„Nem kis fába vágtuk a fejszénket” – mondta, hozzátéve, hogy a minőség szubjektívnek tartott kérdésében, megfelelően előkészített és komoly szakmai és szakmaközi egyeztetéseken kialakított objektív szempontok mentén igenis lehet utat mutatni a vásárlók számára.
amelyre bármely előállító pályázhat, aki a vonatkozó uniós rendelet alapján e körbe tartozik és rendelkezik FELIR azonosítóval. Mezőgazdasági termelők, kistermelők, élelmiszer előállítást, feldolgozást végző kis-, közepes- és nagyvállalkozások, valamint saját márkás termékeket forgalmazó élelmiszer-kereskedelmi vállalkozások jelentkezését várják. Nemcsak a termék kiváló minőségét kell igazolni a kiválasztás során, hanem az előállítóhelyet is auditálni fogják – ismertette Zsigó Róbert.
A második, „Arany fokozat” esetében további független, a termék élelmiszerbiztonságára, minőségére, kedveltségére vonatkozó vizsgálatok alapján nyílik lehetőség a legkiválóbb termékek külön jelölésére.
A szakemberek egy termékmustra során fogják összehasonlítani a széles vásárlói közönség számára elérhető készítményeket. Erre a fokozatra a legjobban szereplő termékekkel lehet majd pályázni.
A védjegyek használatára 3 évig lesznek jogosultak az előállítók.
Az első termékmustra várhatóan nyár végén lesz, az első minősített élelmiszereket várhatóan a szeptemberi OMÉK-on mutatják majd be a nagyközönségnek.
Az Agárminisztérium célja, hogy a magyar emberek olyan hazai előállítású élelmiszereket vásárolhassanak, melyen már az „Alapszint” KMÉ védjegy is garanciát nyújt a termék biztonságos és kiváló minőségére, a legjobbak pedig az „Arany fokozat” KMÉ révén emelkedhetnek ki a kínálatból.
A védjegyrendszer bevezetésében az élelmiszerlánc minden szereplője érintett, ráadásul minden szereplőnek érdeke is.
A termelők, feldolgozók oldaláról a magas színvonalú munkát ismerik el, és ösztönözni is szeretnék ezen szereplőket a minőség fejlesztésére, javítására, fenntartására.
A piaci ismertség növelésére is hatékony eszköz egy ilyen védjegy, a kereskedők pedig a védjegyes termékek listája alapján könnyebben kiválaszthatják partnereiket, és a forgalmazandó termékeket – vélekedett az államtitkár. A védjegy segíti az emberek tájékozódását is, építi a bizalmat, garantálja a magasabb minőséget.