Back to top

Hét egyszerű lépés a tudatos étkezés felé

Változtassuk meg életmódunkat anélkül, hogy ténylegesen diétáznánk. Lehet, hogy nehéz elhinni, de már pár apró változtatással tehetünk az egészségünkért és elindulhatunk a tudatos táplálkozás felé vezető úton.

Valóban egy olyan egyszerű életmódbeli változtatásról van szó, mint amilyennek hangzik, egyszerűen csak arra kell törekednünk, hogy az étkezést tudatosan, azaz a telefon vagy a környezetünket zavaró tényezők nélkül végezzük. Különböző tanulmányok szerint, ha követjük az alábbi lépéseket, a tudatos étkezés segíti a fogyást és fokozza az emésztést, emellett gazdagítja az általános étkezési élményt is.

Tracey Strudwick, a Nuffield Health táplálkozási terapeutája szerint hétféleképpen indíthatjuk el a tudatos evés felé vezető utat – melyek egyszerűbbek, mint gondolnánk.

Üljünk le enni

Ez egyértelműnek tűnhet, de az elviteles étkezési kultúra térhódítása gyakran azt eredményezi, hogy a reggeli ingázás közben mindössze egy szendvicset majszolunk, így hát nulla pontot kapunk a tudatos étkezésért.

„Fordítsunk figyelmet és ételre, és adjuk meg a módját az evés élményének”

–javasolja Strudwick.

Szánjunk időt rá

Egy 7000 fős felmérés szerint egy átlagos brit dolgozó mindössze 27 percet szán az ebédszünetre, ami nem sok jót jelent a nyugodt, tudatos étkezés szempontjából. Ez azt jelent, hogy mindössze 27 perc elteltével annyira elfoglaltak lesznek, hogy a rövid időn belül megvásárolt étellel az asztalukhoz rohannak, és alig van idejük azon gondolkodni, hogy mit ebédeljenek, nemhogy megrágni és megízlelni az ételt… A tudatos étkezés egyik lényeges pontja, hogy lehetőleg lassan együnk, mivel így az agyunk felismeri, mikor vagyunk jóllakva, és megakadályozhatjuk, hogy túlegyük magunkat.

Elektronikus eszközök mellőzése

Igen, még a telefonokat is célszerű figyelmen kívül hagyni étkezés közben. A mai okostelefon-megszállott társadalomban ritkán töltünk 10 percnél hosszabb időt anélkül, hogy a képernyőnk ne lenne mellettünk.

A telefonok nyomkodása étkezés közben tévútra terelheti az elménket, ami megnehezíti, hogy kizárólag az ételre koncentráljunk.

Gondoljunk úgy a telefonunkra, mint egy digitális nyúlüregre, amely messze vezet mindattól, amit az étkezés jelent.

Tegyük le a villát két falat között

Ezt könnyebb alkalmazni, ha másokkal együtt vacsorázunk, mert nagy a valószínűsége, hogy beszélgetni fogunk majd evés közben. „Várjuk meg, amíg lenyeljük a falatot, mielőtt egy másikért nyúlnánk” – mondja Strudwick.

Együnk csendben

Ha egyedül vacsorázunk, ne nyúljunk azonnal a tévé távirányítója felé, hogy társaságunk legyen. Hasznos lehet, ha időnként csendben étkezünk, mivel ez arra ösztönöz, hogy elgondolkodjunk azon, hogy mit és hogyan eszünk, ami a tudatos étkezés lényege.

Ismerjük fel a különbséget éhség és éhség között

Ha érzelmi evők vagyunk, túlságosan könnyen összetéveszthetjük az unalmat, a stresszt és a kimerültséget az éhséggel.

Létfontosságú felismerni, hogy mikor vagyunk valójában éhesek, és mikor gyökerezik valamilyen pszichés ok az étkezésünk kiváltó okaként.

„Ha a kiváltó okok nem az éhséggel kapcsolatosak, keressünk olyan alternatívákat az étkezés helyet, amelyek segíthetnek kielégíteni az érzelmi szükségleteinket az adott időszakban” – tanácsolja Strudwick, aki azt javasolja, hogy foglaljuk le magunkat más, számunkra kellemes tevékenységekkel, például sétáljunk, sportoljunk vagy olvassunk egy könyvet.

Kérdezzük meg magunktól, hogy megfelelő ételt fogyasztunk-e

Ha egyszerűen végig gondoljuk, hogyan fog hasznunkra válni az adott étel, amit választottunk ebédre vagy vacsorára, az hasznos lépés lehet a tudatos étkezéshez. Strudwick azt javasolja, hogy gondosan fontoljuk meg, melyek azok az ételek, amelyeknek az elfogyasztása pozitív hatással van a szervezetünkre. Kérdezzük meg magunktól: „A kiválasztott ételek tele vannak olyan tápanyagokkal, amelyek feltöltenek minket energiával? Olyan ételek ezek, amelyek órákig és nem csak percekig laktatnak?”

Forrás: 
independent.co.uk

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Miért vásárolunk pálinkát?

Magyarország éghajlati és természeti adottságainak köszönhetően különösen alkalmas a gyümölcstermesztésre. A Kárpát-medencében termett gyümölcsök magas beltartalmi értékekkel rendelkeznek, így kiemelten alkalmasak jó minőségű termékek előállítására, beleértve a pálinkát is.

Öt étel, mely fáradtságot és stresszes állapotot okoz

A tudatosan táplálkozók folyamatosan azon gondolkodnak, hogy milyen ételeket fogyasszanak - hogyan hat az egészségre és a környezetre -, de ritkán gondolnak arra, hogy milyen hatással van az agyra, a hangulatra és az energiaszintre az elfogyasztott étel. Pedig a bélrendszer és az agy állandó kétirányú kommunikációban áll egymással, és az egyik egészsége közvetlenül befolyásolja a másik egészségét.

Málna és különleges bogyósok

Hagyományos bogyósgyümölcseink mellett megjelennek hazánkban olyan fajok is, amelyek különleges igényeik miatt speciális felkészültséget vagy szerencsés termőhelyet igényelnek, esetleg eddig szinte ismeretlenek voltak.

Hússal vagy nélküle az élet?

Etika, ökológia, intolerancia? Sok oka van a hús vagy más állati termék, például a tej és a sajt elkerülésének. Az egészséget is gyakran említik motivációként – az egészséges vegán étrendről alkotott kép a lakosság egy részében megmaradt. Mások viszont az alultápláltságot a többnyire önkéntes lemondásban látják. És akkor az ökológiai lábnyomról nem is beszéltünk…

Majomhimlő: minden, amit az európai vírusról tudni lehet

Az először az Egyesült Királyságban és Portugáliában észlelt majomhimlőjárvány Spanyolországban is elterjedt, miután nyolc férfi az országban a vírusfertőzéssel összeegyeztethető tüneteket mutatott - derül ki a The Guardian cikkéből.

Fűszernövények: Réspiacból versenypiac

A mintegy nyolcvan éve levélzöldségek és fűszernövények termesztésére és forgalmazására szakosodott Steinki családi vállalkozást immár a negyedik generáció irányítja.

A Világbank 30 milliárd dollárt különít el az élelmiszerhiány megelőzésére

A Világbank a héten közölte, hogy 30 milliárd dollárt bocsát rendelkezésre az élelmezésbiztonsági válság megfékezésére, amelyet az Oroszország Ukrajna közötti háború veszélyeztet, és amely miatt a két ország gabonaexportjának nagy része leállt.

Miniuborka négy hektáron

A Bécs Donaustadt nevű városrészében található Gartenbau Flicker GmbH Ausztria legnagyobb mini­uborka-termesztője, összesen 42 ezer négyzetméter üvegházi felületen szednek miniuborkát, snack­uborkát és egyéb uborkakülönlegességeket.

Túlsúlyos Európa

Olaszország egyike azoknak az országoknak, amelyek híressé tették az egészséges és könnyű mediterrán étrendet. Egy nemrégiben készült tanulmány azonban kimutatta, hogy az olaszok fele elhízással vagy túlsúllyal küzd. Nem jobb a helyzet a többi mediterrán országban sem.

Laboratóriumi szalonna vöröshús-allergiára?

Gyógyhatású szalonna? Nem feltétlenül disznóság. Ugyanaz a laboratórium, ahol genetikailag módosított sertést állítottak elő emberi transzplantációra szánt szervekhez, váratlanul előlépett sertéstermék-szállítóvá olyanok számára, akik egy különleges, kullancs okozta vöröshús-allergiától szenvednek. Máris sok betegen tesztelték a laboratóriumban előállított exkluzív szalonnát.