Back to top

10 nélkülözhetetlen, magas K-vitamin tartalmú élelmiszer

Hacsak nem vagyunk mélyen elmerülve a táplálkozás világában, valószínűleg kevésbé ismerjük a K-vitamint, mint a C-, az A- vagy a B-vitamin-komplexet. A K-vitamin alapvető szerepet játszik a szervezet működésében, főként a véralvadásban, a csontanyagcserében, valamint a szív és az erek működésében, hiánya például vérzési zavarokat, csontritkulást és szív- és érrendszeri megbetegedéseket okozhat.

Az A-, D- és E-vitaminhoz hasonlóan a K-vitamin is zsírban oldódik, így a felszívódása fokozódik, ha a K-vitaminban gazdag ételeket zsírokkal vagy olajokkal együtt fogyasztjuk. A K-vitamin vegyületeknek két elsődleges típusa van: a filokinon (K1-vitamin) és a menakinonok egy csoportja (együttesen K2-vitaminnak nevezik). A filokinon főként a leveles zöldségekben található meg, míg a menakinonokat baktériumok termelik, ezért fermentált élelmiszerekben és egyes állati eredetű ételekben találhatók meg.

A legtöbb férfi esetében a K-vitamin megfelelő napi bevitele 120 mikrogramm, a nők esetében pedig 90 mikrogramm.

Azoknak, akik vérhígítót szednek, más szükségleteik lehetnek, mivel ezek a gyógyszerek hatékonyan inaktiválják a K-vitamint.

Nem tudjuk hogyan is kezdjük neki a K-vitamin bevitelnek? Készüljünk fel arra, hogy sok zöld, növényi alapú élelmiszert fogunk látni a legmagasabb K-vitamin-tartalmú élelmiszerek listáján.

Petrezselyem

A petrezselyem több K-vitamin tartalmaz, mint bármely más élelmiszer. Mindössze 128 gramm ebből a hétköznapi gyógynövényből a napi K-vitamin érték 80%-át biztosítja, ezért fontoljuk meg, hogy friss petrezselymet adunk a salátákhoz, szendvicsekhez vagy akár a hamburgerekhez.

Kelkáposzta és más leveles zöldségek

A K-vitamin egyik legjobb forrásai a leveles zöldségek. Egy csésze (128 gramm) főtt spenót például a napi érték 740%-át biztosítja.

A kelkáposzta szintén kiemelkedően magas K-vitamin-tartalommal rendelkezik: egy csésze főtt keresztesvirágú zöldség 544 mikrogramm K-vitamint biztosít, ami a napi érték több mint 4,5-szerese.

Ezenkívül a salátákból is rengeteg K-vitaminhoz juthatunk. Egy csésze vajsaláta 56 mikrogrammot tartalmaz, ami a napi érték közel fele. Sőt még a jégsaláta is megfelelő mennyiséget tartalmaz.

Brokkoli

A brokkolit rost-, kalcium- és C-vitamin-tartalma miatt tartják nagyra, de K-vitaminban is igen gazdag. Egy csésze főtt brokkoli 220 mikrogrammot biztosít, ami a napi érték közel kétszerese.

Kelbimbó

A brokkolihoz hasonlóan a kelbimbó is keresztesvirágú zöldség, amely tele van antioxidánsokkal, C- és K-vitaminnal. Egy csésze főtt kelbimbó például az ajánlott napi C-vitaminbevitel 107%-át, a K-vitamin napi értékének 182%-át, mintegy 219 mikrogrammot tartalmaz.

Káposzta

Bizonyára észrevettük azt a tendenciát, hogy a keresztesvirágú zöldségek magas K-vitamin-tartalmúak. Ez alól a káposzta sem kivétel, mivel minden csésze főtt káposzta körülbelül 165 mikrogrammot, vagyis a napi érték 136%-át tartalmazza.

A többi zöldséghez hasonlóan ez a K-vitamin is a filokinon (K1-vitamin) formájában van jelen,

de a savanyú káposzta, amely erjesztett káposzta, szintén jó K2-vitamin-forrás, mivel a laktobacillus baktériumok az erjesztési folyamat melléktermékeként K2-vitamint termelnek. Ezért egy finom savanyú káposztasaláta fogyasztásával egészséges adagot kaphatunk az alapvető tápanyagnak mindkét formájából.

Savanyúságok és erjesztett zöldségek

A savanyítás vagy erjesztési folyamat segít a savanyúságok, a kimchi és a savanyú káposztához hasonló ételek létrehozásában, ezáltal gazdag probiotikum forrássá teszi őket, és menakinont, azaz K2-vitamint is termel. Egy csésze savanyú uborka 130 mikrogramm (a napi érték 109%-a) K-vitamint tartalmaz. A kimchi, egy fűszeres, sós, fanyar ételízesítő, 65 mikrogrammot tartalmaz csészénként.

Spárga

A spárga az egyik legjobb forrása a prebiotikumoknak, vagyis bizonyos élelmi rostoknak, amelyeket a saját szervezetünk nem tud megemészteni, de a bélben élő hasznos baktériumok számára tápanyag-elixírként szolgálnak.

A spárga K-vitaminban is gazdag, csészénként 91 mikrogrammot tartalmaz, ami a napi érték több mint 75%-a.

Kivi

A kivi tele van C-vitaminnal, E-vitaminnal és számos alapvető ásványi anyaggal. A finom húsú és apró, ehető magvakkal rendelkező kivi K-vitaminban is gazdag. Egy csésze közel 73 mikrogrammot tartalmaz, ami a napi érték 60%-a. A K-vitaminban gazdag gyümölcsök közé tartozik még az avokádó, a sütőtök, a gránátalma, az áfonya és a szeder.

Pesto

A pesto bazsalikomból, olívaolajból, fenyőmagból és parmezánból készült mártás vagy ételízesítő, de más fűszernövényeket, például petrezselymet is tartalmazhat. Ezek az összetevők közül többnek, például a bazsalikomnak és a petrezselyemnek, valamint a fenyőmagnak kivételesen magas a K-vitamin-tartalma. 28 gramm fenyőmag 15 mikrogramm K-vitamint tartalmaz. Ennek megfelelően 28 gramm pesto 95 mikrogramm K-vitamint tartalmaz, ami a napi érték közel 80%-a.

Édeskömény

Az édeskömény egy ropogós, ánizs ízű hagyma, finom, ehető hajtásokkal.

Az olasz konyhában széles körben használják, és a szívbarát mediterrán diéta egyik legfontosabba zöldsége.

Az édeskömény jó prebiotikum rostforrás, és csészénként 55 mikrogramm (napi érték 46%-a) K-vitamint biztosít.

Forrás: 
themanual.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Málna és különleges bogyósok

Hagyományos bogyósgyümölcseink mellett megjelennek hazánkban olyan fajok is, amelyek különleges igényeik miatt speciális felkészültséget vagy szerencsés termőhelyet igényelnek, esetleg eddig szinte ismeretlenek voltak.

Akvapóniával kombinált mikrozöldek - különleges magyar kutatás

A Veresi Paradicsom Kft. konzorciumi vezetésével csaknem 1,2 milliárd forint összköltségű kutatás indult különleges kertészeti és akvakultúrás termékek előállítására speciális fényforrások alkalmazásával.

Majomhimlő: minden, amit az európai vírusról tudni lehet

Az először az Egyesült Királyságban és Portugáliában észlelt majomhimlőjárvány Spanyolországban is elterjedt, miután nyolc férfi az országban a vírusfertőzéssel összeegyeztethető tüneteket mutatott - derül ki a The Guardian cikkéből.

Az idén végre lesz hazai kajszi- és őszibarack

A legtöbb nyári gyümölcsből valamivel jobb termés várható, mint az elmúlt két évben, és jó hír, hogy a tavalyi és a tavalyelőtti hiány után az idén lesz hazai kajszi- és őszibarack, emellett a meggy, cseresznye, szilva is elegendő lesz - írta a Világgazdaság.

Fűszernövények: Réspiacból versenypiac

A mintegy nyolcvan éve levélzöldségek és fűszernövények termesztésére és forgalmazására szakosodott Steinki családi vállalkozást immár a negyedik generáció irányítja.

A magyarok először kóstolják meg a cseh akvapóniát

A Cseh Köztársaságot május 24-én, kedden a Future Farming képviseli a budapesti CEE Smart City Expo kiállításon. A cseh standon bemutatásra kerül a Future Farming fejlett akvapóniája.

Miniuborka négy hektáron

A Bécs Donaustadt nevű városrészében található Gartenbau Flicker GmbH Ausztria legnagyobb mini­uborka-termesztője, összesen 42 ezer négyzetméter üvegházi felületen szednek miniuborkát, snack­uborkát és egyéb uborkakülönlegességeket.

Túlsúlyos Európa

Olaszország egyike azoknak az országoknak, amelyek híressé tették az egészséges és könnyű mediterrán étrendet. Egy nemrégiben készült tanulmány azonban kimutatta, hogy az olaszok fele elhízással vagy túlsúllyal küzd. Nem jobb a helyzet a többi mediterrán országban sem.

Laboratóriumi szalonna vöröshús-allergiára?

Gyógyhatású szalonna? Nem feltétlenül disznóság. Ugyanaz a laboratórium, ahol genetikailag módosított sertést állítottak elő emberi transzplantációra szánt szervekhez, váratlanul előlépett sertéstermék-szállítóvá olyanok számára, akik egy különleges, kullancs okozta vöröshús-allergiától szenvednek. Máris sok betegen tesztelték a laboratóriumban előállított exkluzív szalonnát.

Lesz-e elég feldolgozóipari alapanyag?

Egyre kevésbé vonzó a csemegekukorica és zöldborsó termesztése a gazdáknak. Az okok sokrétűek, de a termesztési kedv csökkenése leginkább arra vezethető vissza, hogy a világpiacon az egekbe szökött a takarmánykukorica és az olajos termények ára.