Back to top

A vörösbor már nem kedvencük a franciáknak - egyre kevesebbet isznak belőle

A bor a francia kulturális örökség egyik alappillére. Viszont a trendek változnak, most Franciaországban sokkal kevesebb bort isznak, mint egy évtizeddel ezelőtt. A gallok egyik szimbóluma, a vörösbor, de ez iránt csökkent az érdeklődés a legnagyobb mértékben.

Az Amerikai Borszakértők Szövetsége (AAWE) rámutatott, hogy Franciaországban az elmúlt 50 évben a borfogyasztás mennyisége a felére csökkent, amelyet a Kantar kutatócég elemzői  adatokkal támasztottak alá.

Az 1950-es években Franciaországban még az iskolásoknak is felszolgáltak bort a menzákon. Az interneten viszont manapság a Santé sobriété, azaz egészség józanság szlogen kering.

Bár Franciaország a világ harmadik legnagyobb bortermelője, a franciák évről évre egyre kevesebb bort isznak. Ez a tendencia különösen az ország fiatalabb generációjában figyelhető meg.

A Kantar-jelentés szerint a 18-35 évesek borfogyasztása az elmúlt tíz évben (2011 óta) hét százalékkal csökkent, míg a szélesebb - 50 év alatti - fogyasztói populációt figyelembe véve, hat százalékkal.

A vörösbortermelőknek különösen nagy gondot okoz a bor értékesítése a hazai piacon. A Kantar elemzése szerint a vörösborfogyasztás az elmúlt évtizedben 32 százalékkal csökkent Franciaországban.

A jelentés szerzői hozzáteszik, hogy a francia nyugdíjasok és idősek körében egészen más a helyzet. A vizsgált időszak alatt a borfogyasztás enyhén csökkent, csak egy százalékkal ebben a korosztályban. Itt még mindig nagyon erős a hagyománya annak, hogy különböző alkalmakra, beleértve a kevésbé kötelező alkalmakat is, bort isznak.

A jelentés szerzői azzal indokolják a fiatal franciák visszahúzódását a bortól, hogy őseikkel ellentétben ők a bort különlegesebb alkalmak kísérőjeként kezelik. A bort leginkább akkor isznak, amikor a barátaikkal  étteremben vannak.

Az azonban bizonyos, hogy az idők során a bor elvesztette a mindennapi otthoni vacsorák kísérőjének státuszát.

Feltételezhető, hogy a kormány 2019-es társadalmi kampánya, amely napi legfeljebb két pohár bor fogyasztására szólít fel, és nem minden nap, szintén nem elhanyagolható hatással volt az alacsonyabb fogyasztásra. Emellett sok az egyedülálló szülő, és ez a helyzet gyakorlatilag kiszorítja a borivás lehetőségét otthon, különösen egyedül.

Mindazonáltal  a franciák nem teljesen fordultak el a borfogyasztástól, a Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet (OIV) friss jelentése szerint

ugyanis egy átlagos francia évente 47 liter bort iszik. Csak a portugálok isznak többet.

A Kantar adatai szerint azonban a kedvelt borok "színprofilja" jelentősen megváltozott. A vörösborok helyett a franciák egyre inkább a fehér, a rozé és a pezsgő felé fordulnak. Ez elsősorban az étrendjük megváltozásának köszönhető.

Sok francia áttért a vegetariánizmusra és a vegánságra. A könnyedebb, kevésbé tanninos borok általában jobban illenek a húsmentes ételekhez.

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a franciák általában kevesebb alkoholt fogyasztanak. A bort az alacsony alkoholtartalmú italokkal helyettesítik a mindennapokban. Ez egy olyan tendencia, amely az elmúlt néhány évben egyre nagyobb lendületet vett Európában és világszerte.

A Kantar Group adatelemző és márkatanácsadó cég, amelynek székhelye Londonban található. 1992-ben alapították, és 100 országban körülbelül 30 000 alkalmazottja van, akik különböző kutatási tudományterületeken dolgoznak, beleértve a közösségi média monitorozását, a reklámok hatékonyságát, a fogyasztói és vásárlói magatartást.

 

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu/rp.pl

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kevesebb műanyagba csomagolják a sonkákat is

Újabb 14 százalékkal csökkenti a csomagoláshoz felhasznált műanyag mennyiségét a Pick Szeged Zrt., január végétől a szeletelt Pick szalámik után már a Herz sonkák is kisebb tálcaméretben és megújult csomagolásban kerülnek a polcokra - tájékoztatta a Bonafarm csoporthoz tartozó élelmiszeripari cég szerdán az MTI-t.

Az élelmiszerár-stop kivezetését szorgalmazzák az ágazati szereplők

Az első élelmiszerár-stop egy éve, 2022. február 1-jén lépett életbe. Az ágazat meghatározó szereplői szerint a felborult európai uniós piaci környezetben az ársapkák kivezetése segítené a hazai agrárium, élelmiszeripar versenyképességének megőrzését, stabilizálva hazánk élelmiszer-önellátását. Ez a termelők, az élelmiszer-feldolgozók és a kereskedők közös érdeke.

Reménykeltő ősziek, romló piacok

Mi lesz most a gabonával? Erre felelj, de őszintén, jön a további biztatás, mert elhangzott a tv-ben, hogy a liszt ára 5 százalékkal fog csökkenni. Az mit jelent a búza esetében, és azt is jó lenne tudni, hogy mennyivel lesz olcsóbb a kenyér? Érdemes az egésznek utánaszámolni, mielőtt az ember bármit mondana, vagy olyan szaktekintélyt megkérdezni, akinek a szavára eddig minden körülmények között adhattunk.

A szőlő gombaölő szeres kezelése Magyarországon

Lassú, de fokozatos csökkenés jellemzi a szőlő növényvédőszer-piacát. A szőlő-növényvédelmi piac elméleti értéke is csökken, de kevésbé, mint a felhasznált termékek hektárszáma.

Továbbra sem optimisták a német kiskereskedők

A tavalyi visszaesés után az idén tovább csökkenhet reálértéken a kiskereskedelmi forgalom Németországban az ágazat vezető érdekképviseletének kedden közölt előrejelzése szerint.

Fókuszban a globális mezőgazdaság

A Nemzetközi Zöld Hét (Internationale Grüne Woche, IGW) az egyik legismertebb németországi rendezvény. Berlin már 1926 óta a helyszíne a világ egyik vezető nemzetközi élelmiszeripari, mezőgazdasági és kertészeti vásárának.

KITE Zrt.: a jubiláló integrátor

Ellentmondásos év, kirívó szélsőségekkel. Röviden így jellemezhető 2022, s ebbe ugyanúgy beletartozik az irtózatos pusztító aszály, mint a féktelen drágulás vagy a szomszédunkban zajló háború következményei. Vajon ebben a helyzetben miként tudott helytállni az idén 50 éves integrátor, tudott-e élni a piaci lehetőségekkel, mennyire volt képes a bajba jutott termelőkön különböző megoldásokkal segíteni?

Decemberben visszaesett, az egész évben csökkent a kiskereskedelmi forgalom Németországban

A jelentős mértékben megemelkedett árak miatt az év második felében csökkenésnek indult és decemberben már visszaesett a kiskereskedelmi forgalom Németországban. Az élelmiszerek forgalma rekordmértékben csökkent tavaly a szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis jelentése alapján.

Furmint Február Nagy Kóstoló a Hagyományok Házában

Csaknem száz termelő több mint kétszáz furmintját ízlelhetik meg a látogatók a 13. Furmint Február Nagy Kóstolón február 2-án Budapesten, a Hagyományok Házában.

Húsexportengedélyt kapott Magyarország a Fülöp-szigetekre

Hosszú évek kitartó munkájának eredményeként első alkalommal kaptak húsexportengedélyt magyar vállalatok a Fülöp-szigetek piacára - jelentette be Facebook-bejegyzésben a külgazdasági és külügyminiszter.