0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 29.

A vasúti szállítás jelenthet mentőövet a hazai gabonapiac számára

A Hungrail Magyar Vasút budapesti konferencia egyik szekcióján az ukrán gabona hatékonyabb továbbításának feltételeit és kihívásait ismertették. Az október 4-ei rendezvényen Záhonyt kiemelt stratégiai fontosságú átkelőnek aposztrofálták az átmenő gabonaszállítmányok miatt, azonban a számos technológiai és logisztikai nehézség nehezíti az áru gördülékeny áramlását.

Senki sem gondolta volna még tavaly, hogy a záhonyi vasúti határátkelőhely mostanra stratégiai pont lehet a nyugatra menő ukrán gabonaszállítmányok terén, és egyik napról a másikra több százezer tonnás áruforgalom jelentkezik az magyar–ukrán határnál. Az árualap exportjának gördülékeny működése már csak amiatt is kulcsfontosságú Európa élelmiszer-alapanyag és takarmány ellátása szempontjából, mert az idei aszály számos országban jelentősen csökkentette a gabona-betakarítás mennyiségét.

Ennek köszönhetően megnövekedett az importéhség, azaz a szolidaritás mellett a gazdasági igények is felerősödtek Európa irányából az ukrán gabonára.

A konferencián Feldman Zsolt mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkár ismertette, a két háborúban álló ország nagyságrendileg évente mintegy 50-50 millió tonna gabonával és olajos növénnyel jelenik meg átlagosan a világpiacon – ez a világpiaci volumennek megközelítőleg a 13 százaléka. Ez a mennyiség a háború kitörésének következtében nem tudott eljutni a fekete-tengeri és az azovi-tengeri kikötőkön keresztül Közel-Keletre, Észak-Afrikába, Európába. A tavalyi termésből mintegy 20 millió tonna gabona ragadt Ukrajnában, az ukrán mezőgazdasági miniszter brüsszeli látogatása során arról számolt be, hogy a tengeri útvonalon csak 1,5 millió tonna gabona jutott át – mondta az államtitkár. Ennek kapcsán kiemelt jelentőségűnek nevezte a Szolidaritási Folyósokra vonatkozó uniós akciótervet. Ez a meglévő logisztikai infrastruktúra és felszerelések lehető legjobb kihasználására, a kapacitások lehetőség szerinti bővítése, valamint a kereskedelem folytonosságát biztosító útvonalak számának növelésére vonatkozik. A nagyobb mennyiségű gabonaszállítmányok további mozgatására azonban szárazföldi logisztikai útvonalak kiépítése, illetve korszerűsítése jelent megoldást, ennek érdekében a kormány a záhonyi térség vasúti infrastruktúrájának fejlesztésére 12,4 milliárd forintos forrásról rendelkezett.       

Az államtitkár kifejtette, az aszály miatt az eddig megszokott nettó exportőri pozíciónk kukorica vonatkozásában nettó importőrivé változott. A felmérések szerint augusztus elején a hazai mezőgazdasági területek 80 százaléka (kb. 4 millió hektár) súlyos vagy kritikus mértékű aszálykárt szenvedett el. Az évente átlagosan 5-6 millió tonna gabonakivitelünkkel szemben – ezen belül 3-4 millió tonna a kukorica exportunk –, ebben az évben az eddig 40 százalékos kukorica-betakarítás fényében, várhatóan 3 millió tonnának felel majd meg az idei teljes kukoricatermés, ez a korábbi években 7-9 millió tonnának felelt meg. Vagyis a hazai takarmányipar, állattenyésztés, valamint az ipari felhasználás óhatatlanul alapanyagot igényel – összegezte Feldman Zsolt.  

Jelenleg is mintegy 25 millió tonna kukorica betakarítása zajlik Ukrajnában, amelyből várhatóan Záhonyon keresztül is érkezik majd újabb jelentős mennyiség.

Az eddigi tendencia azt mutatta, hogy havonta 120 ezer tonna gabona érkezett eddig a határra, szeptemberben ez a mennyiség elérte a 179 ezer tonnát, ám a felmérések szerint a havi 200 ezer tonna elérése lehet képes kielégíteni a piacot. Ez a mennyiség az előző évekhez képest komoly kihívást okozott a logisztika megszervezésében. Nincs elegendő tehervagon, mozdonyvezető, átrakodó-kapacitás és a raktárakat is gabonatárolóvá kellett átalakítani. Jelenleg 2100 vasúti kocsi jár a vonalon, ebből csak 600 a gabonaszállító vagon. Nem elhanyagolható körülmény az sem, hogy Európától eltérően Ukrajna orosz mintára szélesebb nyomtávú vasúti kocsikat használ, amely korábban a teherforgalmat visszavető körülményként jelentkezett. Feltételezések szerint Záhonynak 2-4 millió tonna forgalmi többletet kell kezelniük éves szinten.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu