Igazi házias ízek és roppanós állag
A magyarok hagyományosan sok savanyúságot, csalamádét, savanyított zöldséget fogyasztanak. A KSH legfrissebb adatai szerint Magyarországon az egy főre jutó éves tartósított zöldség fogyasztás 2020-ban 13,6 kilogramm volt. A fogyasztói igényeket azonban nem mindig könnyű kielégíteni, a piaci trendeket nem mindig lehet időben követni.
A Garzó Galatea és Gabriella által vezetett házias jellegű savanyúságok készítésével foglalkozó Vegi Pont Kft. stabilitásra és jelentős hatékonyságnövekedésre törekedett az elmúlt öt évben. A családi vállalkozás küldetésének tekinti, egy olyan tudatos közösség megszervezését, aminek tagjai tudatában vannak a helyi élelmiszerfogyasztás és az egyszerű technológiai megoldások fontosságával. Az így létrejött csoportok segítik a helyi termelőket és feldolgozókat.
Magától értetődő lépése volt ennek a törekvésnek, hogy egy szakértő csapattól kértek támogatást problémáik gyökerének feltárására és a szükséges változtatások megvalósítására.
A termelékenység okozta a legfőbb nehézséget
Amikor megoldást kerestem, észrevettem, hogy a termelésünk ingadozó, de ezt nem tudtuk pontosan kimutatni, és nem láttuk, hogy mikor vannak a termelési mélypontok. A legfőbb nehézség a termelékenység volt: hogyan tudunk egy olyan gyártási mechanizmust összerakni, ami nagyon hatékony, és amiben mindenki tudja a dolgát. „A gárda képes elvégezni a rájuk kiosztott feladatokat, de valamiért mégsem voltak hatékonyak. A rendezettség, a megfelelően kiosztott feladatok hiányoztak, ami hozzájárult az ingadozó termeléshez – elevenítette fel Garzó Galatea.
A probléma megoldására a tulajdonosok felvettek egy termelésirányítót/üzemvezetőt, aki átlátja és koordinálni tudja a feladatokat. Nála pedig statisztikákat vezettek be. „Azóta látjuk, hogy melyek azok a napok, amikor jobban termeltünk, és melyek azok, amikor kevésbé. Látjuk, milyen oka lehet annak, ha termelési visszaesés volt, és így megoldást tudunk találni arra, hogy mit és hogyan cselekedjünk ennek kijavítására” – tette hozzá a Vegi Pont Kft. ügyvezetője.
A cégvezető hisz abban, hogy többek között azért érdemes foglalkozni a cég jövőképével, mert közben folyamatosan jönnek az ötletek, amelyek előre lendítik a cég minden területét. Ennek érdekében rendszeresen szerveznek „elvonulásokat”, amelyeken ideális képekkel, stratégiai tervekkel, célokkal és utasításokkal foglalkoznak.
A vállalkozás jelenleg 12 fővel dolgozik, évente 400 tonna zöldséget dolgoz fel. A savanyúságokból 7 fajta kiszerelésben, 30 féle terméket értékesítenek. A legújabb termékeik, melyeket a Cápák között című televíziós realityben is lehetett látni, a Vegi Mama, a Vegi Papa és a savanyúság Salsa. Nagykerekkel dolgoznak együtt, a fő partnereik a gasztro nagykereskedések, illetve élelmiszer-kereskedelmi láncok. Valamint közvetlenül a webshopjukon keresztül is elérhetőek a termékeik.