Back to top

Élő állatokat 36°C feletti hőmérsékleten, víz nélkül szállítottak

Az Essere Animali olasz állatvédő szervezet nyomozói közúti ellenőrzéseket tartottak, amelyek során olyan, a napon parkoló teherautókat találtak, amelyekben disznók ziháltak, és kifulladtak. Az általuk rögzített drámainak nevezett jelenetek azonban nem minősülnek törvénysértésnek, köszönhetően „az állatok konkrét védelme szempontjából abszolút nem megfelelő uniós szabályozási rendszernek"

Fotó: Wikimedia Commons
Az Essere Animali szervezet az A1-es autópálya mentén, Lodi és Bologna között a júliusi hőhullám idején végzett megfigyelő tevékenységet, hogy dokumentálják az élelmiszertermelésre szállított állatok állapotát.

A szervezet nyomozói az élő állatok szállítására használt teherautókat figyelték, útközben feltartóztatták és követték azokat egészen a vágóhídra érkezésükig. A hőmérsékleteket olyan „hőlégfúvó” segítségével határozták meg, amellyel meg lehetett állapítani a pontos hőmérsékletet a kamionnak pontosan abban a rekeszében, amelyben állatok voltak.

„Dokumentáltunk olyan teherautókat, amelyek 36°-38°C külső hőmérsékletnél közlekedtek, és a vágóhídra érkezéskor kirakodás előtt 30 percre megálltak a napon.

Ezekben az esetekben ellenőrizni lehetett, hogy a sertések 40°C feletti belső hőmérséklet mellett kénytelenek voltak-e a teherautóban maradni.

Sajnos a jelenlegi szabályozás nem ír elő hőmérsékleti határértéket a járműben vagy azon kívül a legfeljebb 8 órás utazások esetén, csupán azt írják elő, hogy a szállítóeszköz képes legyen megvédeni az állatokat a „szélsőséges hőmérsékletektől”, és előírja, hogy ne szállítsák őket olyan körülmények között, amelyek „felesleges sérülésnek vagy szenvedésnek” teszik ki őket. Az objektív referenciaparaméterek hiánya hatalmas, szabályozatlan szürke zónát hoz létre, amely nem segíti elő a megfelelő beavatkozást, ha az állatok jólétét nem tartják tiszteletben.” - állítja az Essere Animali elnöke, Simone Montuschi.

Az állatok szállítás közbeni védelméről szóló 1/2005/EK rendelet nem korlátozza a legfeljebb 8 órát (vagy mentesség esetén 12 órát) tartó utakat sem a jármű belsejében, vagy azon kívül mért hőmérséklet, vagy a vízhez való hozzáférés lehetősége tekintetében; a rendelkezések csak a 8-12 óránál hosszabb utakra vonatkoznak. Utóbbi esetben előírják, hogy a szállítóeszköz szellőzőrendszereit úgy kell megtervezni, megépíteni és karbantartani, hogy az utazás bármely pillanatában, függetlenül attól, hogy a szállítóeszköz áll vagy úton van, 5°C és 30°C közötti hőmérsékletet tudjanak a járműben tartani, a külső hőmérséklettől függően +/- 5°C tűréshatárral.

Fotó: Wikimedia Commons

Az olasz egészségügyi minisztérium június elején a közlekedésrendészetnek, valamint a tehergépjármű-vezetők és állatorvosok szakmai szövetségeinek előírta, hogy ha a levegő hőmérséklete az utazás előtt vagy alatt eléri a 30 fokot, élő állatokat nem szabad szállítani. Az Essere Animali nyomozói által dokumentált valóság azonban az, hogy ezek a rendelkezések a gyakorlatban nem hatékonyak, és az állatok szállítása terén sürgősen nagyobb jogszabályi védelemre van szükség.

„Amikor a külső hőmérséklet eléri vagy meghaladja a 30°C-ot és mi megengedjük a több órás állatszállítást, a teherautók belsejében lévő sertések a zsúfoltság és a keletkező testhő miatt 40°C körüli hőmérsékletet kénytelenek elviselni.

A tudományos szakirodalom szerint a kifejlett sertéseknél a termoneutrális zóna - vagyis az a hőmérsékleti tartomány, amelyen belül az állat képes fenntartani normális testhőmérsékletét - körülbelül 8°C és 25°C között van. A magas hőmérsékletű napokon szállított állatok ezért stressznek és szenvedésnek voltak kitéve"

- tette hozzá Simone Montuschi.

Fotó: Wikimedia Commons

Az Essere Animali úgy véli, hogy mielőbb új európai törvényekre van szükség az állatok jobb védelme érdekében, mivel a jelenlegiek túl általánosak, és nem veszik figyelembe a különböző fajspecifikus követelményeket, és súlyos hiányosságuk, hogy nem szabályozzák a legfeljebb 8 órás állatszállításokat.

.Az Európai Bizottság a Termőföldtől az asztalig stratégián keresztül azt a célt tűzte ki maga elé, hogy 2023 őszéig elvégzi az állatjóllétre vonatkozó jogszabályok teljes felülvizsgálatát, ideértve az élelmiszer céljára nevelt állatok szállítását és levágását is.

A No Animal Left Behind kampányon keresztül, amelyet az Eurogroup for Animals koordinál és több tucat civil szervezet támogat Európa-szerte, az Essere Animali az élő állatok nagy távolságokra (8 óránál hosszabb) szállításának betiltását kéri. Továbbá kérik az 5°C és 25°C közötti elfogadható külső hőmérsékleti tartomány bevezetését, amelyen kívül minden szállítás tilos. Végül világosan meg kell határozni az alapvető paramétereket, például az állatok szállítására való alkalmasság faj- és kategória-specifikus feltételeit, valamint a vízbevezetés helyének és módjának rendelkezésre állását.

„Az élő állatok szállításának engedélyezése akkor, ha a mért külső hőmérséklet 30°C vagy magasabb, és nem biztosítják a vízhez való hozzáférést, egyenértékű az állatok jólétének nem garantálásával. Nyilvánvaló, hogy a jelenlegi európai állatvédelmi törvények hiányosak és nem megfelelőek, ezért arra kérjük az Európai Uniót és az olasz kormányt, hogy az új jogszabályjavaslatot igazítsák a jelenlegi tudományos és etológiai ismeretekhez!"

- összegzi Simone Montuschi.

Fotó: Wikimedia Commons

„Az Essere Animali által dokumentált szállítási körülmények nyugtalanítóak, és olyan valóságot hoznak napvilágra, amelyet Olaszországban teljesen figyelmen kívül hagynak.

Egy ország, amely nem véletlenül nem volt azon tizenhárom tagállam között, amely a Mezőgazdasági Tanácsban július 18-án a közlekedési szabályozás ambiciózus felülvizsgálata mellett foglalt állást.

Elfogadhatatlan Patuanelli miniszter fülsiketítő hallgatása egy olyan fontos kérdésről, mint az állatjólét. Olaszország ismét teljes közömbösséget tanúsít e kérdés iránt, és éppen ellenkezőleg, feltétlen támogatja a mindenáron nyereségen alapuló élelmiszer-rendszert, valamint az intenzív és ipari gazdálkodási gyakorlatot, amely nemcsak áruként kizsákmányolja a többi érző lényt, hanem elpusztítják az erdőket, szennyezik a talajt és a vizet, növelik az üvegházhatású gázok kibocsátását, és csődbe mennek a kistermelők. Ez egy fenntarthatatlan modell az egész bolygó számára, ezért sürgősen meg kell fordítani az irányt anélkül, hogy több értékes időt veszítenénk.” - foglalt állást a kérdésben Eleonora Evi európai parlamenti képviselő, az állatok szállítás közbeni védelmével foglalkozó vizsgálóbizottság (ANIT) tagja

 

Hazánkban a Nébih 2022. július 1-jétől „további utasításig” megtiltotta a hosszú távú állatszállítást, valamint korlátozásokat és állatjóléti ajánlásokat tett közzé a hőségben való állatszállításokhoz.

Forrás: 
Eurogroups for Animals

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A COVID-hoz hasonló, potenciálisan veszélyes vírust azonosítottak

Oroszországi kis patkósdenevérekből mutatták ki azt a vírust, mely igen hasonló a SARS-CoV-2-höz. Elképzelhető, hogy ez a vírus is képes embereket megfertőzni, és úgy tűnik, az eddigi vakcinák sem nyújtanak védelmet velük szemben.

Húsmarhát csak szeretetből nevelnek az emberek

Taskó József, a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei agrárkamara elnöke jóformán a semmiből – újrakezdési, baráti, banki hitelekből, integrátori inputanyagkölcsönökből –, lépésről lépésre építette fel a családi vállalkozását. A hasznot mindig visszaforgatták, és egy-egy nehezebb időszak után – mert ilyenek is akadtak – mindig képesek voltak újrakezdeni az építkezést.

Ezt eddig nem tudtuk a háziméh bélflórájáról

Egy új tanulmány rámutat arra, hogy a háziméh mikrobiomja összetettebb, mint ahogy eddig gondoltuk.

Rákkutatásban működik együtt az Állatorvostudományi Egyetem és a Rákvakcina BVM Kft.

Daganatos megbetegedések kezelésére fejlesztett magyar immunterápiás módszerről és lehetséges állatgyógyászati alkalmazásáról írt alá fejlesztési együttműködési megállapodást az Állatorvostudományi Egyetem a Rákvakcina BVM Kft.-vel.

A gazdák végzik a legjelentősebb közszolgáltatást a környezet védelmében

Tánczos Barna, a román kormány környezetvédelmi vízügyi és erdészeti minisztere szerint a gazdák végzik a legjelentősebb közszolgáltatást a környezet védelmében.

A megbecsült agrárium képes a minőségi termékek előállítására

A magyar agrártársadalom képes hagyományos értékei megtartása mellett, a kormány támogatását élvezve, az új idők kihívásaival szembenézve, megfelelő mennyiségű, minőségű és biztonságos élelmiszerrel ellátni a lakosságot – fogalmazott Farkas Sándor a Magyar Közgazdasági Társaság 60. közgazdász vándorgyűlésén, Szegeden.

Újdonság a baromfialmok piacán

A Veiola vállalat új baromfialmot vezet be a piacra. Az innovatív Agribed termékben papíripari hulladékot hasznosítanak újra csirkék és pulykák almozására. Az eddig hasznosítatlan melléktermék átalakításával készített alom amellett, hogy elősegíti a mezőgazdaság beilleszkedését a körforgásos gazdaságba, még költségmegtakarítást is eredményezhet.

Évszázados hagyománya van az ipari baromfifeldolgozásnak

Száz éve kezdődött a városban az iparszerű baromfifeldolgozás. A kerek évforduló kapcsán az elmúlt évtizedekre, a ma már a Hungerit Zrt. által működtetett üzem sikereire és eredményeire tekintettek vissza. A cég jövője kapcsán Volosinovszki János, a Hungerit Zrt. vezérigazgatója kiemelte, a következő évek korszakalkotóak lesznek a vállalkozás életében.

Hány évig élnek a macskák és mit tegyünk, hogy hosszú élettartamuk legyen?

Általában egy macska tizenéves koráig élhet, de néhány közülük megéri a húszas éveit is sőt…Valójában a legidősebb macskaként ismert Creme Puff 38 évesen halt meg.

Miért nem kapnak agykárosodást a bálnák a mély vízben?

A bálnák agyában található speciális erek megvédhetik őket az úszás által okozott impulzusoktól, amelyek károsítanák az agyat - derült ki az UBC új kutatásából.