0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

A pálmaolajmentes termékeket keresik a magyarok

A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) kutatói részletesen megvizsgálták a pálmaolajat tartalmazó termékek fogyasztói megítélését. A magyar fogyasztók ezen ismeretei meglehetősen szűkösek, a fogyasztók a vásárlások során mégis a pálmaolajmentes termékeket keresik – írja a Sustainability szaklapban frissen megjelent tanulmány.

A pálmaolaj nagymértékű termelése és fogyasztása világszerte számos környezeti és társadalmi kockázatot rejt magában, melyek megítélése jelentős vásárlói magatartást befolyásoló tényező.

Ugyanakkor a köztudatban elterjedt a valós hatásai mellett egy téves elképzelés, miszerint a pálmaolajmentes termékek egészségesebbek lehetnek, holott erre nincs tudományos bizonyíték.

Mindenesetre a valós és vélt hatások miatt egyre többen vannak olyanok, akik bevásárlásaik során tudatosan keresik a pálmaolajmentes termékeket.

A MATE Gazdaságtudományi Intézet kutatói online felmérésük során arra voltak kíváncsiak, hogy a magyar fogyasztók miként vélekednek ezekről a kérdésekről, azaz mennyire ismerik, és hogyan ítélik meg a pálmaolaj egészségre és környezetre, valamint a termelő országok társadalmára gyakorolt hatását.

Emellett arra is kíváncsiak voltak, melyik az a tényező, ami miatt a vásárlók a leginkább kerülni kívánják a pálmaolajat tartalmazó termékeket.

„Eredményeink szerint a válaszadók nagyobb része egyáltalán nem, vagy csak némileg ismeri a pálmaolaj környezetre, társadalomra és egészségre gyakorolt hatásait.

A fogyasztók kevés ismerete ellenére a pálmaolaj környezetre gyakorolt hatását a válaszadók több mint fele inkább vagy teljes mértékben káros hatásúnak tartotta.

A fogyasztási hajlandóság szempontjából pedig elsősorban az egészségre gyakorolt vélt hatások, másodsorban pedig a valós környezeti problémák voltak a legfontosabbak az emberek számára. Kutatásunk alapján látszik az, hogy van jogosultsága a pálmaolajmentes termékeknek a magyar piacokon, de a vásárlói magatartás további kutatásának szükségessége is látszik. Később fontos lenne felmérni, hogy a kockázatok mellett milyen egyéb tényezők vezetnek a pálmaolajmentes termékek vásárlása felé” – mutat rá Plasek Brigitta, a MATE Gazdaság- és Regionális Tudományok Doktori Iskola PhD-hallgatója és a Sustainibility szaklapban megjelent tanulmány első szerzője.

„Úgy véljük, hogy a pálmaolajmentes termékeket fejlesztő vállalatok kommunikációjának fontos része lehetne a termeléskor felmerülő környezeti és társadalmi kockázatok bemutatása.

Ha feltüntetnék a csomagoláson, hogy az adott termék pálmaolajmentes, és ezáltal sokkal inkább környezetbarát, akkor az érintett fogyasztók máris elkezdhetnek a pálmaolaj környezeti kockázatairól több információt gyűjteni.

Ily módon a fogyasztók pontos ismeretekre tehetnének szert, vásárlásuk során pedig még tudatosabbak lehetnek” – mutat rá a fiatal kutató, aki munkáját Dr. Temesi Ágoston egyetemi adjunktus vezetésével végzi.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu