, és sikeresen is szerepelnek rajtuk.

– Folyamatosan fejlesztjük iskolánkat, illetve a szakoktatásban részt vevő kollégák tudásanyagát, a precíziós gazdálkodás témakörében is – mondta. A precíziós gazdálkodás technológiai hátterének fejlesztése fontos számukra, és örömükre szolgált, hogy a mostani tananyagfejlesztésben a kormányzat is segíti munkájukat. Az intézmény egy GPS-alapú automatikus kormányzással kapcsolatos tananyagot dolgozott ki, amely mind a diákok, mind a szakoktatók tevékenységét segíti. Az elkészült tananyagból már tartottak is egy továbbképzést az oktatóiknak, diákjaik pedig várhatóan a 2020 szeptemberében kezdődő tanévben találkoznak a tananyaggal. Hozzátette, hogy az új tananyag előkészítésként, már a nyári szakmai gyakorlatokon is megjelenhet.

Zsiros László kifejtette, hogy iskolájuknak jelenleg 459 tanulója van, akik közül 237-en vesznek részt mezőgazdasági képzésben.

Gépészeti képzésükben 173 fő vesz részt. Ebbe tartozik az 5 éves szakgimnáziumi mezőgazdasági gépésztechnikus, a 3 éves szakközépiskolai képzésben elsajátítható mezőgazdasági gépész szakképesítés, valamint az arra épülő szakképzésben a mezőgazdasági gépjavító szakképesítés. Az új tananyagot elsősorban a gépészeti vonalon tanulók sajátítják el, de az általános mezőgazdasági technikusképzésben részt vevőket is bevonják, a gépészeti ismeretek tantárgy keretében.

A szakmai intézményvezető-helyettestől megtudtuk, hogy a tananyagfejlesztés keretében várhatóan egy korszerű erőgépet is beszerezhet tangazdaságuk. Zsiros László elmondta, hogy diákjaik nyitottak és fogékonyak a technológiai újításokra, naprakészen ismerik ezeket a témákat, és sokszor szívesebben fogadják az ilyen jellegű tanulási lehetőséget, mint az elméleti oktatást az iskolapadban.

Igény van a precíziós technológiát ismerő munkaerőre

Gál Imre, a pápai Batthyány Lajos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium igazgatója lapunknak elmondta, hogy intézményük tejtermelő szarvasmarhák precíziós tartástechnológiájára dolgozott ki tananyagot. Mind a felnőttképzésben, mind a középfokú oktatásban – elsősorban a mezőgazdasági gépésztechnikus és mezőgazdasági technikus, valamint gazdaképzés – találkozhatnak a tanulóik. Mint kifejtette, az állattenyésztésben is jelentős változások történtek, ott is felhő alapú szolgáltatásokat használnak, például az etetőkocsik és a takarmányozási programot futtató számítógép között. Az intézményükben kidolgozott tananyagban ezeket a modern technológiákat mutatják be, például egy modern etetőkocsi kezelését, beállítását és számítógépes rendszerét ismerhetik meg a diákok.

Mint az igazgató elmondta, a tananyag első részében bemutatják, honnan indultak a hagyományos takarmányozási és fejési rendszerek, és hogy jelenleg hol tartanak. Példaként említette, hogy most már a takarmány szárazanyag-tartalma is megmérhető a komponens bemarása során az etetőkocsin. Ezt a funkciót még a legmodernebb kocsik is csak néhány éve tudják. Összességében az a céljuk, hogy a létező legmodernebb technológiák egyikét kezelői szinten be tudják mutatni. A diákok így megtanulják az eszköz használatát, a takarmányozási programok módosítását (ezeket a felhőből tölti be a kocsi), illetve a sikeres takarmányozáshoz szükséges kezelői lépéseket. Az etetőkocsi megvásárlása költséges beruházás lett volna az iskolának, ezért az egyik közeli együttműködő cég munkagépén végzik a bemutatót, amit 1300 fejőstehén kiszolgálására használnak. Pedagógus kollégáik szintén ott sajátították el az eszköz működtetését, és a tanultakat már használják, folyamatosan beépítik a tananyagba – mondta el Gál Imre.

A Batthyány Lajos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban jelenleg 371 diák tanul, közülük nyolcan mezőgazdasági gépésztechnikus-, huszonnégyen agrárgépész technikus-, tízen mezőgazdasági technikus-, tizennégyen gazda-, nyolcvanöten pedig mezőgazdasági gépészképzésen vesznek részt. A felnőttképzés keretében jelenleg 24 aranykalászos gazda hallgatójuk van. Ebben a képzésben a mezőgazdasági géptani, valamint a takarmányozási ismeretek oktatásába ugyancsak beépül az új digitális tananyag, emelte ki az igazgató.

Gál Imre hozzátette: a nagyobb állattartó telepeken modern gépeket alkalmaznak, és az ezeket működtetőknek nagy igénye van precíziós technológiát ismerő munkaerőre, az iskola pedig jó alapot tud adni ehhez.

Hozzátette: ilyen nagyértékű precíziós gépeknél a gyártó külön tanfolyamot is szervez a gépkezelőknek. Kitért rá, hogy a diákjaik érdeklődnek a technológia iránt, sőt, sok tanulójuk már diákkorában elkezdte komolyan használni a precíziós technológiát, vagy sokan közülük a nyári gyakorlaton találkoztak vele.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság