A szaktárca közleményében hangsúlyozta: a cél annak feltérképezése, hogy a vasúti árufuvarozás lehet-e alternatívája vagy kiegészítője a nemrég újraindult tengeri gabonaszállításnak Ukrajnából.
A kísérleti programban kedd este a spanyol vasúti közlekedési vállalat (RENFE) 25, speciálisan kibélelt konténerét indították útnak a madridi Abronigal teherpályaudvarról.
A program elindítását indokolja, hogy a spanyol mezőgazdasági minisztérium adatai szerint Ukrajna számít Spanyolország második legnagyobb kukoricabeszállítójának Brazília után. 2021-ben az import 22 százaléka, mintegy 2,7 millió tonna kukorica érkezett a jelenleg háború sújtotta országból.
A harcok februári kezdete óta az ukrán gabona exportja megbénult, a fekete-tengeri ukrán kikötők orosz blokádja miatt több millió tonna gabona maradt a tárolókban, és számos hajó a kikötőben rekedt, tovább rontva az amúgy is szűkülő globális ellátást.
Ezzel egyidejűleg Oroszország engedélyt kapott arra, hogy a nyugati szankciók ellenére mezőgazdasági termékeket és műtrágyát exportálhasson. A két egyezmény célja, hogy enyhítse a globális élelmiszerválságot és elkerülhetővé váljon az éhínség.
A több hónapos blokád után először augusztus elsején hajózott ki egy több mint 26 ezer tonna kukoricát szállító hajó Odesszából. A hatóságok szerint eddig összesen nyolc teherhajó indult útnak.