Back to top

Miért vásárolunk pálinkát?

Magyarország éghajlati és természeti adottságainak köszönhetően különösen alkalmas a gyümölcstermesztésre. A Kárpát-medencében termett gyümölcsök magas beltartalmi értékekkel rendelkeznek, így kiemelten alkalmasak jó minőségű termékek előállítására, beleértve a pálinkát is.

A pálinkával kapcsolatos tudományos ismereteken belül mások mellett a pálinkaelőállítás fejlesztéseiről, újkori történelméről, fogyasztói és vásárlói magatartásról, a globális kihívásokról is szó volt a Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem (MATE) gondozásában megtartott Pálinkakonferencián.

Jó tudni, kinek kínáljuk a pálinkát

Miért vásárolunk pálinkát? Miért nem pálinkát vásárolunk? 30 évvel ezelőtt egy amerikai kutató megalkotta a szándékolt cselekvése elméletét, ami a vásárló magatartásának megértésében az egyik legsikeresebb modell, összefüggésrendszer. Ezt az elmúlt évtizedekben többezer termék vásárlási magatartásának megértésére használták világszerte, a pálinka eddig nem szerepelt a vizsgált termékek között – vetette fel "A pálinkavásárlói magatartás" című előadásában dr. Temesi Ágoston egyetemi docens.

A pálinka nagy utat járt be - illusztráció
A pálinka nagy utat járt be - illusztráció
Fotó: hungarikum.hu

A pálinka vásárlása nagyobb élmény, mint más termék vásárlása? A magyar vásárlót barárai/ismerősei támogatják abban, hogy pálinkát vásároljon? A pálinkavásárlást az élvezet keresése motiválja? Akadályozza a pálinkavásárlást időigényessége, esetleg nehezebb elérhetősége? A pálinka ára meghatározó akadályozó szempont? A pálinka hungarikum jellege hozzájárul a vásárlási hajlandósághoz? Az involváltabb fogyasztók nyitottabbak a pálinkavásárlásra? – sorolta kérdéseit dr. Temesi Ágoston.

Miközben a pálinkavásárláskor jellegzetes, nem elhanyagolható különbségek vannak a női és férfi fogyasztók között, az életkor is eléggé meghatározó. A férfiak jobban kedvelik a hagyományos ízeket, inkább tartják férfias italnak, nem utasítják el a reggeli pálinkával történő „napkezdést”. A nők szerint nem igazán aperitif ital a pálinka, nyitottabbak az új ízek iránt, viszont a vegyesé és a törkölypálinkákat jobban elutasítják.

A pálinkavásárlást meghatározó preferenciarendszer differenciált, az ajándékba, ünnepi alkalomra, otthoni fogyasztásra és baráti eseményre szánt pálinka kiválasztásának szempontrendszerébe más és más prioritások figyelhetők meg.

Az egyetemi docens szerint azoknak, akik a pálinka elfogadtatásáért és sikeréért dolgoznak, megéri a feltett kérdéseket átgondolni és pontos válaszokat találni rá, és nem csak a saját tapasztalataikra támaszkodni. Mint mondta, a MATE kutatása több mint 800 válaszadó visszajelzései alapján összefüggéseket feltárva ad válaszokat. Az elemzés során nemcsak az átlagfogyasztót, hanem egy-egy fogyasztói réteget külön vizsgáltak, ami lehetővé tette, hogy az eredmények nemcsak általános válaszokkal szolgálnak, hanem vásárlói csoportok magatartását külön teszik értelmezhetővé.

Milyen problémákkal szembesülnek a pálinkakészítők?

A pálinkával kapcsolatos negatív sztereotípiák egyre inkább eltűnőben vannak. A pálinka ma már  értékes magyar termék. Tehát a kommersz ital helyett egyre inkább olyan italként tekintenek rá, amely tradicionális jellege mellett egyedi értékek hordozója. Mégsem könnyű a vásárlókat megszólítani.

„Számos esetben a meghatározott célközönség nem ismeri a kategóriát sem, amihez a termékünk tartozik” – vetette fel dr. Temesi Ágoston. Ebben az esetben a kategóriát kell bemutatni a kommunikációban és keresletet kell teremteni rá. Mint mondta,

a pálinka széleskörű megismertetése nem sokban különbözik a borétól. A márka bevésése a cél,

vagyis, hogy a márka kommunikációjával el kell jutni a márka felismerésén keresztül addig, hogy a fogyasztó emlékezzen a márkára. „Ha a fogyasztó felismeri és emlékszik is a márkánkra, még nem biztos, hogy kedvező kép is él benne a termékről” – fűzte hozzá.

Vadkörte pálinka - Illusztráció
Vadkörte pálinka - Illusztráció

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Szamócaszezon: reményeket meghaladó eredmények

Egy sikeres termesztési idény most sokkal többet jelent annál, mint hogy biztosítja-e vagy sem az érintett kárpátaljai család megélhetését. Sokkal nagyobb a tét, mert jelentősen hozzájárul a szülőföldön maradáshoz, hiszen azt bizonyítja, hogy a háborús helyzettel járó bizonytalanság ellenére van jövő.

Az őszibarack nyári védelme

Meleg időjárásban a tafrinás levélfodrosodás már nem okoz gondot, a júniusban előforduló lehűlés esetén azonban felléphet a késői levél- és termésfertőzés. A tenyészidő előrehaladtával, melegebb időben nő a lisztharmat, hűvösebb időszakokban pedig a levéllyukacsosodás fertőzésének veszélye. A kártevők elleni védekezés a gyümölcsmolyok és a levéltetvek ellen irányul.

Mindenkit megvisel a hőség, kivéve a rovarkártevőket – növényvédelmi előrejelzés 27. hét

A tavasz óta tartó általános levéltetű-fertőzöttség minimálisra csökkent ugyan, de a többi kártevő rovar kiválóan megvan a kánikulában. A növénybetegségeknek ezzel szemben nem kedvez a mostani idő. Fontos aktualitás, hogy sürgősen védekezni kell az amerikai szőlőkabóca lárvái ellen.

A hímzés hagyománya ma is él, évtizedek óta közösségteremtő erő

Elődeink alkotómunkájának örökségét meg kell őriznünk a következő generációk számára. Az értékfeltáró- és átadó munkának azonban csak úgy van igazán értelme, ha annak közösségformáló, közösségteremtő ereje van – fogalmazott az Agrárminisztérium miniszterhelyettese a XXX. Kisjankó Bori Országos Hímzőpályázat díjátadó- és kiállításmegnyitó ünnepségén, Mezőkövesden.

Kiugró a kereslet az egészséges élelmiszerek iránt

Tendenciaszerűen alakulnak át a magyar fogyasztók virtuális bevásárlókosarai: az egészségtudatos életmódot követők, a tökéletes nyári alakra vágyó fogyasztók és az ételintoleranciával küzdők egyaránt fűtik a keresletet az adalékanyagoktól és kezelőszerektől mentes, gluténmentes és csökkentett szénhidráttartalmú termékek iránt.

Elindult a nyári szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés

A korábbi évekhez hasonlóan idén is megkezdődött a nyári szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés, melyre július 1. és augusztus 20. között kerül sor. Az ellenőrzéseket a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal és a kormányhivatalok szakemberei végzik. A nyári időjárási viszonyokra tekintettel valamennyi ellenőrzés alkalmával fokozott figyelmet fordítanak a hűtési lánc fenntartásának és dokumentálásának vizsgálatára.

Lehetőségek a paradicsomhajtatásban

Nagy sikerrel rendezte meg a FruitVeB Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács az első Magyar Paradicsom Napját Mórahalmon. Több mint 200 érdeklődő kísérte figyelemmel a paradicsomhajtatókat érintő témákról szóló előadásokat, kereste fel a 33 kiállítót, és a rendezvény kiváló alkalom volt a szakmai kapcsolatok ápolására, a tapasztalatok megosztására, véleménycserére is.

Lőrinc már felejtős: elindult a dinnyeszezon

Dinnye szezonnyitó sajtótájékoztatót tartott Medgyesegyházán a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, és a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete. Az idei szezon bíztatónak ígérkezik, és mint kiderült, már a Lőrinc napot is elfelejthetjük, hiszen a klímaváltozás, és az újabb fajták hatására jóval tovább lesz jó minőségű hazai dinnye.

Újabb belgiumi csokoládégyárban észleltek szalmonellafertőzést okozó baktériumot

Egy újabb belga csokoládégyár üzemében azonosították azt a bélfertőzést okozó baktériumot, amely néhány hónappal korábban az olasz Ferrero csokoládégyár belgiumi telephelyén okozott szalmonellafertőzést, és ezzel több mint 300 megbetegedést Európa szerte - írta a The BrusselsTimes hírportál csütörtökön.

Indul a hazai dinnyeszezon a diszkontláncoknál

Megkezdődik a magyar dinnyék árusítása a Lidl és az Aldi üzleteiben - tájékoztatták a diszkontláncok az MTI-t. A Lidl Magyarország azt közölte, hogy raktárai szerdától kizárólag magyar beszállítóktól érkező magyar görögdinnyét vesznek át. Az Aldi Magyarország július 1-jétől csak magyar termelőktől érkező dinnyét vesz át biatorbágyi raktárában