0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 29.

Vegán január kihívás

A Veganuary által jegyzett januári vegán kihívás résztvevői eddig annyi szén-dioxidot spóroltak meg, amennyit 15 ezer Föld körüli úton pufogna ki egy autó. Aki csatlakozni szeretne, nemzetközi honlapokon teheti meg, és rengeteg segítséget kap.

A Veganuary (= vegan January) civil szervezet küldetése, hogy népszerűsítse a tisztán növényi alapú étrendet, és

mindenkit bátorítson, aki nyitott a téma iránt, függetlenül attól, hogy még csak az első lépései megtételére készül, vagy már haladó vegánnak számít

(itt és itt olvasható általános információ a kezdeményezésről).

A 2014 óta minden januárban meghirdetett kihívásuk lényege, hogy a résztvevők 31 napig a vegán életfelfogás szerint éljenek, étkezzenek. Ebben a szervezőktől minden segítséget megkapnak, alap-bevásárlólistától kezdve recepteken át egy sor háttérinformációig.

Az első hírlevélben rögtön egy

figyelemre méltóan hosszú bevásárlólistát találnak a kezdő próbálkozók,

hangsúlyozva, hogy nem kell azonnal a boltba rohanni és mindent megvenni belőle, de aki esetleg a kihívásra jelentkezés után azonnal elbizonytalanodna, hogy „mégis mi a fenét fogok enni most 31 napig?!”, az pillantson rá megnyugtatásképpen. Igaz, az általam átböngészett, németországi kiadású listát kétségtelenül egyszerűbb ott használni, ahol megvannak a feltüntetett beszerezési források, de itthon sem lehetetlen. És

egy sor alapélelmiszerhez nem kell speciális beszerzési hely:

ilyenek fontos fehérjeforrásként szolgáló hüvelyes zöldségek (csicseriborsó, babok, lencsék stb.), a kuszkusz, a bulgur, számos mag, a tojás nélküli tészták, az olajok, a paradicsomsűrítmény és sorolhatnánk.

Nagyjából ez utóbbiakat szedték össze a szervezők egy másik hírlevélben, „véletlenül vegán” cím alatt. Ugyancsak itt, a „véletlenül vegán” kategóriában találunk pár meglepő terméket is, például az Oreo kekszet, a Chio számos termékét (nem mindet), a Ritter Sport csokijait (ugyancsak nem mindet), vagy éppen a Tante Fanny késztészták némelyikét.

És mivel ismert cégekkel is gyümölcsöző az együttműködése a szervezetnek, ezért

nem csupán a véletlen műve, hogy januáronként látványosan bővül a vegán ételek száma a boltokban és az éttermekben.

A mozgalom sajtóközleménye szerint Németországban tavaly több mint ötven élelmiszerforgalmazó és -gyártó cég kommunikálta a vegán januárt – hogy csak a legismertebbek közül említsünk néhányat, az Aldi, a DM, a Rossmann, az Iglo, a Dr. Oetker, a Knorr és a KFC –, és

közel ötven új vegán élelmiszer került ebből az alkalomból kereskedelmi forgalomba, illetve az étlapokra országszerte.

És hogy mire jó mindez? A sok kicsi sokra megy elve alapján nagyon is sokra. A Veganuary sajtóközleményében találhatunk néhány érdekes szemléltető ábrát, egyebek között azt, hogy egymillió ember egyhónapos életmódváltása annyi szén-dioxidtól mentesíti a légkört, amennyit kipufogógáz formájában akkor bocsájtana ki egy autó, ha 15 ezerszer menne körbe az Egyenlítő mentén.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu