0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Növénykínzás 2: Nem tárgyak, élőlények!

Vásárlásaink során tapasztalunk jót és rosszat is. Élőlénynek tekintik a cserepes növényt, vagy puszta árucikként? Sorsára hagyják a polcra helyezés után, mint egy zacskó lisztet, vagy gondoskodnak az igényeiről? Erről kérdeztük az áruházláncokat.

Biztosan egyetértünk abban, hogy mivel a növények élőlények, egyebek mellett táplálékra van szükségük az életben maradáshoz. Néha azonban a kereskedelemben mintha elfeledkeznének erről, és mindössze a várható bevételt szem előtt tartva tárgyként tekintenének rájuk. Írtunk már a növénykínzás változatos műfajáról: kaktuszra ragasztott művirágról, festékkel bemázolt pozsgásról. De említhetnénk a karácsony táján felbukkanó terméket, személyes antipátiánk sorában az aranyérmet megszerző, viaszba burkolt, így víz felvételére képtelen virághagymát. A fent említett módszerek elszenvedői szerencsés fordulatra számíthatnak, ha új gazdájuk a vásárlás után megszabadítja mindattól, amit a kereskedelemben rájuk kényszerítettek.  [[{„fid”:”108256″,”view_mode”:”wysiwyg”,”fields”:{„format”:”wysiwyg”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Kiszáradt közegben, elsárgulva, akciózásra várva”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_source[und][0][value]”:”Olvasónk”},”type”:”media”,”field_deltas”:{„1”:{„format”:”wysiwyg”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Kiszáradt közegben, elsárgulva, akciózásra várva”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_source[und][0][value]”:”Olvasónk”}},”attributes”:{„alt”:”Kiszáradt közegben, elsárgulva, akciózásra várva”,”title”:”Kiszáradt közegben, elsárgulva, akciózásra várva”,”class”:”media-element file-wysiwyg image–left image–third”,”data-delta”:”1″}}]]

És mi a helyzet a legalapvetőbb  művelettel, a locsolással? Talán egyre ritkábban, de még mindig találkozunk áruházakban a látvánnyal: a cserepes növényeket kihelyezik a polcra, és onnantól senki nem törődik a gondozásukkal.  

Az ilyen példányok legtöbb esetben hosszas agónia után elpusztulnak, a szerencsésebbek esetleg még megérik a leárazást, hogy valaki hazavigye és megpróbáljon ezeknek még egy esélyt adni.

Kíváncsiak lettünk, milyen protokoll szerint gondozzák a bolthálózatok az eladásra kínált virágokat, egyáltalán létezik-e bármilyen előírás. Számos áruházláncnak elküldtük írásban a kérdésünket, több helyről kaptunk választ. Örömmel tapasztaltuk, hogy a legtöbb cég nem élettelen terméknek tekinti a náluk kapható növényeket.

„A cserepes és vágott virágok prezentációjához egy olyan bútort választottunk, ami lehetővé teszi a növények szakszerű ápolását is” – írta a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője, Maczelka Márk. „Minden polcon található egy filcből készült betét és erre kerülnek a cserepes növények. Ezt a betétet – más néven szivatószőnyeget – kell nedvesen tartani és a növények onnan tudják felszívni a vizet. Belső működési szabályzatunk előírja, hogy a boltlátogatások során az ellenőrzést végző kollégák úgynevezett „ujjpróba” módszerével ellenőrizzék a filcek nedvességtartalmát.”

A Praktikernél nincs központi vállalati útmutatás, náluk áruházi szinten szabályozzák a kérdést. Minden egységben megvan az erre kijelölt munkatárs, számukra a mindennapos feladatok közé tartozik a növények ápolása, tájékoztatott az áruházlánc képviseletében Boka András.

A locsolást mára már felváltotta egy öntözőrendszer, de ha több vízre van szüksége valamelyik növénynek, akkor azt kannából pótolják.

A barkácsáruház kert osztályainak kollégái napi szinten felügyelik a növényeket és gondoskodnak róluk, minden reggel ezzel kezdik a munkájukat: kiválogatják a virágokat, megtisztítják az elszáradt levelektől és virágoktól.

Az IKEA áruházakba hetente kettő alkalommal érkezik új zöldnövény-szállítmány. Kiss Enikő válaszából az is kiderül, a céljuk az, hogy a két szállítás közötti időszakban minimálisra csökkenjen az áruházi készlet, ezt figyelembe veszik a tervezésnél. A növények fűtött kamionban érkeznek áruházaikba. Saját rutinjunk alapján a beszállítás előtti napon történik a növények locsolása, tehát hetente kettő alkalommal a készleten lévők is kapnak vizet.

„Kínálatunkban vannak olyan növények is, amelyeknek az áruházi környezet kihívást jelent, de szakértő kollégáink mindent megtesznek annak érdekében, hogy a lehető legjobb állapotban tartsák őket. Emellett pedig folyamatosan keressük a lehetőségeket, hogy a készleten lévő növényeket a lehető legjobb körülmények között tartsuk áruházainkban.”

Felelős vállalatként a Lidl Magyarország különösen nagy hangsúlyt fektet működésének minél nagyobb mértékű fenntarthatóságára, valamint a természetes erőforrások megkímélésére és megőrzésére, foglalta össze a sajtóosztályuk. Az áruházlánc virág- és növénykínálatának esetében is e szemlélet mentén jár el, állásfoglalásban rögzíti azokat a szigorú követelményeket, melyek kiterjednek a mezőgazdasági földekről a boltokba való szállításig tartó folyamat összes szakaszára.

Az áruházakban a frissességért felelős kolléga feladatkörébe tartozik a növényekről való gondoskodás.

Oktatási anyagban rögzítették azok az intézkedéseket, amelyek a virágok és növények gondozására vonatkozik. Így például az is, hogy mikor kell a növényeket öntözni, és ezt az információt az ártáblán is rögzítik.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu