Győző Gyula és felesége 35 éve kertészkedik. Kezdetben jövedelemkiegészítésként termesztettek kislégterű fóliasátraikban káposztaféléket, paprikát, valamint szabadföldi dinnyét Tiszaalpáron.
A rendszerváltás után visszakapott földeken aztán bővítették a kertészetet, a 90-es évek végétől pedig inkább a fűtött fóliás hajtatásban látták a jövőt. Jó szerencsével kibérelték a közeli kerekdombi strandfürdő termálkútját, és 2003-ban ott építettek új telepet. A fóliasátrakban a kínai kel után paprikát ültettek, közel 10 éve azonban megszüntették a berendezések kettős hasznosítását, és azóta az egész telepen kizárólag paprikát termesztenek. A felületet azonban megosztották, a fehér tölteni való paprika mellé fele arányban kaliforniai fajtákat is ültettek. Időközben kétszeresére bővítették a fóliatelepett.
Tavaly pedig birtokba vették a 2,1 hektáros nagy légterű fóliablokkot is, a hozzá tartozó 1000 négyzetméteres kiszolgálórésszel, irodával, amely a Győző házaspár három leánya és két veje fiatal gazda pályázaton elnyert támogatásával készült.
A beruházás révén a család 7 tagja együtt dolgozik a kertészetben.
A kertész sosem tartott az újításoktól, így a tésszel egyeztetve az idén újra váltottak, a korábban néhány sorban kipróbált Dulce Italiano típust ültették a fehér fajták helyett.
Biológiai növényvédelmet alkalmaznak, így semmi sem gátolja a rendszeres szedést.
A szedők hetenként érik körbe az állományt. Szedéskor a bogyók legföljebb 20 százalékban „kormosak”, így lesznek a legfinomabban, amikor a fogyasztók asztalára kerülnek.
A kettesével celofánzacslóba csomagolt paprikát a Zöldség Világ Kft.-hez szállítják az árut, ahonnak a Prémium Kert Kft. juttatja el a hazai áruházláncokba és hamarosan exportálnak is, főként német piacra.
A piros, hegyes, édes óriáspaprikák mind több vásárlót tetszését nyerik el. Sikerüket a jellegzetes megjelenésükön kívül, ropogós, vastag húsuknak, a kevés magnak, a kellemesen édes, egyes cseresznyeparadicsomokéval vetekedő 8-10-es Brix-értéküknek köszönhetik.
A Rijk Zwaan nemesítő és vetőmagforgalmazó cég külön márkát is felépített saját Dulce italiano fajtáinak. A termést Sweet Palermo® logóval ellátott csomagokban kínálják az áruházakban, és ezzel a névvel honlapot is üzemeltetnek, ahol bemutatják a termesztőket, ötleteket adnak a paprika felhasználásához.
(A termesztésről bővebben a Kertészet és Szőlészet 25. számban olvashatnak. A szerk.)