0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

Újdonságok Berlinből

Édes, mag nélküli bébipaprika nyerte a Fruit Logistica Innovációs Díját; de volt a döntős pályázók között lila brokkoli, zöldre érő paradicsom és zöldségrajongói internetes oldal is. A friss zöldség-gyümölcs kereskedelem berlini világvásárán több mint ötvenezer szakmai látogató elé teszik közszemlére az innovációs díjra jelölt tíz terméket, vagyis óriási reklámértékkel bír ez a kezdeményezés. A kiállítás két első napján szavazhatnak a látogatók, és az utolsó napon hirdetik ki a győztest. Nem csak a nagydíjas, de a döntőbe jutott többi kilenc újdonság is érdemes a bemutatásra.

A szakmai zsűri által előválogatott újdonságok közül tehát az idén a közönség a Syngenta Seeds nemesítéséből származó, mag nélküli Angello paprikát találta a legérdekesebbnek. A ragyogó piros bébipaprika kúpos termései 5-10 cm hosszúak, 10- 30 grammosak. Ízük édes, állaguk kellemesen ropogós, a héjuk vékony. Az egész éves termesztés megoldott: Spanyolországban, Izraelben és Hollandiában is vannak szerződött termesztők, akik kis kiszerelésben, snack-zacskókban forgalmazzák az Angello paprikát. A 2011 októberében bevezetett újdonság jól szerepelt a Syngenta saját piackutatásában, és a Greenery kóstoltatásán is – olvashattuk a termék rövid bemutatójában.
A második díjat is holland zöldségnemesítő cég, a Rijk Zwaan vitte el. Lovemysalad. com címen salátás közösségi oldalt fejlesztettek, ahol a világ összes zöldségkedvelője megoszthatja salátás élményeit, és olvasgathatja mások bejegyzéseit. Lehet recepteket megosztani, profi séfek bejegyzéseit olvasni, és rövid filmeken azt is megnézhetik az oldal látogatói, hogy hol teremnek a zöldségek. A zöldség üzletágból élőket nemcsak az eladásaik növelésében segítheti ez az old a l , hanem inkább abban, hogy közvetlen kapcsolatba kerüljenek a fogyasztókkal, megismerjék a véleményüket, és tájékoztathassák is őket egészségről, fenntarthatóságról és más időszerű témákról – írják a pályázók. A lovemysalad. com friss hírei természetesen a facebook-on is követhetők.
A harmadik helyezett achacha nevű gyümölcs eredetileg Bolíviából, az Amazonas menti területekről származik, azonban Ausztráliában kezdték először kereskedelmi mennyiségben termeszteni. Az egzotikus zöldségeket és gyümölcsöket forgalmazó Bud Holland B. V. cég pályázott vele az innovációs díjra. A gyümölcs héja ragyogó narancsszínű, viszonylag vastag, de könnyen „kibontható”. A gyümölcshús sorbet-re emlékeztet, és édes, pezsgető az íze, levét koktélokhoz vagy fagylaltba ajánlják. A 40-60 grammos gyümölcs hasznos tulajdonsága a magas antioxidáns-tartalma, illetve, hogy akár több hónapig is tárolható zárt konténerben, plusz 10 °C-on.
A kandírozott cido (SIA Amberbloom, Lettország) a japánbirs (Chaenomeles japo ni ca) egy fajtájának terméséből készül. A cido nagyon népszerű Lettországban, e termék újdonságértéke a szárítási és kandírozási eljárás. Tartósítószer nélkül készül, egyedül glükóz-fruktóz szirupot használnak a kívánt állag és szín elérése érdekében. Egyedülálló édes-savanykás ízével a cido kiváló snack, de süteményekbe, joghurtba, müzlibe is jó.
A Patruss Z csomagolóeszköz (Patruss Inc., Japán) szokatlan alakjával tűnik fel; kifejlesztésekor az volt a cél, hogy helytakarékosan szállítható legyen a zacskózott zöldség. A frissesség megőrzése érdekében visszazárható. Többféle anyagból készül, és több méretben kapható.
A lila brokkoli-újdonság (Bejo Zaden B. V., Hollandia) virágzatai 10-15 cm hosszú szárakon ülnek. Nyári, őszi és téli termesztésre alkalmas fajtát is kínál a nemesítő cég, hogy minél hosszabb időn át el lehessen látni a piacot. A leírás szerint a lila fajták több hasznos összetevőt tartalmaznak, mint a zöld változatok, a hosszú szárak pedig némi spárgajelleget kölcsönöznek az újdonságnak – nem csak megjelenésben, de ízben is.
A Rio Fresh 100% ananász gyümölcslé (McCarter s.a., Szlovákia) újdonsága, hogy friss ananászdarabokat is tartalmaz a frissen préselt ananászlé. Nem hőkezelik és tartósítószert sem adnak hozzá, csak az ananászt. 450 ml-es műanyag palackban forgalmazzák, hűtve négy hónapig őrzi meg a minőségét.
A Campo Rico elősütött édes burgonyát (Campo Rico Export S. L., Spanyolország) egyesével, vákuumfóliázva forgalmazza a gyártó. Egy-egy édesburgonya 600-800 gramm és lényeges tulajdonsága, hogy gluténmentes. A gyártás során nem használnak tartósítószert, ezzel együtt hűtés nélkül is eltartható négy hónapig, íze pedig nem tér el a frissen sütött édesburgonyáétól.
A Sungreen cseresznyeparadicsom (Tokita Seed Ltd., Japán) érett állapotban is halványzöld. A termések 20 grammosak, húsuk elég vastag és ropogós. Átlagos Brix-értékük 8 körüli, amivel bátran fölvehetik a versenyt a piros paradicsomokkal, a zöldbe érők között pedig nincs párjuk. Zöld színük miatt likopin egyáltalán nincs a bogyókban, cserébe figyelemre méltó mennyiségben tartalmaznak gluta minsavat, és az érett, piros cseresznyeparadicsomokhoz képest 50%-kal több gammaamino- vajsavat. Hagyományos eljárással nemesítették a fajtát, és öt évig tesztelték Japán termesztőkörzeteiben.
A Yonanas néven bemutatott konyhai eszközzel (Healthy Foods LCC, USA) fagyasztott gyümölcsöt dolgozhatunk föl fagylalttá úgy, hogy az igazi fagylalttól eltérően ebbe a desszertbe nem kell cukrot, tejet és más egyebet adni, csak az érett, mélyhűtött gyümölcsöket. A gép gyakorlatilag bármilyen gyümölcsből elkészíti a fagylaltszerű fagyott pépet. A feldolgozni kívánt alapanyagot előtte be kell tenni a mélyhűtőbe.

Szigorú feltételek

A már megszokott szabályok értelmében az idén is csak olyan termékkel nevezhettek a pályázók a Fruit Logistica Innovációs Díjra, amely beleillik a friss zöldség-gyümölcs kereskedelmi kiállítás tematikájába, és az előző évben (2010 novembere, illetve 2011 novembere között) vezették be a piacra. Feltétel továbbá, hogy kereskedelmi forgalomban is volt ebben az időszakban a termék, vagyis prototípussal, árumintával nem lehet pályázni. A nevezés ingyenes, de cégenként csak egy pályázatot lehet benyújtani.
A benevezett termékek közül a szakmai zsűri választotta ki azt a tízet, amelyekre a kiállítás ideje alatt a látogatók szavazhattak. Végső győztesként a legtöbb látogatói szavazatot kapott pályaművet hirdették ki.

Tömpe Anna

Forrás: