0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Alig változik az almatermés az EU-ban

Mindössze egy százalékkal emelkedik az európai almatermés a 2022-23-as idényben, állapították meg az augusztus elején Belgrádban rendezett Prognosfruit tanácskozáson. Körtéből ötödével többet takarítanak be, mint tavaly.

Két év kihagyás után az idén ismét személyesen tanácskoztak a világ alma- és körtetermesztéséről a 23 országból érkezett küldöttek. Összesen 200 szakember vett részt a tanácskozáson.

Almából az EU 27-ek és Nagy-Britannia az idén 12,168 millió tonnára számít, ami 1%-kal több, mint az előző évi termés,

és 9%-kal haladja meg a 2019-2021-es átlagot. A kínálat mind jobban közelít a fogyasztói igényekhez, ami a fajtákat és a minőséget illeti.

Körtéből sokkal nagyobb a növekedés, a várható 2,077 millió tonnás termés 20%-kal haladja meg az előző évi mélypontot,

de továbbra is a lehetséges hozam alatt marad. A növekedés két nagy termelő, Olaszország és Franciaország idei bő termésének tudható be.

A küldöttek összességében biztatónak ítélték az almaidényt, annak ellenére, hogy számos nehézséggel kell megküzdeni. Emelkednek a költségek, ami befolyásolja az európai almatermesztés versenyképességét, emellett szélsőséges időjárási hatások, szállítási nehézségek és infláció nehezíti az ágazat helyzetét. Nehéz szedőket találni és az almafogyasztás megcélzott növelésére is figyelmet kell fordítani, összegezte a tapasztalatokat Dominik Wozniak, a WAPA (World Apple and Pear Association = Alma és Körte Világszövetség) elnöke.

A szerbiai helyszín arra is jó alkalmat adott, hogy megismerkedjenek a közeli harmadik országok alma- és körtetermesztésével, elemezték Szerbia, Moldova, Ukrajna, Törökország, Közép-Ázsia és a Kaukázus termelését. Kínából, Indiából és az USA-ból is érkeztek küldöttek a tanácskozásra, ezáltal a teljes északi félteke képviseltette magát.

Megállapították, hogy míg Európában továbbra is bővül az almatermelés, Kínában és az USA-ban már csökkenésnek indult, ezért is kell a fogyasztás ösztönzésére koncentrálni és új piacokat keresni.

A vendéglátó Szerbiában pedig komoly növekedést ért el a gyümölcstermesztés, a szerb alma az uniós tagországokon kívül eljut Egyiptomba, Szaúd Arábiába, Oroszországba. A gyümölcságazat fejlődését a USAID is támogatta.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu/fruitnet.com/usaid.gov