0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

A Duna az innováció modellje lehet

Reinhard Wolf, az osztrák Raiffeisen Ware vezérigazgatója amellett érvel a Financial Times-nak adott interjújában, hogy új gondolkodásra van szükség. Közép-Európa egyik legnagyobb mezőgazdasági vállalkozásának vezetője szerint a régió legzöldebb és talán legnagyobb, de egyben a legfejletlenebb infrastruktúrája is a Duna.

„A Duna olyan, mint egy szalag – összeköt embereket, országokat és kultúrákat. De sokkal hatékonyabb vízi út is lehetne a szállítás és a kereskedelem számára” – mondja Reinhard Wolf, a Raiffeisen Ware Austria (RWA) vezérigazgatója.

Egy folyón lefelé haladó uszály 50 nagy teherautónak megfelelő árutömeget képes szállítmányozni és mindezt a leginkább szén-dioxid-kímélő módon.

Ukrajna orosz inváziója rávilágított arra, hogy szorosabban integrált szállítási hálózatra van szükség az áruk – különösen a mezőgazdasági termékek – keletről nyugatra történő szállítása esetén is. Egyelőre azonban a Duna kihasználatlan.

Az RWA osztrák mezőgazdasági szövetkezet, amely közel 125 éve uralja az osztrák és a közép-európai mezőgazdasági piacot, gazdasági lehetőséget lát a folyóban. A 19. századi agrárforradalom idején a gazdálkodók nehézségeinek enyhítésére létrehozott szervezet ma a régió egyik legnagyobb mezőgazdasági konszernje.

Miközben a 100 000 tagot számláló ausztriai gazdálkodó szükségleteinek kielégítésére összpontosít, jelentős mezőgazdasági kereskedelmi tevékenységet is folytat. Nagyrészt a Habsburg birodalom egykori területeire fókuszálva, amely az idei évben a tervezett 4 milliárd euró forgalom negyedét teszi ki (a 2021-es forgalom 2,9 milliárd euró volt).

Reinhard Wolf ugyan csak egy évtizede vezérigazgató, de egész karrierjét a cégnél töltötte.

Mint mondta a Financial Times kérdésére, a mezőgazdaság még nem szembesült ilyen változékony időszakkal. Az orosz háború felpörgette a globális élelmiszerárakat, ami sok gazdálkodónak kedvezett ugyan a felvásárlási árak oldaláról, de az energia- és műtrágyaköltségek hatalmas emelkedéséhez is vezettek, ami válságot teremtett.

A gyorsan növekvő globális népesség mellett a mezőgazdasági innováció és befektetés iránti igény soha nem volt ekkora. A Duna Európa egyik példája annak, hogyan lehetne jobban racionalizálni a mezőgazdasági ellátási láncokat – véli Wolf. Jelenleg a szezonális vízhozamok és a rosszul kotort csatornák szakaszai azt jelentik, hogy a folyó csak az év felében hajózható.

A hajózási útvonalak javítását célzó befektetéssel, valamint további terminálok, dokkok és csatlakozó infrastruktúra fejlesztésével megvan a lehetőség, hogy tízből kilenc napon keresztül használható legyen.

„Miért nem tesszük ezt prioritássá?” – teszi fel a nyilvánvaló kérdést Wolf. „Már gabonát, repcét és műtrágyát is szállítunk rajta, de minden másra is van lehetőség, amit csak el lehet képzelni. például olajat és vasat. Jelenleg ugyan nincs konténeres áruszállítás a Dunán, de miért ne lehetne?”

Forrás: Financial Times