0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

A vérben található fehérje csökkentheti a depressziót

Egy új kutatás kimutatta, hogy a GDF11 nevű fehérje egereknél a depressziós tünetek és a memória javulásával függ össze.

A kutatások szerint a vérünkben található GDF11 nevű fehérje terjeszkedése kedvezően hat a szaglás érzékelésére és az új sejtek termelődésére az idősebb egerek agyában. A GDF11 emberi agyra gyakorolt hatásairól még nincs eredmény.

Az Institut Pasteur, a CNRS és az Inserm új kutatása szerint, ha idős egerekbe GDF11 fehérjét fecskendeznek, memória képességeik jelentősen finomodnak, miközben csökkennek a depresszióval összefüggő viselkedési zavarok. A GDF11 hozzáadása hozzásegítette az idősebb egereket, hogy visszanyerjék a fiatalabb éveikben tanúsított korábbi viselkedésüket. A tanulmány a Nature Aging című folyóiratban jelent meg februárban.

A kutatócsoport tovább mélyült a tanulmányban, és különböző, depresszióhoz hasonló tüneteket mutató idősebb egereket és neurontenyészeteket használtak annak vizsgálatára, hogy a GDF11 hogyan működik.

A csapat megállapította, hogy a GDF11 adagolása lehetővé teszi az agyunkban az intracelluláris tisztítás szerves folyamatát, az „autofágiát”, amely megszabadít az öregedő sejtektől. Ez azt jelenti, hogy a GDF11 fehérje egyidejűleg fokozza a sejtek forgalmát a hippokampuszunkban, helyreállítva a neuronális aktivitást.

Embereknél ez azt jelentheti, hogy a GDF11 fehérje potenciálisan csökkentheti az egyének depressziós tüneteit.

Az Institut Pasteur, a CNRS és az Inserm csapata a McMaster Egyetem tudósaival együtt fiatalkorú, súlyos depressziós zavarban szenvedő betegek vérében vizsgálta a fehérjeszintet. Észrevették, hogy a GDF11 fehérje szintje feltűnően alacsonyabb volt a többihez képest. Azt is felfedezték, hogy a depressziós tünetek súlyosságától függően a GDF11 szintje is más votl.

„Ez a munka klinikai bizonyítékot szolgáltat arra, hogy a GDF11 alacsony vérszintje összefüggésbe hozható a depressziós betegek hangulatváltozásával” – mondta Lida Katsimpardi, a tanulmány társszerzője.

„A jövőben ezt a molekulát biomarkerként lehetne használni a depresszió diagnosztizálására. Emellett terápiás molekulaként is szolgálhatna a kognitív és affektív zavarok kezelésében”. – zárta végül Lida.

Forrás: healthnews.com