Idén is a HUNGEXPO adott helyet a hasznos előadásokkal „fűszerezett” kiállításnak, amelyen az elmúlt évben is közel 200 kiállító, és több mint 50000 látogató, érdeklődő vett részt. Az idei előzetes becslés, tájékoztatás alapján
A rendezvény nem titkolt feladata, célja „összekapcsolni” az egyes szereplőket: a hazai és külföldi felsőoktatási intézményeket, tankönyvkiadókat, nyelviskolákat (nyelvvizsga-központokat), szakképző intézményeket stb. az érdeklődőkkel, a továbbtanulni szándékozókkal, diákokkal, oktatókkal, szülőkkel. Ezen túl egy bizonyos „jövőkép” kialakításában is segítséget kíván nyújtani a diákoknak.
A hazai felsőoktatási intézmények túlnyomó többsége ma már megjelenik a kiállításon standokkal, amelyek egyre vonzóbbak, színesebbek. A standokon az egyetemek kiválasztott hallgatói és – többnyire fiatal – oktatói mutatják be az intézményt (kart, intézetet), adnak hasznos információkat az érdeklődő fiataloknak, illetve kilátogató szülőknek is.
Viszonylag könnyű helyzetben vannak, mert az agrár-szakok igazán gyakorlatorientált képzést nyújtanak, a növénytermesztés, kertészet, erdészet, állattenyésztés stb. „termékeit” – kis fantáziával – igazán nem nehéz bemutatni, sőt, egyes esetekben (gyümölcs, élelmiszeripari termékek stb.) „érzékszervi vizsgálat” tárgyává tenni. Talán még a jelenleginél is többet mutathatnának egyes karok!
Végignézve az agrár-standokat – egyik színesebb volt, mint a másik! A hagyományos agrár-karokon túl önálló standdal mutatkozott be az Állatorvostudományi Egyetem, de a különböző „integrációkban” részt vevő agrár, agrár-műszaki, vidékfejlesztési karok (pl. Gyöngyös, Hódmezővásárhely, Nyíregyháza, Mosonmagyaróvár) is megtalálták helyüket a nagy intézményen belül.
A rendezvény legnagyobb vonzereje az első kézből való információszerzés, a személyes beszélgetések a „már hallgatókkal”, a közvetlen hangvételű bemutatkozások. Sokat veszít mindenki, aki kihagyja ezt a lehetőséget, amely ma már minden évben rendelkezésre áll „ingyen és bérmentve” minden, a felsőoktatás iránt érdeklődő (nem csak végzős, érettségi előtt álló!) tanulónak.
A legérdekfeszítőbb, mindenkit „húsbavágóan érintő” előadások az első nap délelőttjén hangzottak el.
Megnyitó előadásában, köszöntőjében Palkovics László innovációs és technológiai miniszter rámutatott a felsőoktatás terén történt pozitív változásokra, arra, hogy milyen előrelépések történtek ezen a téren az elmúlt rövid időszakban (külföldi hallgatók számának növekedése, ösztöndíjak megemelése, nyelvvizsga-követelményekben változás, duális-képzés „előretörése”, tudományos képzésben, doktorképzésben résztvevők számának emelkedése stb.). A választás lehetősége a diákoké, a feltételek megteremtése azonban a kormányzat feladata.
A Diákhitel Központ Zrt. vezérigazgatója, Magyar Péter „Hogyan finanszírozható a továbbtanulás?” címmel tartott előadásában kihangsúlyozta, hogy eddig több mint 400000 hallgatónak juttatott kedvező anyagi lehetőségeket az intézmény, amelynek ma is célja, hogy ne legyen a Kárpát-medencében olyan diák, aki anyagiak miatt nem tud tanulni, a felsőoktatásba bekerülni és végezni. Az érdeklődők minden részletről értesülhetnek a www.diakhitel.hu honlapról.
Az Oktatási Hivatal (OH) elnökhelyettese, Vanó Renáta érdekfeszítő előadásában a felvételi-eljárás „útvesztőiben” próbált eligazítást nyújtani. Elsősorban a pontszámítás szabályairól, az emelt szintű érettségi követelményeiről, és a diplomás pályakövetési rendszerről adott széleskörű tájékoztatást.
Bukta Péter, az OH tájékoztatási osztályvezetője pedig a „Hova jelentkezzek?”, „Hogyan jelentkezzek?”, illetve az „E-felvételi” kérdéskörét boncolgatta, a felvételi-eljárás részleteibe igyekezett beavatni az érdeklődőket. A továbbtanulás előtt állók mindenről részletesen tájékozódhatnak a jól ismert www.felvi.hu honlapról.
A szeptemberben induló képzésekre a jelentkezés végső határideje: február 15!
A középiskolás tanulók, de a már felsőoktatásban „bent levők” is hasznos információkhoz juthatnak a „jövőtervező”-nek is nevezhető www.diplomantul.hu honlapról, amely a végzett hallgatók munkaerő-piaci nyomonkövetésével, különböző adatokkal nyújthat fontos támpontot a jövőjüket tervezőknek.
A rendezvény három napja alatt olyan információkhoz juthatnak diákok, szülők, oktatók és más érdeklődők – koncentráltan, egy helyen – amelyeket más úton, máshol, ennyi idő alatt ilyen formában lehetetlen beszerezni. Ilyen lehetőséget nem lehet és nem is szabad kihagyni!