Az Innova Market piackutató cég által végzett felmérés alapján a fogyasztók harmada egészségesebbnek véli az alternatívákat és 27%-a fogyasztásuk révén fokozza étrendje változatosságát – írja a nak.hu. Miközben a fogyasztók egyre nyitottabbak az alternatívákra, jelentős elvárásokat is megfogalmaznak velük szemben. Egyik ilyen, hogy a hagyományos termékhez hasonló érzékszervi élményt nyújtsanak. Azonban fontos tény, hogy a növényi és az állati eredetű fehérjék alapvető különbségeket mutatnak. A tejfehérjék például savas közegben erős hálókat hoznak létre, így krémes állagot kialakítva, míg a növényi fehérjék erre nem képesek.
A sikeres termékfejlesztések jelentős előrelépéseket hoztak az alternatívák állagának javítása tekintetében, azonban a növényi fehérjék magas arányú alkalmazása nem várt tulajdonságokat eredményezhet, mint a szemcsézettség vagy a homokosság. A krémesség és a sima szájérzet fokozásában segíthet a zsírtartalom növelése, amely az egészségtudatos vásárlókat kizárja, vagy a hidrokolloidok és a keményítők adagolása, azonban így a nedvesség megtartásának csökkenése miatt az eltarthatósági idő lerövidül. Bizonyos növényi rostok, mint a cikóriagyökér segíthet a krémesebb szájérzet kialakításában.
A cukor mennyiségének csökkentésére ideális megoldás lehet a különböző édesítőszerek alkalmazása, mint a stevia vagy a cukoralkoholok.
Annak ellenére, hogy a tejipari alternatívák piaca megélénkült, a fogyasztói elvárásoknak való megfelelés komoly termékfejlesztési feladatokat ró az előállítókra.