Back to top

A kivi fogyasztás elképesztő hatásai

A kivi egy nagyon népszerű gyümölcs, mely rendszeresen helyet kap a reggeli vagy az ebédlőasztalon. Akár a zabpehely tetejére szeletelve, akár kanállal fogyasztva, egy kedvelt egészséges gyümölcs, amely merész és édes ízéről ismert. Mivel tele van élelmi rostokkal, antioxidánsokkal, C-vitaminnal és számos más vitaminnal, számos módon támogatja az egészséget.

Bizonyított például, hogy a C-vitaminban gazdag gyümölcsök és zöldségek fogyasztása segíthet a vitalitás javításában. Ami a kivi fogyasztását illeti, egy 2020-as tanulmány szerint napi két gyümölcs fogyasztása javította a vitalitás érzését az alacsony C-vitamin-szinttel rendelkező felnőtteknél.

Ne feledjük, hogy ezeknek a gyümölcsöknek két fajtája van.

Ha felszeleteljük a sárga kivit, amelynek héja sima és szőrtelen, egy napsütötte színű, édes ízű gyümölcshúsra bukkanunk. Egy adag 100 kalóriát, 261 milligramm C-vitamint és 510 milligramm káliumot tartalmaz. Másrészt, ha felvágunk egy élénkzöld belsejű, bolyhos héjú kivit, akkor egy klasszikus zöld gyümölcsöt látunk, édes, mégis finoman savanykás ízzel. A Zespri Kiwifruit felhívja a figyelmet arra, hogy a zöld kivi kalóriatartalma alacsonyabb (90 kalória adagonként), káliumtartalma magasabb (462 milligramm), C-vitamin tartalma pedig alacsonyabb (137 milligramm).

Védelmet nyújthat a szembetegségek ellen

A rendszeres szemvizsgálatokon túl, amelyek a szem egészségét támogatják, fontos, hogy megvédjük a szemünket a betegségekkel szemben. Az Észak-Dakotai Állami Egyetem két professzora, Dr. Sherri Nordstrom Stastny és Julie Garden-Robinson kifejtik: "Az Egyesült Államokban közel 2 millió ember szenved a makula degenerációhoz, a retina romlásához kapcsolódó látásvesztésben, amely gyakran az életkorral jár együtt."

Mivel a kivi magas karotinoid-, antioxidáns- és vitamintartalommal rendelkezik, a fogyasztása támogathatja a szem általános egészségét, és védelmet nyújthat a szemmel kapcsolatos betegségekkel szemben.

Különösen a karotinoid, a lutein és a zeaxantin tartalma miatt, melyekből a retina központja, a makula is áll. Ezenkívül a kivi nagy mennyiségű rezet is tartalmaz. A Healthline szerint az idegrendszer (amelybe az optikai idegrendszer is beletartozik) megfelelő működéséhez rézre van szükség. A kivi fogyasztása megelőzheti a makula degenerációt a retina újjáépítésével, mivel egy adag (128 gramm) kivi 220 mikrogrammot tartalmaz ezekből a karotinoidokból és a napi ajánlott rézmennyiség 20%-át.

Támogatja az immunrendszert

A kivi egyik szuperereje, hogy tele van C-vitaminnal, amely fontos az immunitás szempontjából, és számos módon támogatja általános egészségünket. "Minél többet tanulmányozzuk a C-vitamint, annál jobban megértjük, hogy milyen sokrétűen védi az egészségünket a szemünktől kezdve az immunitáson át, a hosszabb életig" - magyarázza Dr. Mark Moyad.

Valamint a bőr néhány gyakori öregedési jelével, például a ráncok ellen is felveheti a harcot.

Dr. Moyad azt javasolja, hogy naponta legfeljebb 2000 milligramm C-vitamint fogyasszunk, de vegyük figyelembe, hogy a napi beviteli mennyiség 500 milligramm. Ha naponta két kivit elfogyasztunk, akkor a napi C-vitamin-bevitelünk 100%-át fedezni tudjuk. Az aranysárga kivi rajongói a napi érték 290%-át, míg két édes-fanyar zöld kivi elfogyasztása a napi érték 150%-át tartalmazza. Emellett a magas antioxidáns tartalom is a kivi szupererősségei közé tartozik. Az antioxidánsok létfontosságúak az általános jólét szempontjából, mivel felveszik a harcot a szabad gyökökkel, segítenek megelőzni az oxidatív stressz okozta károkat, és csökkentik a gyulladást a szervezetben - ami végső soron megelőzheti a betegségeket.

Támogatja az emésztőrendszert

Az egészséges emésztőrendszerhez szükségesek az élelmi rostok, mivel támogatják az ideális testsúlyt, növelik az élettartamot, és elősegítik az egészséges bélrendszert.

A kivi egy aktinidin nevű enzimet tartalmaz, mely a kutatások szerint az emésztési folyamatok támogatásában játszik fontos szerepet.

Pontosabban, a kiviben található aktinidin elősegíti az emésztést a gyomor-bélrendszerben és a vékonybélben. Ez azért van, mert a kivi (különösen a zöld fajtája) képes befolyásolni azt, ahogyan a szervezetünk megemészti az ételek fehérjéit. A kutatók által felsorolt ilyen fehérjeforrások közé tartozik a hal, a tojás, a gabonafehérjék, a tej, a hüvelyesek és a hús.

Egy 2018-as tanulmány szerint a bolyhos (vagy sima, szőrtelen) kivi héj elfogyasztása 50%-kal növelheti a rosttartalmat, 34%-kal az E-vitamin mennyiségét, és 32%-kal magasabb folsavtartalmat kínál, mintha csak a lédús húst fogyasztanánk.

Javulhat a szív egészsége

Az élelmi rostok nem csak a bélrendszer egészségét támogatják és szabályozzák, hanem a rostok csökkenthetik a szívvel kapcsolatos betegségek kialakulásának esélyét is. Ugyanis a rostok segítenek csökkenteni a "rossz koleszterin", más néven alacsony sűrűségű lipoprotein koleszterin szintjét.

Ez viszont csökkenti az általános koleszterinszintet is, emiatt a kiviben található magas rosttartalom számos egészségügyi előnnyel jár.

Egy vizsgálat adatai szerint a kivi képes csökkenteni a vérnyomást. A vizsgálat során a közepesen emelkedett vérnyomásértékekkel rendelkező résztvevőket (férfiakat és nőket) arra kérték, hogy nyolc héten keresztül naponta háromszor egyenek kivit, míg a kontrollcsoport napi egy almát evett. A 8 hét elteltével a kivit fogyasztó résztvevők alacsonyabb szisztolés és diasztolés vérnyomást mutattak a kontrollcsoporthoz képest. A WebMD rámutat, hogy a magas rost- és C-vitamin-tartalom kombinációja lehet az egyik magyarázat arra, hogy a kivi miért ösztönzi az egészséges vérnyomásszintet. Azt is fontos megjegyezni, hogy a kivi csökkenti a szívbetegségek és a stroke esélyét.

Javíthatja az alvás minőségét

A minőségi alvás alapvető fontosságú az általános egészség szempontjából. De néha a megterhelő időbeosztás, a késő esti összejövetelek vagy az alvásproblémák miatt nehéz lehet minőségi alvást biztosítani. Valójában az amerikai felnőttek 35,2%-a számolt be a Betegségellenőrzési és Megelőzési Központnak arról, hogy alvásideje kevesebb, mint 7 óra. Ezt szem előtt tartva érthető, hogy sok felnőtt miért keresi a természetes alvást elősegítő segédeszközöket. Bár nincs varázspirula a jó éjszakai pihenéshez, a kutatások azt mutatják, hogy a kivi elég közel jár hozzá.

Egy 1990-es tanulmány szerint a kivi elősegíti a jó minőségű alvást és befolyásolja az alvás időtartamát.

A vizsgálat során a kutatók arra kérték a résztvevőket, hogy négy héten keresztül legalább egy órával lefekvés előtt egyenek két kivit. A lefekvés előtti kivi fogyasztás nemcsak az alvás általános minőségét javította, hanem a résztvevők arról is beszámoltak, hogy gyorsabban elaludtak és többet aludtak. Valójában a teljes alvási idejük 13%-kal javult, míg az alvás hatékonysága (nem ébredtek fel az éjszaka folyamán) 5%-kal javult.

A kivi alvást elősegítő hatásának magyarázata a gyümölcsben található magas C-vitamin-tartalom, a karotinoidok és a szerotonin lehet. Bár még több kutatásra van szükség ahhoz, hogy teljesen megértsük a kivi alvásban játszott szerepét, nyugodtan el lehet majszolni ezt a színes nassolnivalót, hogy elkerüljük az alvászavarokat.

Forrás: 
healthdigest.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A szabadföldi paradicsom

A paradicsom egyike azon zöldségféléinknek, amelyet az egész tenyészidő alatt sok betegség és kártevő veszélyeztet. Palántanevelés idején a palántadőlés, szabadföldön pedig a különböző baktériumok, a paradicsomvész, az alternáriás és a szeptóriás levélfoltosságok, a vírusok és nem utolsósorban a levéltetvek, a burgonyabogár és a zöld vándorpoloska károsításától kell megóvnunk.

A COVID-hoz hasonló, potenciálisan veszélyes vírust azonosítottak

Oroszországi kis patkósdenevérekből mutatták ki azt a vírust, mely igen hasonló a SARS-CoV-2-höz. Elképzelhető, hogy ez a vírus is képes embereket megfertőzni, és úgy tűnik, az eddigi vakcinák sem nyújtanak védelmet velük szemben.

Hogyan változott a táplálékpiramis az idők során?

Valószínűleg már mindenki számára ismert a táplálkozási piramis fogalma, vagy legalábbis láttunk már élelmiszer-piramist, ami beégett az elménkbe. Nagy valószínűséggel ezt úgy képzeljük el, mint azt az élelmiszer-piramist, amelyet az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma (USDA) 1992-ben hivatalosan elfogadott.

A hőség káros hatásai a kertben

Korábbi cikkünkben a nyári időjárás egyik időnként káros összetevőjéről, a bőséges fényellátásról volt szó. Most elsősorban a nyár közepére jellemző magas hőmérséklet, majd az augusztus második felétől egyre nagyobb valószínűséggel bekövetkező reggeli lehűlésekkel foglalkozunk.

Szárazságtűrő növények a mediterrániumból

Korábbi cikkünkben a vízpartokon, vízközelben élő gyógynövényeket vettük sorra, ám szárazságtűrőből sokkal több van. Ezekkel a fajokkal egy kevésbé intenzíven gondozott, öntözés nélküli kert is benépesíthető, ráadásul díszítőértékük mellett gyógyhatással is rendelkeznek, némelyek pedig fűszerként is hasznosíthatók a konyhában.

Ezt eddig nem tudtuk a háziméh bélflórájáról

Egy új tanulmány rámutat arra, hogy a háziméh mikrobiomja összetettebb, mint ahogy eddig gondoltuk.

Rákkutatásban működik együtt az Állatorvostudományi Egyetem és a Rákvakcina BVM Kft.

Daganatos megbetegedések kezelésére fejlesztett magyar immunterápiás módszerről és lehetséges állatgyógyászati alkalmazásáról írt alá fejlesztési együttműködési megállapodást az Állatorvostudományi Egyetem a Rákvakcina BVM Kft.-vel.

A kökényszilva titkai

A Prunus nemzetség tagjait sokféleképp hasznosítjuk, de nehéz eligazodni köztük, mert a fajokon belül is nagy a változatosság. A kökényszilva is lehet kék vagy sárga, gömbölyded vagy tojás alakú, és így tovább. Termesztett és tájfajtákat ismerünk belőle szerte Európában.

Sok haláleset elkerülhető lenne

Egy új tanulmány szerint évente több millió ember haláláért lehet felelős a túl kevés gyümölcs- és zöldségfogyasztás. A kutatók szerint hétből egy szív- és érrendszeri betegségben elhunyt ember halálát a túl kevés gyümölcsfogyasztás okozza, míg tizenkettőből egy ember a túl kevés zöldségfogyasztása miatt hal meg idő előtt.

Áfonyafarm a napelem alatt

Az USA legészakibb tagállamában, Maine területén termő vadáfonyát nem lehet magról vetni, az alacsonyra növő bokrok különleges ápolást igényelnek, az apró, édes bogyókat pedig csak a környéken értékesíthetik, mert túl sérülékenyek ahhoz, hogy a hosszú szállítást kibírják.