Back to top

Miért vásárolunk pálinkát?

Magyarország éghajlati és természeti adottságainak köszönhetően különösen alkalmas a gyümölcstermesztésre. A Kárpát-medencében termett gyümölcsök magas beltartalmi értékekkel rendelkeznek, így kiemelten alkalmasak jó minőségű termékek előállítására, beleértve a pálinkát is.

A pálinkával kapcsolatos tudományos ismereteken belül mások mellett a pálinkaelőállítás fejlesztéseiről, újkori történelméről, fogyasztói és vásárlói magatartásról, a globális kihívásokról is szó volt a Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem (MATE) gondozásában megtartott Pálinkakonferencián.

Jó tudni, kinek kínáljuk a pálinkát

Miért vásárolunk pálinkát? Miért nem pálinkát vásárolunk? 30 évvel ezelőtt egy amerikai kutató megalkotta a szándékolt cselekvése elméletét, ami a vásárló magatartásának megértésében az egyik legsikeresebb modell, összefüggésrendszer. Ezt az elmúlt évtizedekben többezer termék vásárlási magatartásának megértésére használták világszerte, a pálinka eddig nem szerepelt a vizsgált termékek között – vetette fel "A pálinkavásárlói magatartás" című előadásában dr. Temesi Ágoston egyetemi docens.

A pálinka nagy utat járt be - illusztráció
A pálinka nagy utat járt be - illusztráció
Fotó: hungarikum.hu

A pálinka vásárlása nagyobb élmény, mint más termék vásárlása? A magyar vásárlót barárai/ismerősei támogatják abban, hogy pálinkát vásároljon? A pálinkavásárlást az élvezet keresése motiválja? Akadályozza a pálinkavásárlást időigényessége, esetleg nehezebb elérhetősége? A pálinka ára meghatározó akadályozó szempont? A pálinka hungarikum jellege hozzájárul a vásárlási hajlandósághoz? Az involváltabb fogyasztók nyitottabbak a pálinkavásárlásra? – sorolta kérdéseit dr. Temesi Ágoston.

Miközben a pálinkavásárláskor jellegzetes, nem elhanyagolható különbségek vannak a női és férfi fogyasztók között, az életkor is eléggé meghatározó. A férfiak jobban kedvelik a hagyományos ízeket, inkább tartják férfias italnak, nem utasítják el a reggeli pálinkával történő „napkezdést”. A nők szerint nem igazán aperitif ital a pálinka, nyitottabbak az új ízek iránt, viszont a vegyesé és a törkölypálinkákat jobban elutasítják.

A pálinkavásárlást meghatározó preferenciarendszer differenciált, az ajándékba, ünnepi alkalomra, otthoni fogyasztásra és baráti eseményre szánt pálinka kiválasztásának szempontrendszerébe más és más prioritások figyelhetők meg.

Az egyetemi docens szerint azoknak, akik a pálinka elfogadtatásáért és sikeréért dolgoznak, megéri a feltett kérdéseket átgondolni és pontos válaszokat találni rá, és nem csak a saját tapasztalataikra támaszkodni. Mint mondta, a MATE kutatása több mint 800 válaszadó visszajelzései alapján összefüggéseket feltárva ad válaszokat. Az elemzés során nemcsak az átlagfogyasztót, hanem egy-egy fogyasztói réteget külön vizsgáltak, ami lehetővé tette, hogy az eredmények nemcsak általános válaszokkal szolgálnak, hanem vásárlói csoportok magatartását külön teszik értelmezhetővé.

Milyen problémákkal szembesülnek a pálinkakészítők?

A pálinkával kapcsolatos negatív sztereotípiák egyre inkább eltűnőben vannak. A pálinka ma már  értékes magyar termék. Tehát a kommersz ital helyett egyre inkább olyan italként tekintenek rá, amely tradicionális jellege mellett egyedi értékek hordozója. Mégsem könnyű a vásárlókat megszólítani.

„Számos esetben a meghatározott célközönség nem ismeri a kategóriát sem, amihez a termékünk tartozik” – vetette fel dr. Temesi Ágoston. Ebben az esetben a kategóriát kell bemutatni a kommunikációban és keresletet kell teremteni rá. Mint mondta,

a pálinka széleskörű megismertetése nem sokban különbözik a borétól. A márka bevésése a cél,

vagyis, hogy a márka kommunikációjával el kell jutni a márka felismerésén keresztül addig, hogy a fogyasztó emlékezzen a márkára. „Ha a fogyasztó felismeri és emlékszik is a márkánkra, még nem biztos, hogy kedvező kép is él benne a termékről” – fűzte hozzá.

Vadkörte pálinka - Illusztráció
Vadkörte pálinka - Illusztráció

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

"Lenn az alföld tengersík vidékin"

Magyarország egyik legszélsőségesebb éghajlati adottságokkal rendelkező térségében gazdálkodik a Nagykunsági Erdészeti és Faipari Zrt. A Jász-Nagykun-Szolnok és Pest megye déli részét magába foglaló működési területén az erdőgazdálkodási, faipari és vadgazdálkodási feladatok mellett nagy hangsúlyt helyez a közjóléti tevékenységre.

Csak erős idegzetűeknek: illegális élelmiszer-előállítón ütöttek rajta

Pest megyei illegális élelmiszer-előállítón ütöttek rajta 2022 novemberében a rendőrséggel együttműködve a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) ellenőrei. A helyszínen bejelentés nélkül, jogsértően számos állatfajt tartottak, az állategészségügyi és járványvédelmi követelményeket sem teljesítve.

Idén is várja az érdeklődőket a mézeskalács-kiállítás Vácrátóton

Idén is látogatható Vácrátóton az ország egyik legrégebbi mézeskalács kiállítása, amelyet a plébánián lehet megtekinteni - tájékoztatta Spiegelhalter László polgármester az MTI-t.

Félmilliárd forintnyi áfacsalás zöldséggel és gyümölccsel

Félmilliárd forintnyi áfát csalt el egy zöldség- és gyümölcskereskedelemmel foglalkozó bűnszervezet, tizenkilenc gyanúsítottal szemben költségvetési csalás miatt nyomoz a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) - közölte a hatóság szerdán a Facebook-oldalán.

Áremelkedések miatt nőtt a mezőgazdasági kibocsátási érték

A mezőgazdaság teljes kibocsátási értéke megközelítette a 4 ezer milliárd forintot az idei évben, ami 15 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A növekedéshez az árak 42 százalékos emelkedése járult hozzá, míg a teljes termelési volumen 19 százalékkal, ezen belül a növénytermesztésé 28, az állattenyésztésé 6,1 százalékkal csökkent, a szolgáltatásoké 1,0 százalékkal nőtt - közölte szerdán első becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Azerbajdzsán a harmadik legnagyobb mogyoró exportőr a világon

2022-ben összesen 67 ezer tonna mogyorót takarítottak be Azerbajdzsánban. Ezzel az ország a globális piacokon a harmadik legnagyobb mogyoróexportőr – mondta Szurhaj Novruzov a mezőgazdasági minisztérium tisztviselője.

Egy meglepő összetevő, hogy a sült zöldségek tökéletesek legyenek

A kiegyensúlyozott étrend fenntartása érdekében az étkezéseknek sovány fehérjéket, teljes kiőrlésű szénhidrátokat és zöldségeket kell tartalmazniuk. Nem újdonság, hogy a zöldségek az egészséges táplálkozás létfontosságú részét képezik.

A támogatások nem húzzák ki a gödörből a zöldségtermesztőket

Egyre nagyobb a boltok polcain a rivalizálás a hazai és a külföldi fagyasztott, illetve konzerv zöldség-gyümölcstermékek között. Hogyan tudják ezek a hazai termék felvenni a versenyt a külföldivel, és miként reagálnak minderre a fogyasztók? Erről a kérdéskörről, továbbá a magyar zöldségtermesztés aktuális helyzetéről és jövőjéről beszélt Sebesta Péter, a Magyar Hűtő- és Konzervipari Szövetség elnöke az MMG Direkt legutóbbi adásában.

Reziliencia az agráriumban - Ki marad a végén?

A generációváltás új szabályozása és az agrárium válságállósága volt a két kiemelt témája a negyedik alkalommal megrendezett Agribusiness Konferenciának december 6-án. Az ország legnagyobb agráriummal és agrárgazdasággal foglalkozó egyetemközi diákszervezete a szaktárca, valamint a banki és a termelő szektor jelentős képviselőit hívta meg a tanácskozásra.

Biztonságos törődés: Mire figyeljünk élelmiszer-adományozáskor?

Advent időszakában sokan adományozással segítik szebbé tenni nehezebb sorsú embertársaik számára az ünnepeket. Az élelmiszer-adományozás az egyik legkézenfekvőbb és legjobb megoldás, azonban ennek is megvannak a szabályai.