0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Kampány a tojásért és a baromfihúsért

A Gastro Art Élménykonyha adott otthont annak a baromfi- és tojásfogyasztás-ösztönző kampány beharangozójának, amelyet az Agrárminisztérium az Agrármarketing Centrum és a Baromfi Termék Tanács november 2-ával közösen indított útjára. A kampány célja a magyar tojás, illetve a baromfihús sokféleségének ismertetése és népszerűsítése, hogy ezek a termékek minél többféleképpen kerüljenek asztalokra.

A hazai hústermelés több mint a felét a baromfiágazat adja. Ezt az igen jelentős mennyiséget közel 2600 baromfi tartó gazdaság állítja elő.

Magyarországon a baromfihús a legnépszerűbb fehérjeforrásnak tekinthető, a KSH adatai szerint a magyarok csaknem 35,5 kg baromfit fogyasztanak évente.

Emellett a külpiacon is jelentős szerepet játszik, az elmúlt években a magyar agrárium harmadik legfontosabb exportcikkévé lépett elő, mondta el az eseményen Nagy István agrárminiszter. Kiemelte a szektor támogatását, hiszen az Agrárminisztérium hosszú távú perspektívát lát az ágazatban, éppen ezért a Vidékfejlesztési Program pályázatain keresztül támogatottá vált a baromfitartó telepek korszerűsítése, valamint az állatjóléti színvonal fenntartása.

A tojás kapcsán kitért arra, hogy a lakosság körében folyamatosan növekszik a fogyasztása – míg 2015-ben az egy főre jutó mennyiség 133 darab volt, ez a szám 2018-ra 158 darabra emelkedett.

A dobozos és az ömlesztett tojás esetében a tárca olyan jogszabálytervezetet készített, mely kimondja, hogy a továbbiakban ezeken a termékeken ne csak az országkód magyarázata szerepeljen, hanem maga a származási ország megnevezése is jól láthatóan fel legyen tüntetve; hazai tojás esetében pedig a nemzeti zászlót is meg kell majd jeleníteni.

A jogszabálytervezet előzetes egyeztetése még folyamatban van, de várhatóan 2021 elején lép hatályba.

Az említett termékpályákra a madárinfluenza-járvány és a koronavírus-járvány is erősen rányomta bélyegét, gondoljunk csak a vendéglátó, közétkeztetési és idegenforgalmi ágazatok ideiglenes bezárására. A tárcavezető hozzátette, ettől függetlenül az ágazat képes volt a folyamatos élelmiszer-ellátásra, amihez jelentősen hozzájárult a kiskereskedelmi láncok baromfihús és tojás iránti megnövekedett igénye.

Végezetül elmondta, hogy a „Bárhol, bármikor, baromfi. Jól teszed, ha ezt eszed!” szlogennel fémjelzett fogyasztásösztönző kampány célja, hogy a hazai fogyasztók jó minőségű, kedvező áron elérhető, hazai tojást és baromfihúst vásároljanak, valamint ezen termékek széles felhasználási lehetőségeit is bemutassák a fogyasztóknak.

Csorbai Attila a Baromfi Termék Tanács elnök-igazgatója beszédében részletezte, hogy a különféle baromfihúsfélék fogyasztását elsősorban, 70-80 százalékban a csirkehús adja, de jelentős mennyiséget fogyasztunk pulykából és kacsahúsból (ezek a húsfélék kb. 3-3kg/év/fő), a Márton-nap közeledtével pedig a lúdhús iránti érdeklődés is rendszerint megnő hazánkban.

Kitért az étkezési tojástermelésre is, amely örvendetesen növekszik, köszönhetően annak, hogy napjainkban a fogyasztók az egészséges, jó minőségű terméket látják benne.

Az elnök-igazgató üdvözítőnek tartja a kampányt, hiszen az egyik legintegráltabb állati termékpályáról van szó, amelyik hazai keltetésű, termelésű és feldolgozású baromfit biztosít a hazai és az exportfogyasztók számára egyaránt.

Hozzátette, az itthon is egyre népszerűbb, Egyesült Államokból származó hálaadás, valamint a közeledő Márton-nap a pulyka-, illetve a víziszárnyas-fogyasztást rendszerint előrelendítik, ugyanakkor az elnök reméli, a kampány csak megerősíti ezt a trendet.

Csorbai Attila kitért arra is, hogy a pandémia, valamint a madárinfluenza-járvány hatására a baromfiágazat teljesítménye vélhetően romlani fog a későbbiekben. Megközelítőleg 10 százalék körüli mennyiségi csökkenés lesz várható a telepített állománylétszámban.

Az ágazat termelési értéke az elmúlt években az élőalapanyag tekintetében 250-300 milliárd forint körül mozgott, de a kalkulációk szerint ez az érték a jelen tendenciákat figyelembe véve a következő években a duplája is lehet. A Baromfi Termék Tanács adatai alapján az éves baromfihús-előállítás 600-700 ezer tonna volt tavaly, míg étkezési tojásból 1,3-1,4 milliárd állított elő a haza termelés.

Végezetül az elnök-igazgató árakra is kitért, mint mondta, a válság hatására gyakorlatilag túltermelés alakult ki az európai piacon, aminek következményeképpen nőttek a készletek, ugyanakkor csökkentek az átadói árak.

A kampányindító beszédek után a Gastro Art Élménykonyha pultja mögött Varjú Vilmos és Wolf András séfek várták az érdeklődőket különleges baromfiételek kóstolásával.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu