0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

2021 a vasút európai éve, most először

Az EU 2021-et a vasút európai évének választotta, hogy ezzel is népszerűsítse a vonatozást, mint biztonságos és fenntartható közlekedési formát. A vasút nagyrészt villamosított, és ez az egyetlen olyan közlekedési mód, ami számottevően csökkentette a kibocsátásait 1990 óta. Emellett jelentős szerepet játszhat a fenntartható turizmusban is.

December 15-én az Európai Parlament jóváhagyta a Bizottság javaslatát, hogy 2021-et jelöljék ki a vasút európai évének, ami hozzájárul az EU erőfeszítéseihez, hogy népszerűsítse a környezetbarát közlekedési módokat és 2050-re elérje a klímasemlegesség érdekében kitűzött célokat. 

A közlekedés adja az EU üvegházhatású gáz kibocsátásának 25 százalékát.  A vasút azonban a kibocsátás mindössze 0,4 százalékáért felel az EU-ban.

A vasút nagyrészt villamosított, és ez az egyetlen olyan közlekedési mód, ami számottevően csökkentette a kibocsátásait 1990 óta. Emellett jelentős szerepet játszhat a fenntartható turizmusban is.

Fenntartható és biztonságos mobilitás, az alacsony esetszámnak köszönhetően a vasút a legbiztonságosabb szárazföldi közlekedési mód. Egymilliárd utas/kilométerre mindössze 0,1 a vasúti balesetek halálozási száma. szemben a buszbalesetekkel, ami 0,23, az autóbalesetekkel, ami 2,7 és a motorbalesetekkel, ami 38 volt 2011 és 2015 között.

Mindezek ellenére sajnos az utasok csupán 7 százaléka, míg az árucikkek 11 százaléka utazik vonattal. Ez azt mutatja, hogy az elavult infrastruktúra, az idejétmúlt üzleti modellek és a magas karbantartási költségek olyan akadályokat jelentenek, amelyeket le kell küzdeni ahhoz, hogy egységes európai vasút jöhessen létre.

A közúti szállítás a szárazföldi teherszállítás 75 százalékát adja. Jelentős részének a vasúti és belvízi utakra kellene áttérnie, hogy a fenntarthatóbb szállítási mód segítsen csökkenteni a kibocsátást az ágazatban. Ahhoz, hogy ezt elérjük jelentős beruházásokra és a transzeurópai közlekedési hálózat megvalósítására  van szükség. A koronavírus okozta válság viszont rámutatott arra, hogy a vasút kivételes körülmények között is képes biztosítani az alapvető áruk, például élelmiszerek, gyógyszerek és üzemanyagok gyors szállítását.

A válság az ágazatot is komolyan érintette, az utasok száma jelentősen csökkent az utazást korlátozó intézkedések miatt. Ennek ellenére szerepe lesz abban, hogy a járványból való felépülés fenntarthatóbb legyen.

Miért lett 2021 a vasút európai éve? Amellett, hogy fel szeretnék hívni az utazók és a szállítmányozók figyelmét a vasútra, mint alternatívára, az EU vasúti politikája szempontjából is fontos időszak lesz, mivel ez az első olyan év, melyre egészében vonatkoznak a negyedik vasúti csomag szabályai.

A jogalkotási csomag célja, hogy létrejöjjön egy teljesen integrált európai vasúti térség,
a fennálló intézményi, jogi és technikai akadályok megszüntetése és a gazdasági növekedés támogatása.
Forrás: magyarmezogazdasag.hu/europa.eu