Back to top

Öt étel, mely fáradtságot és stresszes állapotot okoz

A tudatosan táplálkozók folyamatosan azon gondolkodnak, hogy milyen ételeket fogyasszanak - hogyan hat az egészségre és a környezetre -, de ritkán gondolnak arra, hogy milyen hatással van az agyra, a hangulatra és az energiaszintre az elfogyasztott étel. Pedig a bélrendszer és az agy állandó kétirányú kommunikációban áll egymással, és az egyik egészsége közvetlenül befolyásolja a másik egészségét.

Pontosabban, ha a bélben gyulladás van jelen, kevesebb energia áll az agy és a test rendelkezésére. Ennek az az oka, hogy az alacsony fokú gyulladás kikapcsol egy anyagcsere-kapcsolót az energiatermelő kémiai útvonalban.

Az eredmény nemcsak kevesebb energia, hanem az agyszövetet károsító szabad gyökök növekedése is.

Annak megismerése, hogy mely élelmiszerek járulnak hozzá a bélrendszer és az agy krónikus gyulladásához, fontos lépés a hangulat és az energiaszint kezeléséhez.

Szorongást és fáradtságot okozó élelmiszerek

Feldolgozott élelmiszerek

A feldolgozott élelmiszerek, például a pékáruk és az üdítők, tele vannak finomított és hozzáadott cukrokkal - gyakran magas fruktóz tartalmú kukoricaszirup formájában -, így túl sok glükózzal árasztják el az agyat. Ez a "cukoráradat" gyulladáshoz vezethet az agyban, és végül depresszióhoz és fáradtsághoz. Ahelyett, hogy feldolgozott élelmiszereket vásárolnánk, a tápanyagokban gazdag teljes értékű élelmiszerekhez, például friss zöldségekhez és tiszta fehérjékhez, például a marhahúshoz és vadon élő vagy fenntartható módon fogott halakhoz nyúljunk.

Magolajok

Az élelmiszeriparban olcsó, nagymértékben feldolgozott olajok kifejlesztése történik, amelyeket bőséges termények melléktermékéből hoznak létre. Ezek közé tartoznak a kukorica-, szőlőmag-, szója- napraforgó- és pálmaolajok.

A feldolgozás révén ezek az olajok magas gyulladáskeltő omega-6 zsírsavtartalommal rendelkeznek, és nélkülözik a gyulladáscsökkentő omega-3 zsírsavakat, amelyek elősegítik az agy egészségét.

Tanulmányok kimutatták, hogy azoknál az embereknél, akik magas omega-6 zsírsavtartalmú ételeket fogyasztanak, nagyobb a depresszió kockázata, mint azoknál, akik magas omega-3 zsírsavtartalmú ételeket fogyasztanak.

Hozzáadott és finomított cukrok

Míg a cukrot a süteményekben, desszertekben vagy a dobozos gabonapelyhekben vélhetnénk felfedezni, meglepő élelmiszerekben, például ketchupban, salátaöntetekben és sós ételekben, például sült krumpliban is megtalálható. A hozzáadott és finomított cukrok súlyosbítják a gyulladást, és a szervezetet a szükségesnél több cukorral terhelik, ami fokozott szorongást és instabil hangulatszintet okozhat.

Mivel a cukornak függőséget okozó hatása van, minél kevesebbet eszünk belőle idővel, annál kevésbé fogjuk megkívánni.

A cukorfüggőség csökkentése érdekében vásároljunk olyan teljes értékű élelmiszereket, amelyek nem tartalmaznak hozzáadott cukrot.

Sült ételek

Egy 2016-os tanulmány 715 gyári munkást vizsgált, mely során mérték a depressziójuk, a rugalmasságukat és ezzel együtt az elfogyasztott sült ételek szintjét. A kutatók azt találták, hogy azoknál, akik több sült ételt fogyasztottak, nagyobb valószínűséggel alakult ki depresszió az életük során. A sült ételek valószínűleg azért vannak negatív hatással a hangulatra, mert általában egészségtelen zsírokban sütik őket. Az utóbbi években a zsírról alkotott vélemény a táplálkozással kapcsolatban megváltozott. Most már a táplálkozási szakemberek különbséget tesznek a "rossz zsírok" (pl. margarin, hidrogénezett olajok) között, amelyekről köztudott, hogy szív- és érrendszeri betegségeket és más egészségügyi problémákat okoznak, és a "jó zsírok" (pl. avokádó, olívaolaj) között, amelyek hozzájárulhatnak a jó közérzethez.

Mesterséges édesítőszerek

A cukorpótlók egyre gyakrabban fordulnak elő olyan élelmiszerekben, amelyekről azt állítják, hogy "egészségesek", mivel csökkentett kalóriatartalommal rendelkeznek. Ez azért riasztó, mert a tudomány szerint sok mesterséges édesítőszer hozzájárulhat a depresszióhoz.

Egy tanulmány kimutatta, hogy azok az emberek, akik mesterséges édesítőszereket fogyasztanak, (főként diétás italok fogyasztására vonatkozott a felmérés), depressziósabbak, mint azok, akik nem fogyasztanak ilyet.

Valamint, több tanulmány is kimutatta, hogy a mesterséges édesítőszerek mérgezőek lehetnek az agyra, megváltoztatva a hangulatot szabályozó neurotranszmitterek koncentrációját.

Íme azok az ételek, vitaminok és tápanyagok, amelyeket érdemes fogyasztanunk az agyunk és a testünk egészsége érdekében:

  • Probiotikumok: joghurt aktív kultúrákkal, tempeh, miso, savanyú káposzta, kefir, kimchi, kombucha és bizonyos sajtok.
  • Prebiotikumok: bab, zab, banán, bogyós gyümölcsök, fokhagyma, hagyma, pitypang, spárga, articsóka és póréhagyma.
  • Alacsony GI-értékű szénhidrátok: barna rizs, quinoa, acélból készült zabpehely és chia magok.
  • Közepes GI-vel rendelkező élelmiszerek, mértékkel: méz, narancslé és teljes kiőrlésű kenyér.
  • Egészséges zsírok: egyszeresen telítetlen zsírok, mint az olívaolaj, diófélék, dióvajak és avokádó.
  • Omega-3 zsírsavak: halak, különösen az olyan zsíros halak, mint a lazac, makréla, tonhal, hering és szardínia.
  • Vitaminok: B9, B12, B1, B6, A és C
  • Ásványi anyagok és mikrotápanyagok: vas, magnézium, kálium, cink és szelén.
  • Fűszerek: sáfrány és kurkuma
  • Gyógynövények: oregánó, levendula, golgotavirág és kamilla.

Ne feledjük, hogy az étrend megváltoztatása önmagában nem segít a depresszió és a szorongás teljes megelőzésében vagy gyógyításában. Az étkezési szokások megváltoztatása azonban olyan pozitív hatásokat eredményezhet, amelyek hatására energikusnak és felfrissültnek érezhetjük magunkat.

Forrás: 
cnbc.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Mauna Manufaktúra: a hegy csendje

A megfelelő lábbeli nemcsak kényelmes, de kellően tart is, ami különösen fontos, ha megrögzött természetjárók vagyunk. Jóravaló bakancs hiányában már egy rövid barangolás is kész rémálommá válhat. A Dunakanyar ölelésében fekvő Nagymaroson, a Mauna Manufaktúra műhelyboltjában megbízható minőségű, kézzel készített bakancsok várják a természet kedvelőit Mosonyi Annamária és csapata jóvoltából.

Mi a legegészségesebb módja a tojásfogyasztásnak?

Az, hogy mit együnk reggelire sokunk egyik dilemmája lehet. Elvégre ez a "nap legfontosabb étkezése", ezért mindig szeretnénk megbizonyosodni arról, hogy a reggelt egészséges ételekkel kezdjük, hogy a szervezetünknek megfelelő táplálékot tudjunk biztosítani. Ráadásul a kiegyensúlyozott, tápláló étkezés energiát ad, fokozza az agyműködést, és erősíti az immunrendszert.

Háromszáz kaptár elpusztítását rendelték el a hatóságok

Az ausztráliai Új-Dél-Wales területén három különböző birtokon találtak a varroa atkával fertőzött méhcsaládokat, mely korábban nem volt jelen a kontinensen. A hatóságok a védő- és megfigyelési zónák kijelölése mellett 300 kaptár elpusztítását rendelték el.

„Sült galamb” magyar fejlesztésű gasztroélmény

Szuvidált galambhús nagy mennyiségben és állandó minőségben: különleges termékkel találkozhatnak a magyar fogyasztók, és számos külföldi piacon is elérhető lehet a nemzetközi termékdíjjal elismert magyar fejlesztés. A gasztronómiai különlegesség ötletgazdáival, Nagy Maricával és Barabás Jánossal Halmos B. Ágnes beszélgetett, a Kistermelők Lapja főszerkesztője.

A hobbiállat-tartókat is megviseli az árak növekedése

Egy állatjóléti alapítvány szerint egyre több ember szorul támogatásra, hogy tápot vehessen a kutyájának/macskájának, és egyre több házikedvenc kerül menhelyre a növekvő költségek miatt.

Békés megyei kistermelő tevékenységét függesztette fel a Nébih

Egy Békés megyei kistermelő állattartó telepén és élelmiszer-előállító egységében tartott ellenőrzést június közepén a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). A sertésállomány állategészségügyi státusza ismeretlennek bizonyult, míg az egységben súlyos higiéniai problémákat, jelöletlen, nem nyomonkövethető termékeket találtak az ellenőrök.

Tűzvészek pusztítják Tunézia gabonatermést - a gazdák inkább idő előtt kezdik az aratást

Idő előtt kezdték meg az aratást a gazdák Tunéziában, mivel az extrém hőség országszerte gabonatüzekkel fenyeget. Inkább kevesebb és rosszabb minőségű terményt takarítanak be, mintsem elvesszen mindenük.

Amikor a kekszbúza méhek és lepkék között növekszik

Nemcsak a kekszbúza minőségének és termelési arányának erősítése, hanem a méh- és lepkepopuláció növelése is a célja a Mondelez International fenntartható búzatermesztési programjának.

Kiből lehet sajtbíra?

Sem a dohányosok, sem pedig a rendszeres ivók nem alkalmasak a sajtok bírálatára, mivel ízlesésük és szaglásuk nagy valószínűséggel nem tökéletes. Ez a két legfontosabb képesség a feladat ellátásához, de a június végén avatott 37 új magyar sajtbíra többsége agrár-, illetve élelmiszeripari végzettségű – mondta el Hegedűs Imre, a Magyar Sajtkészítők Egyesületének elnöke.

A színes gyümölcsök és zöldségek fogyasztása segíthet csökkenteni a depressziót és a szorongást

A gyümölcsöknek és zöldségeknek határtalan egészségügyi előnyi vannak. Ezek a tápláló élelmiszerek alacsony zsír- és sótartalmúak, ugyanakkor tele vannak növényi rostokkal, amelyek megakadályozzák a székrekedést, és segítik a víz és a tápanyagok felszívódását az ételből.