December 15-én az Európai Parlament jóváhagyta a Bizottság javaslatát, hogy 2021-et jelöljék ki a vasút európai évének, ami hozzájárul az EU erőfeszítéseihez, hogy népszerűsítse a környezetbarát közlekedési módokat és 2050-re elérje a klímasemlegesség érdekében kitűzött célokat.
A vasút nagyrészt villamosított, és ez az egyetlen olyan közlekedési mód, ami számottevően csökkentette a kibocsátásait 1990 óta. Emellett jelentős szerepet játszhat a fenntartható turizmusban is.
Fenntartható és biztonságos mobilitás, az alacsony esetszámnak köszönhetően a vasút a legbiztonságosabb szárazföldi közlekedési mód. Egymilliárd utas/kilométerre mindössze 0,1 a vasúti balesetek halálozási száma. szemben a buszbalesetekkel, ami 0,23, az autóbalesetekkel, ami 2,7 és a motorbalesetekkel, ami 38 volt 2011 és 2015 között.
A közúti szállítás a szárazföldi teherszállítás 75 százalékát adja. Jelentős részének a vasúti és belvízi utakra kellene áttérnie, hogy a fenntarthatóbb szállítási mód segítsen csökkenteni a kibocsátást az ágazatban. Ahhoz, hogy ezt elérjük jelentős beruházásokra és a transzeurópai közlekedési hálózat megvalósítására van szükség. A koronavírus okozta válság viszont rámutatott arra, hogy a vasút kivételes körülmények között is képes biztosítani az alapvető áruk, például élelmiszerek, gyógyszerek és üzemanyagok gyors szállítását.
A válság az ágazatot is komolyan érintette, az utasok száma jelentősen csökkent az utazást korlátozó intézkedések miatt. Ennek ellenére szerepe lesz abban, hogy a járványból való felépülés fenntarthatóbb legyen.
Miért lett 2021 a vasút európai éve? Amellett, hogy fel szeretnék hívni az utazók és a szállítmányozók figyelmét a vasútra, mint alternatívára, az EU vasúti politikája szempontjából is fontos időszak lesz, mivel ez az első olyan év, melyre egészében vonatkoznak a negyedik vasúti csomag szabályai.