Manapság már rendkívül sokféle adapter közül válogathatunk, viszont ezek idő előtt elkopnak és az üzembiztonságuk is leromlik, ha nem fordítunk megfelelő figyelmet a karbantartásukra.
Az adapterek legfőbb feladata a termény leválasztása a szárról. Figyelnünk kell rá, hogy a gumilapok, amik a kukoricacsövek kicsúszását megakadályozzák hiánytalanok és megfelelő állapotúak legyenek. A láncok állapotára is fontos ügyelni, hiszen ezek továbbítják a csöveket a csiga felé.
A törőlécek beállítása kiemelkedő szerepet játszik, hiszen ha túl tág a rés, akkor azon le tud jönni a vékonyabb kukoricacső, ha túl szűk, akkor pedig el fog akadni a szár. Ez felesleges terhelést és a csövek torlódását, idő előtti lemorzsolódását okozhatja.
Az újabb adapterek esetén a lehúzó hengerek aprítókésekkel vannak ellátva. Ezeknek a késeknek nem csak az élességük lényeges, hanem a távolságuk is.
A szárzúzó késeket, a kések perselyezését és a rögzítő csavarokat se felejtsük el ellenőrizni, hiszen a rossz munkát végző szárzúzó után a talajmunkák is sokkal nehezebbek lesznek. A nem megfelelően lezúzott kukoricaszár akár a kukoricabogár téli telelőhelyét is jelentheti, ami a későbbi években okoz majd gondokat.
Ügyeljen a szárzúzó állapotára, mert a kések az adapter leggyorsabban kopó részei, ha elkopnak, olyan tarlót hagynak az aratás után, ami a későbbi talajmunkák során, minimum a következő 2 munkafolyamatban (tárcsázás, szántás) problémát fog okozni, és a vetésre is kihathat. (1. ábra) Új kés (2. ábra) Ügyeljen a csonktaposó beállításra, ha az nem megfelelő vagy nincs csonktaposó, akkor tönkre mehet a gumi. (3. ábra) |
A törőegység hajtóműveket illetően a megfelelő mennyiségű és minőségű kenőolaj szerepe jelentős, illetve ezeket cserélni is szükséges bizonyos időnként. Ha folyás lenne, akkor a szivárgást mindenképp meg kell szüntetni. A törőegységeknek van egy nyomaték határoló kuplungja, aminek a feladata, hogy ha idegen anyag kerül az adapterbe, akkor lehatárolja a hajtóművet érő terhelést. Sokan elfelejtik, de rendkívül fontos, hogy ezt is zsírozni kell és rendszeresen megjáratni, azért hogy szükség esetén működjenek. Ha ezt nem tesszük meg, akkor merev hajtásként fog funkcionálni és nem látja el a feladatát. Ha idegen anyag (kő, fadarab stb.) bekerül, akkor a hajtóművet nincs, ami megvédje. Ez rendkívül jelentős összegű károkhoz vezethet.
Amennyiben van automata lánc kenőrendszer, azt ellenőrizzük. Ha nincs, akkor a kezelési útmutatónak megfelelően folyamatosan gondoskodni kell a kenésről. Ha a meghajtó láncok és lánckerek állapota már nem megfelelő, akkor cserélnünk kell ezeket.
A kombájnokat illetően a kezelési útmutatót mindenképp olvassuk át, hiszen tartalmaz minden szükséges beállítási információt kukorica betakarításhoz (kosárcsere, dobtakaró lemezek feltétele, rosták cseréje, fordulatszámok beállítása, szájhenger magasságának beállítása).
Ha ezt a lépést kihagyjuk, akkor a túlterhelt kések letörhetnek, ami balesetveszélyes lehet, illetve a kiegyensúlyozatlanság szétrázhatja a gépet. (x)
AGROTEC Magyarország Kft.
2900 Komárom, Puskás Tivadar utca 4/a
+36 34 568 520
www.agrotec.hu • info@agrotec.hu