0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Kihívások és lehetőségek a kereskedelemben

A „Szóvetés” című podcastban Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke beszélget vendégeivel. A legutóbbi részek egyikében a kereskedelmi szektor aktualitásai kerültek terítékre.

A szóban forgó beszélgetés elején elhangzott, hogy a 2014-ben megalakított Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ) célja leendő tagjai, a kizárólag magyar tulajdonú kereskedelmi vállalkozások érdekeinek képviselete, az őket foglalkoztató problémák feltárása és azok továbbítása volt a döntéshozók irányába.

Győrffy Balázs, NAK-elnök beszélgetőpartnere Neubauer Katalin, a szövetség főtitkára volt, aki elmondta, azt követően, hogy a kormány a koronavírus-járvány magyarországi megjelenése miatt rendkívüli jogrendet vezetett be és veszélyhelyzetet hirdetett tavaly márciusban, minden korábbinál szorosabb kapcsolatba kerültek a tagjaikkal.

Számos kihívással kellett közösen megbirkózniuk, ugyanakkor a járvány komoly lehetőségeket is jelentett a magyar kereskedők számára.

Tavasszal egyértelműen látszott, hogy a fogyasztók a nagy bevásárlóközpontok helyett szívesebben vásárolnak kisebb és hozzájuk közel eső boltokban, és bár nyáron, a járvány két hulláma között ez némileg megváltozott,

az ősz ismét kedvező lehetőséget teremtett a kisebb kereskedelmi egységeknek.

A kistelepüléseken megjelent egy új, korábban inkább távolabbi és nagyobb boltokat előnyben részesítő vevőkör, amelyet – a főtitkár szavaival élve – meg kellett fognia a kereskedőknek. Ez jellemzően azoknak sikerült, akiket fejlődőképes gondolkodás jellemez, emellett nyitottak és képesek idejében reagálni a vásárlók igényeire. Az ilyen kereskedők egyelőre kisebbségben vannak, de az MNKSZ szerint érzékelhető a változás szele.

Neubauer Katalin arról is beszélt, hogy a kistelepülések boltjai nem engedhetik meg maguknak, hogy komolyabb beruházásokat hajtsanak végre, ezért a tevékenységi kör bővítése az, amivel vonzóbbá tehetnék magukat a vásárlók szemében.

Mivel az online vásárlás népszerűsége töretlenül növekszik, a kis boltok működhetnének csomagátvételi pontként is

– így a hozzájuk betérők nemcsak a csomag felvételét, hanem a vásárlást is helyben tudnák intézni. Az ötletek sorában felmerült még a csekkbefizetés, illetve a gyógyszerátvétel lehetősége is.

A szövetség főtitkára hangsúlyozta, hogy a kistelepülési boltok infrastruktúrájának fejlesztése elképzelhetetlen az állami szerepvállalás hiányában. Példaként említette, hogy a boltok jó részében 50–60 éves hűtőberendezések vannak, melyek se nem energiahatékonyak, se nem környezetbarátak, és a legkevésbé sem esztétikusak.

Emellett nagy szükség lenne az olyan informatikai fejlesztésekre is, melyek révén a boltok könnyen nyomon tudnák követni a raktárkészleteik alakulását, a megrendeléseiket, vagy éppen a minőségmegőrzési időket.

Amire azonban lehet alapozni, azok a biztonságos, kiváló minőségű magyar élelmiszerek, melyek fontosságára a járvány is rávilágított. Ugyanakkor, mint Győrffy Balázs hangsúlyozta, a magyarországi védjegyek sokasága jelenleg nem könnyíti meg a beazonosításukat a fogyasztók számára, ezért a védjegyek számának csökkentésére, illetve az egyértelműbbé tételükre volna szükség.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság