Back to top

Az egyetlen megoldás az elöregedő agráriumra

Az agrárium területén működő gazdaságok zömét idősebb korosztály irányítja. Ugyanakkor a felgyorsult digitális világ a mezőgazdaságban is megköveteli az új trendek és a másfajta gondolkodásmód beépítését a vezetési stratégiákba.

MMG - Direkt | Ki kinek a főnöke? – Apa és fia a cég élén | az Alfaseed Kft. ügyvezető-tulajdonosai

Ezért a fiatalok alkalmazása közép- és felső vezetői szinten is kiemelten fontos, hiszen a generációváltással megvalósíthatók a modern gazdálkodási és kereskedelmi folyamatok; emellett az agrárium elöregedésére is megoldást nyújt.

Egy cég vezetésében is elérkezik az idő, amikor át kell adni az irányítást a következő generációnak. Ez családon belül sem mindig lehetséges. Nem úgy az Alfaseed Kft.-nél, ahol Fazekas Miklós fiával közösen irányítja a vetőmag-előállító és növénynemesítő cég munkáját. De vajon mikor érkezik el az idő az átadásra, és milyen nehézségei vannak a cégen belüli generációváltásnak? Ezeket a sarkalatos kérdéseket tette fel Sári Enikő, a Magyar Mezőgazdaság Kft. ügyvezető igazgatója meghívott vendégeinek az MMG Direkt legújabb adásában.

Kulcs az időzítés

Id. Fazekas Miklós több, mint 18 évet töltött agrárkutatással, elsősorban növénynemesítéssel. Barátja, Lazányi János invitálására csatlakozott a Karcagi Kutatóintézet növénynemesítési osztályához. Később átvette az osztály vezetését, ez idő alatt számos elméleti és gyakorlati növénynemesítési fogást sajátított el.

Elsősorban őszi kalászosokkal foglalkozott, majd tevékenységi köre kiterjedt a cirok és egyéb alternatív növények nemesítésére is.

Ennek eredménye, hogy mára mintegy 25 államilag elismert és regisztrált fajta és hibrid fűződik a nevéhez.

A megszerzett gyakorlatát és lehetőségeit kamatoztatva 2013-ban létrehozta az Alfaseed Kft.-t, amely napjainkra 34 fő foglalkoztatása mellett magas genetikai, fizikai és biológiai minőségű vetőmaggal szolgálja ki partnereit. Új fajtáik és hibridjeik kiváló takarmányminőséget képviselnek, továbbá az egészséges élelmiszerek környezetkímélő és gazdaságos előállításának alappilléreiként számítanak. A cég sikerének mára ifj. Fazekas Miklós is aktív részese, édesapja mellett ügyvezetőként tevékenykedik.

– A cégen belüli biztonságos generációváltásnak kulcsa az időzítés. Csak az eredményezhet sikeres fejlődési pályát mind tulajdonosi, mind pedig gazdasági szinten, ha maga a cég, illetve a két fél (apa és fia) is készen állnak az átadásra - közölte Id. Fazekas Miklós.

– Az átadáshoz azonban elengedhetetlen, hogy az utód már a kezdetekkor érdeklődjön a szakma iránt.

Édesapám 6 évesen már kivitt a szántóföldre és a tenyészkertben is segédkeztem neki. Ez irányt adott a mezőgazdasági pálya felé, és megkérdőjelezhetetlenné vált: édesapám nyomdokaiba lépek - mondta Ifj. Fazekas Miklós.

Mint mondja, az agráregyetem elvégzése után a minél korábbi gyakorlatszerzésre összpontosított, így egy ismert magyar cégnél helyezkedett el kereskedelmi területen. Később, ahogy édesapja cégének tevékenységi köre gyarapodott, rendszeresen részt vett a családi vállalkozás munkálataiban. Most pedig, hogy mindketten ügyvezetők, a feladatkörök eloszlanak. A tapasztalatot a lendületes és innovatív gondolkodásmód egészíti ki, amelynek köszönhetően igazán sikeressé vált az Alfaseed Kft. termelékenysége.

– Mivel több gyakorlattal rendelkezem a növénynemesítésben és vetőmag-előállításban, ezért ezt a területet én vezetem, míg fiam rendkívüli szervezési és kereskedelmi képességeit a gazdasági szegmensben kamatoztatjuk.

Természetesen rendszeresen egyeztetjük a munka menetét, hogy minél sikeresebben és hatékonyabban tudjuk végezni feladatainkat - mondta Id. Fazekas Miklós.

Korosztályok közötti konfliktushelyzet

Ha csak a digitalizációt és az innovációt vesszük alapul, napjainkra egy vállalkozás jövőképében a fiataloknak is szerepet kell kapniuk. Ezt id. Fazekas Miklós is belátta, és az új gondolkodásmód számos ajtót nyitott a vállalkozás számára.

– Úgy gondolom, az Alfaseed Kft.-nél ekkor kezdődött el a generációváltás. Tudomásul kell venni, hogy az ifjúság gondolkodásmódja teljesen más, mint az idősebb korosztályé. De a jövő az övék, így már nekik kell a célt maguk előtt kialakítaniuk.

Némi hezitálás után szabad kezet adtam fiamnak a cég generális kérdéseink döntéshozatalában, én pedig besegítek ezeknek a döntéseknek a végrehajtásában.

Ennek eredményeképpen a fiammal közösen pénzügyi és gazdasági szempontból is jobb eredményeket tudunk felmutatni - tette hozzá Id. Fazekas Miklós.

Azonban nem mindenhol zajlik ilyen zökkenőmentesen a generációváltás. Ifj. Fazekas Miklós a partnerekkel való tárgyalás közben azt látja, több esetben az idősebb generáció tagja ül az asztal túloldalán.

– A generációváltás, különösen az agráriumban, egy kifejezetten hosszú távú folyamat. A döntéshozatalok során számos konfliktushelyzet éppen a korosztályi különbségekből adódik, és ez jelentős kihívást jelent a generációváltásban. A mezőgazdasági családi vállalkozások ezt a nézeteltérést nem mindig merik felvállalni, emiatt előfordul, hogy az utód kihátrál a konfliktushelyzetből, ezzel egyúttal az utódlás, az agráriumban való elhelyezkedés lehetőségéből is - közölte Fazekas Miklós.

Hiányzó munkaerő

Az Alfaseed Kft. nem csak vezetői szinten észlelte a generációváltás problémáját, ezért jelentős fiatalításba kezdett vállalkozásukat illetően.

Id. Fazekas Miklós is úgy érzi, emiatt is itt az ideje háttérbe vonulni, és szakmai tanácsadóként segíteni a fiatalabb kollégákat.

– A fiatalok szeretik a saját bőrükön megtapasztalni a döntéseik következményeit, és sok esetben nem kérik ki a tapasztaltabbak tanácsait. Ez azért probléma, mert a megszerezett tapasztalatot nem tudom továbbadni, pedig ha rugalmasabbak lennének, a tapasztalatból eredő tudás számos területen az előnyükre válhatna. S ha már párhuzamot szeretnénk állítani a korosztályok között: a rugalmatlanság és helytelen kommunikáció az én generációmban is megmutatkozik, éppen a generációváltás területén - fejtette ki Id. Fazekas Miklós.

Ifj. Fazekas Miklós ezt azzal egészítette ki, hogy komoly problémát jelent ágazati szinten a megfelelő munkaerő megtalálása. Mint mondja, kevesen választják a növénynemesítői szakmát, ami a későbbiekben újabb problémát okozhat az ágazatban. – Ettől függetlenül remek csapattal dolgozunk, és igyekszünk a továbbiakban is jól képzett munkaerőt foglalkoztatni.

Közös célunk, hogy tíz év múlva az Alfaseed Kft. által előállított vetőmagok meghatározó termékei legyenek az európai piacnak.

Ehhez a kiváló munkavégzés mellett kellő rugalmasságra is szükség van, amit a szakma egyre inkább megkövetel, tekintettel a folyamatosan változó piaci igényeknek és a klimatikus tényezők átalakulásának.

A Fazekas család következő generációváltása is megoldódni látszik, ugyanis Fazekas Miklós lánya lehet az Alfaseed Kft. következő ügyvezetője.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A kaszálások okozta természeti károk felmérésében is segíthetnek a méregkereső kutyák

A kaszálások okozta természeti károk felmérésében is segíthetnek a méregkereső kutyák, az állatok hatékonyan bevethetők a kaszálások során akaratlanul elpusztított védett gerinces állatok és apróvadfajok felderítésében - közölte a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) hétfőn az MTI-vel.

Már lehet pályázni a terménytárolók, szárítók és tisztítók fejlesztésére

A Vidékfejlesztési Programban 50 milliárd forint keretösszeggel meghirdetett terménytárolók, szárítók és tisztítók fejlesztésére augusztus 2-tól lehet pályázni – jelentette ki Nagy István agrárminiszter.

Agrárdigitalizációs fejlesztések a jövő mezőgazdaságáért

Harmadik alkalommal dolgozhatnak együtt piacvezető agrár nagyvállalatokkal hazai agtech startupok, a 2021 szeptemberében induló NAK TechLab inkubációs program keretében. A program az elmúlt két évben több olyan együttműködést is eredményezett, amely meghatározó lehet az agrárium fejlődése szempontjából. A három hónapos inkubátor programba 2021. augusztus 22-ig lehet jelentkezni.

Nehéz szezon, rekord eredmények - befejeződött az aratás

Bár az időjárás viszontagságai extrém módon nehezítették meg a gazdálkodást, a fő kultúrákkal mégis rekordhozamokat sikerült elérni itthon a szántóföldi növénytermesztésben.

Az élelmiszeriparban tovább gyorsult az áremelkedés üteme

Júniusban az ipar belföldi termelői árai átlagosan 15,4 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbiaknál, ami 1,0 százalékponttal magasabb az előző havinál. Az exportárak 9,7 százalékkal emelkedtek a májusi 9,6 százalékot követően. Együttesen az ipari termelői árak átlagosan 11,6 százalékkal magasabbak voltak, mint tavaly júniusban - közölte hétfőn a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Milliárdokat visz el az inváziós fajok elleni védekezés

A nem őshonos, invazív fajok több mint 116 milliárd euróba (42 ezer milliárd forintba) kerültek az elmúlt hatvan évben Európának. Csak a patkányok az 1960 és 2020 közötti időszakban mintegy 5,5 milliárd eurónyi (2 ezer milliárd forintnyi) kárt okoztak - állapította meg egy kutatás, amelyről a phys.org tudományos ismeretterjesztő portál számolt be.

Sámsonék küzdelme a szlovák burgonyapiacon

Egy Komárom melletti kis faluban, Izsán jártunk, a Bokros-pusztán, ahol Sámson Ferenc és családja országos szinten is komoly burgonyatermesztővé nőtte ki magát. A család 400 hektáron gazdálkodik, aminek a negyedébe ültetnek burgonyát. A burgonyát csak öntözött területen termesztik, máshogy már nem is lehetne.

Nem akar helyreállni a vadhúspiac

A pandémia hullámait, a HoReCa-szektor-bezárásokat, a határzár miatt a külföldi bérvadásztatásból származó bevételkiesést, az évek óta tartó ASP-járványt mind megérezte a vadgazdálkodási ágazat, ami a lőtt vad piaci árában is megmutatkozott. Telített hűtőházakról, a külföldi felvevőpiac változásáról is beszámolt kiadónknak Tapasztó Sándor, a VADEX Zrt. felvásárlási osztályvezetője.

Pötréte, a kertészeti robotika fellegvára

Majdnem egy év után találkoztak újra személyesen a díszkertész szakma szereplői, ezúttal a Zala megyei Pötrétén, a Hári Díszfaiskola és a Hári Tech Kft. startup vállalkozás telephelyén.

A kávé- és a kávégéppiacon is a minőséget keresik a vevők

A minőségi termékek iránti igény egyre inkább jellemző a kávégéppiacra is, az éves szinten értékben mintegy 70 milliárd forintos kávépiac változásait követik az eszközvásárlási tendenciák is Costa Coffee és az eMAG tapasztalatai szerint.