0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 28.

Új, biológiailag lebomló műanyag, ami napfény és levegő hatására bomlik

A műanyaghulladék akkora problémát jelent, hogy a világ egyes részein árvizeket okoznak. Mivel a műanyag polimerek nem bomlanak le könnyen, a műanyagszennyezés folyók egészét is képesek eltömíteni. Ha a tengerbe kerülnek, hatalmas úszó szemétfoltokban hömpölyögnek.

A műanyagszennyezés globális problémájának megoldása érdekében a kutatók olyan lebomló műanyagot fejlesztettek ki, amely a napfény és a levegő hatására mindössze egy hét alatt lebomlanak – ez hatalmas előrelépés ahhoz képest, hogy egyes hétköznapi műanyag tárgyak lebomlása évtizedekig, sőt évszázadokig tart.

A Journal of the American Chemical Society (JACS) című folyóiratban megjelent tanulmányukban a kutatók részletesen ismertették új, környezetileg lebomló műanyagukat, amely

napfény hatására borostyánkősavra bomlik le, ami egy természetesen előforduló, nem mérgező kis molekula, amely nem hagy mikroplastikdarabkákat a környezetben.

A tudósok nukleáris mágneses rezonancia (NMR) és tömegspektroszkópiai kémiai jellemzést használtak, hogy felfedjék a műanyaggal és a kőolaj alapú polimerrel kapcsolatos eredményeiket.

A tanulmány társszerzője Liang Luo, a kínai Wuhanban működő egyetem, (Huazhong University of Science and Technology, Wuhan) szerves anyagokkal foglalkozó kutatója sajtóközleményében elárulta, hogy az új lebomló műanyagot más műanyagokkal keverve tartósabb tárgyakat lehetne készíteni. Az ilyen tárgyak a használat során tartósabbak lesznek, miközben további előnyük, hogy gyorsabban lebomlanak a hulladéklerakókban.

Élelmiszerek, gyógyszerek és repülőgép-üzemanyag előállítása műanyagból

Luo szerint a lebomló műanyag különösen hasznos lehet az elektronikában. Használat közben a műanyagot az elektronikai eszközbe burkolnák, így az védve lenne a levegőtől és a napfénytől, ami lehetővé tenné az évekig tartó használatot. A hulladéklerakóba kerülve a készüléket összezúzzák és a műanyagot valószínűleg kitennék a napfénynek, ami azt jelenti, hogy napokon belül lebomlana.

A műanyag mellékterméke, a borostyánkősav a gyógyszer- és élelmiszeriparban kereskedelmi célokra is hasznosítható lenne – magyarázta Luo.

A Washingtoni Állami Egyetem kutatói nemrégiben egy új módszert fejlesztettek ki, amely a nem biológiailag lebomló műanyagokat repülőgép-üzemanyagként hasznosítja.

Az új műanyag kidolgozása előtt Luo eredetileg olyan polimer létrehozását tűzte ki célul, amely a pH-érték függvényében változtatja a színét, így szenzortechnológiákhoz használható. E folyamat során azonban felfedezte, hogy az így kapott műanyag könnyen lebomlik, vagyis jobban alkalmas környezetbarátabb műanyagok előállítására.

Luo és csapata ezután több időt kíván fordítani a lebomló műanyagok tanulmányozására, azzal a céllal, hogy a következő 5-10 éven belül kereskedelmi forgalomba hozzák az anyagot.

Bár a biológiailag lebomló műanyag jó irány, a Világgazdasági Fórum szerint sokkal többre van szükség ahhoz, hogy megállítsuk az óceánokba kerülő évi 10 millió tonna műanyaghulladék mennyiségét.

Forrás: interestingengineering.com