Az ENSZ adatai szerint a megállapodás november 19-i meghosszabbítása óta naponta legfeljebb öt hajó hagyja el Ukrajnát, szemben a korábbi hetekkel és hónapokkal, amikor akár 10 is indulhatott.
Ismini Palla, az ENSZ szóvivője szerint a hajóforgalmat befolyásolta a megállapodás meghosszabbításával kapcsolatos bizonytalanság, az ellenőrzéseket nehezítő rossz isztambuli időjárás, valamint az új személyzet és ellenőrök rotációja a Közös Koordinációs Központban.
A megállapodás júliusban született török közvetítéssel, és a múlt héten márciusig meghosszabbították, ennek hatására azonnal csökkentek a globális élelmiszerárakat.
Ebben a hónapban azonban lelassult a forgalom, mert nem lehet sokáig tudni, hogy Oroszország belemegy-e az egyesség meghosszabbításába, ez a bizonytalanság pedig megnehezítette a a szállítmányozók és a biztosítók munkáját is.
A november 23-ig tartó hét napban összesen 27 hajó indult útnak Ukrajnából, szemben az előző heti 36 hajóval és az október 27. és november 2. közötti 38 hajóval. November 3-9. között csak nyolc indult el, közvetlenül azután, hogy Oroszország rövid időre felfüggesztette részvételét a megállapodásban, és ezzel korlátozta az Ukrajnába irányuló utakat.
A megállapodás része, hogy a két háborús fél és független szakértők is ellenőrzik a hajókat annak érdekében, hogy valóban csak gabona vagy más élelmiszer hagyja el az ukrán kikőtőket és a visszaúton sem érkeznek sem kitiltott személyek vagy áruk.
„Az egyik fő probléma az, hogy az oroszok lassítják az ellenőrzéseket, valószínűleg szándékosan” – mondta a Reutersnek Vaszil Bodnar, Ukrajna törökországi nagykövete. Ha az oroszok hajlandóak lennének együttműködni, javíthatnánk az ellenőrzéseket és növelhetnénk a számukat. Ez rajtuk múlik.”
A november 23-ig tartó hét napban naponta nulla-hat ellenőrzésre került sor, míg az előző héten öt-nyolc, az azt megelőző héten pedig akár 11 ellenőrzésre is sor került.
A Közös Koordinációs Központ folytatja az egyeztetést arról, hogy miként teljesítsék ki a téli ellenőrzési tervét, és hogyan tudnák növelni a kapacitást. A világpiacnak nagy szüksége van a két vezető gabonaexportőr ország terményeire, így az érintett feleket arra kérik, hogy tegyenek meg minden tőlük telhetőt annak érdekében, hogy megállapodjanak egy fenntartható folyamat kialakításában.